
 

1 

Helsinki Committee for Human Rights in Serbia

R ige  od  Fe re 20

/fax o ffice@ he lsink i.o rg .rs
www .he lsink i.o rg .rs

 st r.  # , 1 1 0 0 0  Be lg rade , Se rb ia

te l.  +3 8 1  1 1  3 0  3 2  4 0 8 ; e -m ail: ;  

HELSINKIBulletin

 
 

No 37 ● September 2009  
 
 

REGULATION OF THE MEDIA SPHERE RESISTED 
 

 
 

The character of the changes of 
October 2000 considerably influenced 
the character of Serbia’s 
democratization as well. As the new 
government did not distance itself 
from Milosevic’s policy, transition in 
Serbia has been burdened since not 
only by that policy but also by the 
same people. That was best mirrored 
in the media sphere. Given that media 
freedoms clearly indicate the state of 
democracy and the rule of law in a 
state, the media in Serbia have been 
reflecting an inconsequent social 
transformation. 
 

 
5. oktobar 2001. – Ulaz u RTS 

 

The Djindjic government’s 
attempt to regulate the media sphere 
failed because all the media that used 
to be in Milosevic’s service proclaimed 
themselves independent – the same as 

other professions did, judicial in 
particular. By invoking freedom of 
expression and independent reporting, 
the media have placed Serbia in an 
absurd situation – for those who had to 
be lustrated were the ones to set criteria 
and standards in the post-Milosevic era. 

So the media continued operating 
by the same matrix – in the first place 
due to the fact that they have been in the 
service of the same ideology. They have 
not turned into catalysts of changes and 
transition. They have not played the 
significant role of encouragers of critical 
re-examination of the recent past or of 
transitional problems. 

Those few truly independent media 
and journalists have been called on the 
carpet constantly -- practically they have 
been denied the right to freely speak of 
social anomalies. It turned out that the 
reformist current was by far weaker at 
the political scene too -- reformers have 
been discredited with ample support 
from the media. The Freedom House’s 
2008 Report on Media Freedoms 
classifies Serbia as 83rd country on the 
list of 195. 

Serbia’s current Public Information 
Act is deficient and needs to be 
significantly corrected. Premier Cvetkovic 
pro-European cabinet’s attempt to have 
necessary amendments passed in the 
parliament testified that the incumbent 
government would also like to have the 
control over the media. In July 2009 this 
attempt revealed not only tense relations 
between the media and the government 
but also the government’s overall 
attitude towards free press.  



 

2 

Media-Government Relationship  

 
Media people managed to hinder 
adoption of amendments to the Public 
Information Act by Serbia’s parliament 
and to postpone, for a month at least, 
MPs vote. Namely, the government 
planned to have the amendments 
adopted before the summer break but 
the vote had to be postponed till 
August 31 under the pressure from 
the media. So by using their own 
weapons – print and broadcast media 
– journalists won the first round 
against the regime. 

However, the hue and cry raised 
about the amendments created an 
atmosphere that totally blurred the 
sum and substance of media 
transformation: their turning into 
genuine promoters and protectors of 
public interest. As alleged threat to 
“press freedoms” and “freedom of 
expression” was imposed as the topic 
of the day, the much needed public 
dialogue about the situation of 
Serbia’s media scene was successfully 
“closed.”  

Serbia’s delayed transition – 
launched only in late 2000 – failed to 
effectuate the much needed changes 
in the media sphere either. On the 
contrary, it further lowered 
professional standards and 
journalistic code of ethics. It also 
brought about confusion in the 
media’s attitude towards the recent 
past and Serb nationalism, 
nontransparent media ownership and 
utter impoverishment of the great 
majority of journalists.  

The mainstream nationalistic-
conservative ideological matrix 
remained in almost all the media. The 
media and the most influential 
segment of Serbia’s political and 
intellectual elite are in ideological 
cohabitation of sorts. Only few among 
the media interpret the sociopolitical 
scene from a critical distance and 
from the angle of the incumbent 
regime’s objective capacity. Such rare 
views refer both to domestic 
transformation and to Serbia’s 
attitude towards its neighborhood and 
strategy for Euro-Atlantic integration. 

 
 
 

The Background of the Dispute  

 
The government’s plan to have 
amendments to the Public Information 
Act adopted by the parliament under 
summary procedure and without a wider 
public debate raised serious objections 
from some members of the ruling 
coalition itself. The government was 
intent to put an end to constant 
campaigning against some members of 
the cabinet and politicians, particularly 
those promoting reformist economic and 
pro-European policies. However, the 
cabinet’s draft law was not nodded by all 
ministers – minor coalition partners 
assembled around the Socialist Party of 
Serbia /SPS/ refrained from voting. 
Securing of a parliamentary majority 
necessary for having the draft adopted 
was thus questioned. That was an 
unexpected gain for the opposition that, 
in principle, votes against any proposal 
submitted by the government: a gain 
that it swiftly instrumentalized and 
capitalized on.  

The Journalists’ Association of 
Serbia /UNS/ -- a relict of Milosevic’s 
era, now headed by the new, agile 
president, Ms. Ljiljana Smajlovic, a most 
influential actor at Serbia’s media in the 
past fifteen years -- managed to raise a 
hue and cry about the draft 
amendments. Ms. Smajlovic was 
skillfully playing on fundamental criteria 
of independent journalism and for this 
obtained support from many who have 
themselves been demonized by tabloid 
press. Actually, by invoking the 
principles of free press UNS was 
speaking for the opposition and the 
nationalistic bloc to which a chaos in the 
media sphere suits perfectly. 

 

 
Ljiljana Smajlović 

 



 

3 

Regardless of some objections, 
the Independent Journalists’ 
Association of Serbia /NUNS/ backed 
the draft conditionally. 

Just a hint at the government’s 
indent to choke free flow of 
information, “discipline” the media 
and jeopardize their existence was a 
motive enough for most members of 
the Fourth Estate to stand up in 
defense. Almost all the media -- from 
the obscure Kurir to the pro-European 
and liberal Borba – aligned themselves 
on a frontline. Namely, high fines for 
libel and untruths, as well as too large 
basic capital for starting and running 
a media outlet mobilized almost 
everyone against the draft. 

The ensuing weeks-long 
campaign against the government 
associated the one at the time of 
Djindjic’s cabinet. Newspapers were 
running stories under dramatic 
headlines such as “Saber for 
Newspapers” (Press)1, “Media Put to 
Death” (Pravda)2, “G17 Worse than 
JUL” (Kurir)3, etc. The stories called 
the draft unconstitutional and anti-
European, meant to choke the media 
and protect the government from any 
criticism whatsoever and, finally, “a 
one man law” (Vice-Premier and G17 
Plus President Mladjan Dinkic) 
against “one newspaper” (Kurir). 

In her many interviews UNS 
President Ljiljana Smajlovic kept 
emphasizing, “What worries me is that 
those Draconian measures are taken 
at the moment when the ruling 
coalition reached a temporary 
agreement on a showdown against the 
publisher that bothers it the most. We 
in UNS are also bothered when some 
tabloids such as Kurir breach 
professional standards. But laws 
should not be tailored to one owner 
because under different 
circumstances a different political will 
may open the door to choking free 
press.”4  

The fiercest critics of the draft 
were those who used to hide behind 
Milosevic’s 1998 Public Information 
Law. According to most cynical 
remarks, the draft was worse than 

                                                 
1 Press, July 12, 2009. 
2 Pravda, July 11-12, 2009. 
3 Kurir, July 11, 2009. 
4 Press, July 12, 2009. 

Milosevic’s law. Only some ten years ago, 
Aleksandar Vucic -- once close associate 
of Vojislav Seselj and now the Vice-
President of Tomislav Nikolic’s Serb 
Progressive Party and strong critic of the 
draft – was implementing the law under 
which the media had been “tried” under 
misdemeanor procedure, closed down 
within 24 hours and had all their 
property, including private property of 
editors and other chief staff, confiscated. 
On the other hand, the then ruling 
Socialists (in coalition with JUL and the 
Serb Radical Party) and now members of 
the ruling coalition, have announced well 
in advance that they would abstain from 
voting – both at the governmental 
session and in the parliament. 
 

 
Aleksandar Vučić 
 

Issues Not Discussed  

 

In Serbia, every government has been 
aspiring to control the media. Obviously, 
no government is capable of 
implementing its program without the 
support from the media, particularly 
when it comes to reformist moves. 
However, the incumbent government is 
neither reformist enough nor has a clear-
cut stand towards the past. And yet, 
every attempt it makes to place the 
obligations deriving from the SAA on 
social agenda is regularly followed by 
media campaigns playing into the hands 
of anti-European forces. And still, the 
government as it is, is a maximum 
Serbia could reach to keep up a 
European course. 

The manner in which the 
government tried to allegedly put in order 
the “media chaos” overnight and with the 
helping hand from a parliamentary 
majority just mirrored a constant 
tendency of domestic politicians -- 
including the highest officials -- to 
arrogantly, ignorantly and brutally 



 

4 

control and influence editorial 
policies.5 Such tendency provokes a 
similar reaction from the media: “to 
arrogant attempts at control they 
respond by even more arrogant acts of 
resistance.”6 

The anti-European bloc has 
skillfully used the media to generate 
the atmosphere of “defense from an 
authoritarian regime” rather associa-
ting the conflict characteristic of the 
aftermath of Slobodan Milosevic’s 
ouster (2001-02). The media used to 
claim at the time that they were 
defending “the freedom of expression” 
which was allegedly threatened by 
Zoran Djindjic’s cabinet, notably by 
the then head of the Bureau of 
Information, Vladimir Popovic. Main 
“advocates” of media freedoms were 
then and are now Ljiljana Smajlovic 
and Aleksandar Tijanic. Actually, a 
strategic “war” for Serbia’s future was 
wagged then against the opaque 
background of the conflict – a “war” 
for Serbia’s clean break with 
Milosevic’s policy and a breakthrough 
in Euro-Atlantic integration. 
 

 
Aleksandar Tijanić 
 

Brutal assassination of Premier 
Zoran Djindjic put an end to the 
breakthrough. And, judging by the 
portrait of Zoran Djindjic the media 
had created, in 2003 he was murdered 
as a “mafioso” rather than as a victim 
of a political assassination motivated 
by his modernization policies and 

                                                 
5 Annual report by the Helsinki 

Committee for Human Rights in Serbia for the 
year 2008, „Human Rights, Democracy and – 
Violence.“  

6 Ibid. 

European vision. After his assassination 
the nationalistic-conservative policies of 
1990s were resumed by other means – 
policies symbolized by Vojislav Kostunica 
till May 2008. 
 

 
Vojislav Koštunica 
 

In the meantime, the “freedom” the 
media had “won” has almost turned into 
its opposite. Having ignored elementary 
standards of moral and ethics, the trade 
has degraded itself and boiled down to 
“paper torturers, camera tortures, self-
proclaimed geniuses and professional 
wailers.”7 Various and not always 
transparent interests – informal centers 
of power (intelligence services at all 
levels), influential lobbies (mostly 
nationalistic-conservative circles), 
individual parties and their leaders – 
crucially influence editorial policies of 
most tabloid press the owners of which 
are usually unknown not only to the 
public but also to most people working 
for those newspapers. Editorial policies 
are tailored to those interests – as a rule, 
those policies are ruthless towards their 
marked targets and prone to lies, libel, 
insinuation and discredit. 

In the article titled “Mladja’s Cord” 
published in the Danas daily, Slavisa Le-
kic, editor-in-chief of the Status magazi-
ne, reminds that after Premier Djindjic’s 
assassination “various Kurirs, Presses, 
Pravdas, etc.” have demonized, in turns, 
“Zoran Zivkovic, Nenad Bogdanovic, Vla-
dimir Popovic, Radovan Jelasic, Dragan 
Sutanovac, Boris Tadic…But unlike Ce-
domir Jovanovic and Mladjan Dinkic no-
ne of them has gone through the arro-
gant practice by various specimen of 
Serb caste of destruction, demolition, di-
sembodiment and mudding. And mostly 
by the epithets and labels that make a 
normal person, let alone a victim, feel 
like throwing up.”8  

                                                 
7 Svetislav Basara, „The Rule of Kitsch,“ 

Danas, August 12, 2009. 
8 Danas, July 17, 2009. 



 

5 

Slavisa Lekic concludes that all 
those “raising their voices” against the 
draft -- from Dragan /Palma/ Marko-
vic, through the Ombudsman for Free 
Access to Information of Public 
Importance, to the Radicals, Serbian 
Resistance Movement, UNS and even 
NUNS -- together provide “support but 
also legitimacy to the advocates of 
having deranged ideas published on 
front pages and equalize those ideas 
with freedom of expression on which 
the contemporary world rests.”9  
 

 
Dragan Marković Palma 
 

 All that degraded the dignity of 
the trade, additionally impaired by 
“voluntary slave labor” for (un)known 
media owners unscrupulously 
exploiting journalists, paying them 
meagerly and irregularly and 
restricting their social rights. To what 
degree such humiliating and insulting 
status of the great majority of 
journalists affects “the freedom of 
thought and expression” is the 
question no one posed on this 
occasion, let alone tried to answer. 

The fierce and clamorous debate 
totally omitted a topic that is of crucial 
importance for the media in Serbia -- 
editorial policies of most print and 
broadcast media. The ideological 
matrix imposed on Serbia’s public 
discourse more than 20 years ago to 
justify the wars to come is now placed 
in the service of relativizing Serbia’s 
responsibility through reinterpretation 
of the recent past. And the media are 
the best allies in such an enterprise. 
This refers to all media without 
exception, rather than to tabloids 
only. The most influential and 
significant media such as Politika, 
Radio and Television of Serbia, 
Vecernje Novosti, NIN, etc., are doing 
the job. 

                                                 
9 Ibid. 

Premier Mirko Cvetkovic’s cabinet -
- formed thanks to the vote of pro-
Europe oriented citizens -- has done little 
for the media sphere, even in the 
segment under its authority. The state’s 
majority share in the main political daily, 
Politika (which is in itself anachronous), 
enabled the incumbent government to 
depose the editor-in-chief, Ljiljana 
Smajlovic (ideologically close to Vojislav 
Kostunica). However, the new editorial 
staff has not yet tailored the paper to a 
more visible anti-nationalistic and anti-
conservative option. Politika10 actually 
mainstreams a “general agreement” on 
key issues of the Serb society -- from 
Euro-Atlantic integrations, attitude 
towards the warring past, relations with 
neighboring countries, through 
antifascism, to minority communities 
and Kosovo, Albanians in particular. 
 

 
Slobodan Milošević 
 

The same refers to the 
unquestionably most influential 
broadcast media outlet, the Radio and 
Television of Serbia, which has been only 
formally transformed into a public 
broadcasting service. Besides, unlike in 
Politika, new authorities (Democratic 
Party) have not deposed RTS Director 
Aleksandar Tijanic. He will remain in 
office till the end of his 5-year term, as 
he himself claims, despite the fact that 
was the Minister of Information in Mi-
losevic’s regime and then media adviser 
to Vojislav Kostunica during his 
presidency. It was Kostunica who later 
appointed him the Director of the RTS. 

                                                 
10 Politika, as the country’s major political 

daily, has played a crucial role in promotion of Serb 
national project. The balance of powers behind the 
paper is still such makes any substantive change 
in editorial policy impossible.  



 

6 

Though Kostunica lost the 
election the structure and editorial 
policy of the public information service 
have not changed. The RTS’ reporting 
on major political developments had 
not been evaluated as substantively 
more objective than that of other 
media outlets. Its program scheme 
still hinges on the shows that are 
impermissible for a public 
broadcasting service. It record ratings 
are mostly to be attributed to 
production of domestic serials of 
disputable quality.11 

The fact that the debate -- in 
which those perceiving themselves as 
threatened, including the Journalists’ 
Association of Serbia, were the loudest 
of all -- has been exclusively focused 
on the media-government relationship 
is probably the main reason why the 
public treated the whole issue as “a 
minor skirmish in the family.” Non-
governmental organizations and, more 
importantly, representatives of 
international organizations dealing 
with the media (OSCE, Council of 
Europe) have also failed to react 
loudly and decisively. According to the 
editor-in-chief of the Vreme weekly, 
Dragoljub Zarkovic, such indifference 
on the part of the public and “two 
powerful influence groups” (civil sector 
and international factor) derives from 
their mutual feeling that this is all 
about “a strife between two morally 
dubious groups – journalists and 
politicians – which is why they do not 
feel like meddling into this small, dirty 
war in which, to tell the truth, the 
guilty exceed the innocent.”12  
 

 
Dragoljub Žarković 

                                                 
11 Annual report of the Helsinki 

Committee for Human Rights in Serbia for the 
year 2008, „Human Rights, Democracy and – 
Violence.“  

12 Blic, July 27, 2009.  

 
 
 
 
 

The media are among the 
weakest links in the chain of the 
Serbian society’s supposed 
transformation towards modern, 
democratic and European values. 
They are many, but the “quantity” has 
not resulted in “quality.” Ten-odd 
dailies are published in Belgrade only, 
and as many as five television stations 
have been accorded national 
frequencies. Instead of influential 
media upgrading professional 
standards and influence “easy reading 
matters” in this regard, the processes 
in Serbia are quite reverse – tabloids 
are setting “standards,” which even 
serious media endorse, allegedly in 
the name of market competition.  

Regardless of the fate of the 
amendments to the Public 
Information Act, what Serbia needs is 
a set of media laws and the laws that 
have an indirect impact on the media. 
For instance, a law on cross 
ownership and ownership 
transparency is imperative for normal 
functioning of the media. 

In addition, the acts providing 
functioning of the public broadcasting 
service and the media in which the 
state has a certain share call for 
amendment. 

Obviously, a media council -- a 
body to supervise the respect for 
media laws and ethic standards of the 
trade -- needs to be formed. The 
Journalistic Code of Serbia, along 
with its recommendations and 
guidelines (publicized in 2008), would 
be most helpful to the council’s 
functioning and could contribute to a 
well-arranged media scene. The media 
council -- if formed -- should be 
authorized to take certain measures 
against the media breaching the law 
and ethic standards. 


