
No.67
 AUG  2010 

PG 1 OF 7

H
el

si
nk

i b
ul

le
tin

H
EL

SI
N

KI
 C

O
M

M
IT

TE
E 

 F
O

R
 H

U
M

AN
 R

IG
H

TS
 IN

 S
ER

BI
A

Serbia’s media scene is merely a reflection of 

society’s loss of bearings and moral devasta-

tion.  This is especially so because, like all oth-

er national institutions, the media gave full 

support to the national projects embodied by 

Slobodan Milošević at the end of the twenti-

eth century.  Above all, the media’s weakness is 

seen in its attitude to the past, which is similar 

or identical to that of most political players, as 

well as in its attitude to the transformation of 

society in the wake of radical nationalism.

Over the past ten years the Serbian media, held 

hostage to the national project, has failed to 

develop into a major independent agent of so-

cial transformation.  Instead of spearheading 

the anticipated process of democratisation and 

the establishment of a new system of values (in 

the wake of the Milošević regime’s ouster), the 

media has remained marginalised, although 

the industry itself has diversified consider-

ably in the meantime.  The proliferation of 

both print and electronic media outlets has not 

brought any improvement in the professional 

standards which were largely destroyed during 

the ten years under Milošević.  Tabloidization 

is almost the order of the day, with the decay 

of professional standards and the confusion of 

values continuing.  At the same time, the space 

for the media to adopt an autonomous posi-

tion with respect to both formal and informal 

centres of power is steadily narrowing.

In the absence of a formal legal framework 

which would guarantee the media complete 

freedom in promoting and upholding the pub-

lic interest and oblige them to behave respon-

sibly, they are transforming into “promoters” 

and “patrons” of influential political economic 

lobbies, of anonymous groups and their inter-

ests, and the interests of their proprietors, most 

of whom remain unknown to the community 

at large.

Journalists in Serbia are thus the targets of all 

kinds of pressure, intimidation, serious physi-

cal attacks and even death threats.  The increas-

ingly frequent threats and attacks on journal-

ists who are well known for their anti-nation-

alist attitudes (e.g. Dejan Anastasijević, Insajder 

editor Brankica Stanković, and Teofil Pančić) 

raise serious concerns that they are the work of 

organised right-wing groups sponsored by in-

fluential conservative circles within the politi-

cal, intellectual and religious elites.

In addition, the economic status of journalists 

is very poor: generally they are paid little and 

Helsinki
bulletinHELSINKI COMMITTEE  

FOR HUMAN RIGHTS IN SERBIA
address: Rige od Fere 20,  
Belgrade, Serbia 
tel. +381-11-3032-408; fax. 2639-437;  
e-mail: office@helsinki org.rs
http://www.helsinki.org.rs

MEDIA IN SERBIA: LOST AND LOBBYING 
FOR THE STATUS QUO

No.67 // AUGUST 2010



No.67
 AUG  2010 

PG 2 OF 7

H
el

si
nk

i b
ul

le
tin

H
EL

SI
N

KI
 C

O
M

M
IT

TE
E 

 F
O

R
 H

U
M

AN
 R

IG
H

TS
 IN

 S
ER

BI
A

irregularly, have no workplace and professional 

security and no social benefits at all.  The eco-

nomic-financial crisis, which has particularly 

affected the media, has made their position 

even more vulnerable.

WAZ AFFAIR

The recent announcement by the German me-

dia group WAZ that it would pull out of Serbia 

(after many years and considerable investment) 

sent shockwaves through the media scene and 

raised a number of crucial issues concern-

ing the media establishment.  Above all is the 

question of who owns the media and how they 

were acquired through a privatisation process 

that was, in general, non-transparent.

Various explanations have been offered of the 

“real” reasons the renowned German group1 

decided to withdraw, and these provide insight 

into business conditions in Serbia, particular-

ly in the media sector.  As it transpired, WAZ 

discovered it was unable to become majority 

owner of Večernje novosti2, the high-circulation 

daily it had purchased some years earlier in 

accordance with the local “rules of the game”.  

While negotiations were conducted and vari-

ous contracts being signed during the time of 

the Vojislav Koštunica government (2005-08), 

the Germans were advised to allow local busi-

nessmen to tie up the deal on their behalf and 

on their account, a proposal they accepted.  

However in the first half of 2010, when WAZ 

finally attempted to make the transaction of-

ficial and claim the majority share of Večernje 

1	  WAZ has a 50 per cent share in Politika 

(newspapers and magazines), a 55 per cent share in Novi 

Sad’s Dnevnik and shares in much of the press distribution 

network in Serbia.

2	  Večernje novosti is very close to the national-

conservative bloc. Middle-generation writer Svetislav 

Basara calls the daily the ‘official gazette of the Serb 

people’.

novosti, they discovered that this was not pos-

sible.  The Commission for the Protection of 

Competition formally blocked the acquisition 

of the majority share by denying WAZ the nec-

essary permit.  It was only at this point that 

the affair was made public, initially as a sim-

ple announcement that WAZ was pulling out of 

Serbia.  The figures most frequently connect-

ed to this scandal have been Manojlo Vukotić 

(for many years director and editor-in-chief 

of Večernje novosti), well-known businessman 

Milan Beko (and, somewhat less frequently, 

another businessman, Miroslav Mišković), and 

Switzerland-based Stanko Subotić, usually de-

scribed as a “controversial businessman”.

This affair is dragging on with no end in sight.  

In an attempt to summarise the controversy, 

which dominated the media for weeks, weekly 

Vreme wrote: “WAZ, Milan Beko, Stanko Subotić 

and intermediaries (Manojlo Vukotić and oth-

ers) decided to take over the newspapers and 

newsstands in this country.  They signed con-

tracts, organised the public and brokers and 

set up (off-shore) companies.  Then they had a 

falling- out.  As financier, WAZ failed to follow 

the letter of the contract … it relied on “local 

agents” to “push the deal through fast”3.  In 

the meantime, through Austrian arbitration, 

WAZ took over one of Beko’s three companies 

registered in Austria (Ardos Holding), which 

has a 24 per cent stake in Večernje novosti.  The 

denouement is expected in the autumn when 

(as announced) WAZ will acquire Beko’s oth-

er two companies, which are also registered 

abroad and which “hold” the remaining 40-

odd per cent of Večernje novosti shares.

The scandal is certain to affect Serbia’s rela-

tions with Germany, by far the largest foreign 

financier and investor in Serbia.  The behav-

iour of certain circles in Serbia to WAZ has also 

been remarked on by Germany’s ambassador 

3	  Vreme, July 1, 2010



No.67
 AUG  2010 

PG 3 OF 7

H
el

si
nk

i b
ul

le
tin

H
EL

SI
N

KI
 C

O
M

M
IT

TE
E 

 F
O

R
 H

U
M

AN
 R

IG
H

TS
 IN

 S
ER

BI
A

in Belgrade, Wolfram Maas, who described it as 

a signal to other potential investors in Serbia.  

There is no doubt that this is a serious scandal 

and must be given particular attention.  Sig-

nificantly, it has also raised many questions 

about media ownership in Serbia.  As it turns 

out, media have been privatised with little re-

gard for rules and transparency, particularly 

with regard to ownership structure.  Who owns 

Večernje novosti, for instance, is still unknown.  

Asked who owned the companies holding the 

majority stake in the daily, the deputy minister 

for culture in charge of media affairs, Nataša 

Vučković Lesandrić, replied that the informa-

tion was in the register in Austria, where the 

firms concerned are also registered.

The controversy surrounding Večernje novosti 

illustrates the general chaos and lack of trans-

parency in media ownership.  The situation is 

clear only with daily Blic and its other publica-

tions (NIN, Alo, and 24 sata): these are wholly 

owned by the Swiss media corporation Ringier 

AD.  Meanwhile the most influential political 

daily, Politika, is still owned half by WAZ and 

half by the state – a completely illegal state of 

affairs.

Although a special working group of the Min-

istry of Culture drafted a bill on unlawful me-

dia concentration and transparency of media 

ownership in 2008, the document has never 

reached the National Assembly.  One of the 

architects of the legislation, Rade Veljanovski, 

said that media people were opposed to such 

a law and that “there was no interest in reveal-

ing who the owners are”.  Veljanovski says that 

those opposing the law included the presi-

dent of the Association of Print Media, Mano-

jlo Vukotić, who “banged his fist on the table 

and said that no such law was ever going to be 

adopted”4.

BROKEN PROMISES

Public attention focused on the media in 2009 

when the Public Information Act was amended.  

The amendments provoked a heated debate 

and led to UNS, the Association of Journalists 

of Serbia, opposing the governing coalition.

The amendments, drafted on the initiative of 

Minister Mlađan Dinkić and his G17 Plus par-

ty, were widely seen as an attempt by Dinkić 

to settle accounts with dailies Kurir and Glas 

javnosti for criticising him on a number of oc-

casions.  The professional community and the 

media centred their criticism on the amend-

ments having been introduced under urgent 

4	  Danas, June 25, 2010



No.67
 AUG  2010 

PG 4 OF 7

H
el

si
nk

i b
ul

le
tin

H
EL

SI
N

KI
 C

O
M

M
IT

TE
E 

 F
O

R
 H

U
M

AN
 R

IG
H

TS
 IN

 S
ER

BI
A

procedure and with no prior public debate; 

they also objected to provisions for draco-

nian fines and the prohibition of transferring 

media operating rights.  In fairness, the new 

provisions were, for the most part, not imple-

mented.  This demonstrates that the provisions 

interpreted by journalists as “suppression of 

media freedom” remained controversial after 

they were passed by the National Assembly.  In 

the summer of 2010, the Serbian Constitutional 

Court declared the majority of the new articles 

unconstitutional.

Despite the fierce controversy over the amend-

ments, the impression is that no one was or is 

interested in bringing order to the chaotic me-

dia sector.  As it turned out, the “ethical” de-

bate was a front for the efforts of the opposi-

tion parties to bring down the government by 

forcing an early election.  To prevent this, the 

Liberal Democratic Party supported the amend-

ments (with NUNS, the Independent Associa-

tion of Journalists of Serbia, also adopting an 

ambivalent attitude) while pledging to push 

through a whole new suite of media laws with-

in a few months.  This has not happened, and 

the problems have since multiplied.

Government figures continue to deny that the 

amendments were counter-productive.  Culture 

Minister Nebojša Bradić, for instance, consid-

ers them reasonable and necessary at the time 

they were passed and says they have had “posi-

tive effects”5.

In fact the only positive development con-

nected with these amendments has been affir-

mation of the role of the Protector of the Citi-

zens (Ombudsman).  After Ombudsman Saša 

Janković asked the Constitutional Court to ex-

amine the constitutionality of the controver-

sial provisions, the Court found most of them 

unconstitutional.  The Ombudsman thus won 

5	  Danas, August 13, 2010

a major battle at a time when the government 

was seeking to discredit and virtually tie the 

hands of independent regulatory bodies (the 

Ombudsman, the Commissioner for the Protec-

tion of Equality, the Anti-Corruption Agency, 

the Commissioner for Information of Public 

Importance and others).

TWO BODIES

The existence of the Association of Journal-

ists of Serbia (UNS) and the Independent As-

sociation of Journalists of Serbia (NUNS) is an 

anachronism dating from the Milošević regime.  

At the time when Serbia was waging wars, 

its media sector was clearly divided into the 

“state”(war-mongering) media and the “inde-

pendent” media.  While UNS stood firmly be-

hind Milošević and his belligerent policy, mar-

ginalised journalists working for the independ-

ent media established NUNS.

The change of regime in 2000 plunged the me-

dia scene into complete confusion.  Although 

the new “democratic” authorities appointed 

loyal journalists as directors and editors-in-

chief in all media establishments, a number 

of those who had worked for Milošević’s “state 

media” also survived.  This testifies to the na-

ture of the changes which occurred in 2000.  

Under these new circumstances, NUNS found 

itself in a rather precarious position because 

those who had formerly been its natural al-

lies against the Milošević regime were now in 

power.

The indistinct “line of demarcation” between 

UNS and NUNS is partly a product of attitude 

to the recent past.  UNS was quick to adapt it-

self to the new situation and continued to em-

brace the conservative national project.  Its 

members include some of the most vociferous 

warmongers who served under Milošević.  Al-

though at first they bore the “guilt complex” 



No.67
 AUG  2010 

PG 5 OF 7

H
el

si
nk

i b
ul

le
tin

H
EL

SI
N

KI
 C

O
M

M
IT

TE
E 

 F
O

R
 H

U
M

AN
 R

IG
H

TS
 IN

 S
ER

BI
A

of the defeated side, the line separating them 

from the others gradually blurred as the gen-

eral relativisation of responsibility became part 

of official policy.

The situation in UNS changed significantly af-

ter the election of Ljiljana Smajlović as its pres-

ident.  Smajlović has been very influential on 

Serbia’s media scene for almost two decades.  

Until 2000 she 

worked for 

independent, 

mostly private, 

outlets (Vreme 

and Evoplja-

nin, the fort-

nightly maga-

zine owned 

by Slavko 

Ćuruvija, who 

was murdered 

in 1999).  Af-

ter the change of government she moved to 

NIN.  Thanks to her well-established position 

in media outlets outside state control during 

the 1990s, she enjoyed exceptionally good re-

lations with international media donors in 

Serbia, particularly with IREX.  Her drive and 

enterprise soon propelled her to the head of 

a team of Serbian media reporters covering 

ICTY proceedings, notably the trial of Slobodan 

Milošević.

In 2005, with Vojislav Koštunica as prime min-

ister, Smajlović was appointed executive edi-

tor of Politika.  It was here that her ideological 

bias came into full prominence.  It had already 

been apparent while she enjoyed the status of 

sacrosanct media “arbiter” on issues concern-

ing proceedings before the International Crimi-

nal Tribunal for the Former Yugoslavia (at the 

time, she held the right to a fair trial above the 

right of victims to justice).  A staunchly loyal 

supporter of Vojislav Koštunica and his vi-

sion of “Serbian state and national interests”, 

Smajlović was relieved of the post of Politika 

editor-in-chief in 2008, a decision she attrib-

utes to Serbian President Boris Tadić. 

The dismissal was the first serious blow in her 

career.  President Tadić also denied her the 

position of ambassador to Canada, despite the 

fact that she had already been appointed and 

approved by Ottawa.  Despite these setbacks 

she was elect-

ed president 

of UNS (in 

the spring of 

2009).

The posi-

tion of UNS 

president 

has allowed 

Smajlović to 

use her unde-

niable abili-

ties as an organiser and professional to the 

full.  She has succeeded in establishing herself 

as a key player on Serbia’s media scene by skil-

fully taking shelter behind incontestable prin-

ciples and standards of freedom of speech and 

the defence of professional journalists against 

pressure from any quarter, particularly from 

the government in power.

Smajlović is highly regarded, both as a person 

and a professional, by the conservative, nation-

alist circles of Serbia’s intellectual and politi-

cal elites.  She is using her present position to 

advantage in order to shape the media’s inter-

pretation of the recent past.  The interpretation 

she skilfully helps promote aims to plant into 

the collective memory the thesis that the war in 

the former Yugoslavia was the outcome of se-

cessionism in the western republics.  Smajlović 

also advocates the relativisation of war crimes 

and responsibility for them.  This is clear from 

her open conflict with NUNS, which supports 

the initiative of the Office of the War Crimes 



No.67
 AUG  2010 

PG 6 OF 7

H
el

si
nk

i b
ul

le
tin

H
EL

SI
N

KI
 C

O
M

M
IT

TE
E 

 F
O

R
 H

U
M

AN
 R

IG
H

TS
 IN

 S
ER

BI
A

Prosecutor to prosecute individual journalists 

who, by writing war-mongering articles, direct-

ly contributed to the creation of an atmosphere 

in which the most brutal of war crimes were 

possible.

Following a brief leadership crisis (newly-elect-

ed president Đorđe Vlajić resigned after less 

than three months for “personal reasons”), 

Vukašin Obradović was elected president of 

NUNS early in the summer of 2010.  Obradović, 

who is owner and editor-in-chief of weekly 

Vranjske, is a veteran of independent journal-

ism in Serbia.  Active since the 1990s, he has 

built his weekly into one of the most influen-

tial regional publications and it is frequently 

quoted in Belgrade media.  No doubt his elec-

tion is a positive development for the journal-

ist organisation, not only because it recognises 

Obradović’s personal energy and enthusiasm 

to tackle a multitude of problems, but especial-

ly as acknowledgement of media profession-

als from the interior of the country.  Given the 

clout of local potentates, these journalists often 

find themselves in a more difficult and more 

delicate position than that of their opposite 

numbers in the “central” media.

Relations between the two parallel journalist 

organisations took a particularly bad turn fol-

lowing the adoption of the amendments to the 

Public Information Act, legislation which UNS 

opposed strongly.  It appears, however, that 

this situation of parallel organisations reflects 

less and less the need to protect the profession 

they represent and more the personal prestige 

of their leading members.  Neither UNS nor 

NUNS has made much effort to define the me-

dia space according to the new political needs 

or the new demands of the times.  This ap-

plies particularly to greater reliance on new 

media which is increasingly becoming a real-

ity abroad.  Although estimates say that more 

than sixty per cent of the population have ac-

cess to the Internet, new media are still not 

part of the local media space.  There are, for 

instance, still no quality professional portals in 

Serbia.  Those portals which do exist, notably 

B92, E-novine and Peščanik, have not managed 

to capitalise on the crisis in the print media to 

establish themselves as appropriate sources of 

information.

NEW MEDIA STRATEGY

According to the leaders of UNS and NUNS, the 

two journalist associations are equally dissatis-

fied with the media situation in Serbia.  UNS 

president Ljiljana Smajlović describes the level 

of media freedom as having deteriorated rather 

than improved:  “Words of criticism are sup-

pressed and filtered, self-censorship is evident 

everywhere, and even journalists with the most 

reputable media complain of pressure and 

censorship”6.

Her NUNS counterpart, Vukašin Obradović, 

says the media situation is worse than at any 

time since 2000.  He cites the lack of a legal 

framework, the failure to implement court de-

cisions, political pressure and the tycoonisa-

tion of media:  “Wherever you look you notice 

a trend of diminishing media freedom and 

growing influence of informal power centres”7.  

However he puts the blame for media chaos 

largely on the shoulders of journalists them-

selves because of “various concessions to gov-

ernment and owners and, above all, because 

we are unable to distinguish between profes-

sionalism, propaganda ad politics”8.

The media has been marginalised as a major 

agent of social change by a string of unsuccess-

ful (and sabotaged) attempts to rationalise the 

sector and bring it into line with European and 

democratic standards.  A new media strategy is 

6	  Danas, July 27, 2010

7	  Ibid.

8	  Ibid.



No.67
 AUG  2010 

PG 7 OF 7

H
el

si
nk

i b
ul

le
tin

H
EL

SI
N

KI
 C

O
M

M
IT

TE
E 

 F
O

R
 H

U
M

AN
 R

IG
H

TS
 IN

 S
ER

BI
A

scheduled for adoption this autumn.  A study 

comprising guidelines for the drafting of a 

strategy to transform the media scene in Serbia 

was presented early this summer by the Serbi-

an Ministry of Culture together with OSCE and 

European Commission representatives in Bel-

grade.  The study and strategy program are the 

work of experts engaged by the European Com-

mission, using media experience in Denmark, 

Austria and Germany as models9.

This exceptionally important document will 

be discussed publicly throughout September.  

9	  Tanjug, June 25, 2010

The deputy minister for culture in charge of 

media affairs, Nataša Vučković Lesandrić, has 

announced that the OSCE will hold six round 

tables on topics considered relevant to the Ser-

bian media sector10.

Culture Minister Nebojša Bradić emphasised 

that the media strategy would take account of 

“public interest in the information field” and 

said that Serbia’s media market would be or-

ganised according to the strategy to meet “the 

highest European standards”11

10	  Danas, August 13, 2010

11	  Ibid.

SUMMARY:

However the media has yet to be transformed in order to be able to assume the role of a major 

agent of transition.  Thanks to its tycoonisation and tabloidization, it has become a major fac-

tor in obstructing transition and an advocate of the status quo.  Nor have the media adapted to 

new conditions globally which have had a significant impact of the role print media in particu-

lar.  In Serbia, the phenomenon of “new media” as an increasingly important source of infor-

mation abroad has not attracted the attention it deserves.

As a result of its failure to address crucial issues, local media has been marginalised as an agent 

for important social and political change.  It has, moreover, become more a tool and agent of 

the interests of certain groups who have no interest in changing the status quo.

The diminishing role of media in society is also a result of professional standards and profes-

sional integrity having been called into question.  Sensational reporting and the constant ma-

nipulation of real or fictional scandals has reduced the media to the level of a bulletin board.

The participation of the OSCE in the six media round tables in September could give a strong 

impetus to the debate and help adopt a legal framework for media regulation.  This in turn 

could stimulate reforms in Serbia and eventually encourage the general public to play a more 

constructive role in public affairs.

Serbia obviously lacks the potential to regulate its media space on its own; such an ability is 

also lacking in other major political and economic spheres, particularly when it comes to coor-

dinating and organising dialogue on specific issues.  Because of this, the increased involvement 

of appropriate international institutions is necessary to maintain the present momentum in 

transforming the local media scene.


