NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI

STRANA 4/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti arhiva - STRANA 4 > Neophodno je da se suočimo sa sopstvenom prošlošću

 

  

Intervju: Žarko Korać

Neophodno je da se suočimo sa sopstvenom prošlošću

1. decembar 2014, Nova ekonomija

 

Kada u svega desetak dana dva dječaka pretuku osamdesetogodišnjeg pisca i televizijskog autora Rašu Popova, kada “NN lice” napadne dekana beogradskog Fakulteta političkih nauka Iliju Vijoševića, kada “maskirani napadač” ispali šest metaka u biznismena Milana Beka, a kontrolisani mediji krenu u novo, još žešće huškanje na mržnju prema manjinama i susjedima, ima li onda takozvani običan građanin pravo da bude zabrinut?

“Kao egzemplarno brutalni, napadi na Iliju Vujićića i Rašu Popova uznemirili su deo naše javnosti koja se s pravom pita: vraća li se to Srbija u devedesete” – kaže Žarko Korać.

“Ovu vrstu straha pojačao je prethodni napad na Milana Beka koji je, po načinu na koji je izveden, po metodu i posledicama, ne samo podsetio na vreme vlasti Slobodana Miloševića, nego i nanovo otvorio temu karaktera društva u kome živimo. Opštem lošem utisku doprineo je i Vojislav Šešelj izjavama da je srećan zbog toga što je ubijen Zoran Đinđić, kao i vulgarnim uvredama izrečenim na račun poznate jugoslovenske glumice, pokojne Marije Crnobori”.

Kada pominjete karakter društva, na šta konkretno mislite?

Na činjenicu da današnje srpsko društvo karakteriše pre svega neobuzdani javni govor. Jedna od odlika takozvane građanske kulture je razlika između javnog i privatnog načina komunikacije, koja kod nas, nažalost, nikada nije uspostavljena. U tom smislu, Šešelj je najbolji predstavnik ne samo govora mržnje, nego i te vrste ruralnog primitivizma koji ne razlikuje javno od privatnog.

Ali to ne čini samo Vojislav Šešelj. Vdjeli ste kako se, osokoljeni izjavama najviših državnih zvaničnika, beogradski mediji uredno obračunavaju sa albanskim premijerom Edijem Ramom, sa predsjedikom crnogorske Vlade Milom Đukanovićem, sa Hrvatima, Turcima…

Slušajući šta govore političari i čitajući kontrolisane medije, građani zaista počinju da veruju u novu zaveru sveta protiv Srba. što je, kao što znamo, bila karakteristika devedesetih. Pored toga, svaka uvreda, svaka svinjarija, svaki trač, svaka intriga ili insinuacija ovde se može javno izneti… Francuski sociolog Emil Dirkem tvrdi da organizovano društvo nije stvar želja i htenja pojedinaca, nego određenih normi. Društvo koje je doživelo slom svih normi nalazi se, kaže Dirkem, u stanju – anomije. Po mom sudu, srpsko društvo odavno je u toj fazi, pa otuda šovinističke i prljave ad hominem kvalifikacije o kojima govorite.

Od kada je srpsko društvo u stanju anomije?

Od osamdesetih godina XX veka, kada su svi naši takozvani nacionalni intelektulaci, gradeći podlogu za predstojeće ratove, iskoristili raspad sitema vrednosti i normi socijalističke Jugoslavije kako bi uveli vokabular i društvene norme ekstremnog nacionalizma. U tom novouspostavljenom sistemu izbrisana je razlika između javnog i privatnog govora. Naravno, i ostala istočnoevropska duštva doživela su slične turbulencije, ali su se ona, za razliku od Srbije, na kraju ipak vratila svojim demokratskim i građanskim vrednostima.

Da, ali ta društva nisu imala ratove.

To je tačno: rat je determinisao i javni govor i društvo kao celinu. Ali, šta je to što čujemo i vidimo danas? Zašto srpsko društvo i dalje govori istim jezikom? Zašto toleriše to što izjavjuje Vojislav Šešelj? Naravno, Šešelja uzimam kao paradigmu, kao ogledalo u kome čovek može da vidi vlastitu ružnu prošlost i da se suoči sa sopstvenom odgovornošću za sve ono što se događalo devedesetih. Hoću da kažem da je na svoj brutalan način Šešelj građanima ove zemlje u lice sasuo ko su i šta su zapravo.

Sećam se, jednom mi je moj egipatski kolega, profesor uiverziteta, ispričao kako je, sa sve šatorima i kamilama, Muamer el Gadafi došao u posetu Egiptu.

“To sam išao da vidim” – rekao mi je.

“Zašto?!” – čudio sam se.

“Zato što sam želeo da se suočim sa vlastitom prošću, da saznam kako je ona izgledala”, odgovorio mi je.

E, tako i Vojislav Šešelj simbolizuje prošlost Srbije: sve ono što je godinama pokušavano da bude razblaženo, ublaženo, prefarbano, prikriveno, danas je, zahvaljujući tom radikalskom govoru netolerancije, mržnje i prostakluka, ogoljeno do kraja.

Videli ste, neki srpski političari, na čelu sa Alaksandrom Vučićem, trude se da dokažu kako više nisu oni ljudi iz devedesetih, kako su se, kao i naše društvo, uveliko promenili…

Na koji način pokušavaju to da dokažu?

Tako što se, recimo, krajnje naumesno pozivaju na primer nemačkog kancelara Vili Branta, koji je, iskreno se stideći nacističkih zlodela i Holokausta, prilikom zvanične posete Poljskoj 1971, kleknuo ispred spomenika Poljacima poginulim tokom Drugog svetskog rata. Pritom, Vili Brant nikada nije podržavao politiku Adolfa Hitlera.

Upravo suprotno: kao njihov veliki protivnik, Vili Brant je, bježeći od nacista, Drugi svjetski rat proveo u Norveškoj.

U tome je snaga gesta Vili Branta: kao nemački kancelar, Brant se Poljacima izvinio za ono što su počinili drugi, ne on. Imam utisak da ovde vlada suprotna logika: čovek može činiti zlo, a onda se, bez obzira na posledice politike za koju se zalagao, jednostavno – izviniti. Drugim rečima, većina građana ove zemlje duboko veruje da je politička prošlost lidera koje biraju beznačajna, da je sadašnjost besmislena, a budućnost nejasna. Da nije tako, zar od Tomislava Nikolića, recimo, ta javnost ne bi tražila da joj objasni zašto se devedesetih priključio dobrovoljačkim jedinicama, zbog čega je išao u Hrvatsku, šta o tom ratnom pohodu misli danas? Kada ode u zvaničnu posetu Zagrebu, da li se predsednik Srbije oseća neprijatno, šta mislite?

Šta vi mislite?

Mislim da predsednik Nikolić u tome o čemu sam govorio ne vidi nekakav problem. Taj problem, verujem, nemaju ni ostali predsednikovi dugogodišnji saborci… Znate, čuvenog raketnog inženjera i velikog nemačkog naučnika, Vernera fon Brauna, Amerikanci su, posle Drugog svetskog rata, odveli sa sobom u SAD. Iako je, kao naučnik, fon Braun kasnije radio za Amerikance, tamošnja javnost i mediji nikada nisu prihvatli činjenicu da je njihova vlada za saradnika uzela čoveka koji je bio član Hitlerove partije i oficir SS-a.

Sličnu sudbinu doživjela je Leni Rifenštal: iako su njeni Trijumf volje i Olimpija izučavani na vodećim američkim filmskim akademijama, evropska i američka javnost nikada joj nije oprostila saradnju sa Hitlerom.

U civilizovanom svetu, prošlost - naročito takva prošlost - nikada se ne zaboravlja. Za razliku od Balkana, gde je izgleda dovoljno da, recimo, Aleksandar Vučić Hrvate prestane da naziva genocidnim narodom, da prekine sa pretnjama “stotinu muslimana za jednog Srbina” ili da više ne lepi fotografije Ratka Mladića preko Bulevara Zorana Đinđića pa da ne samo zaboravite, nego i da mu oprostite njegovu političku prošlost. Pritom, taj čovek nikada javno nije rekao zbog čega je to onda radio, a zbog čega to više ne čini. Šta se promenilo, šta je shvatio? I onda, kada čujem neke svoje poznanike, bivše saradnike i prijatelje da Vučića upoređuju sa Zoranom Đinđićem...

Kako vam to zvuči?

Najblaže rečeno – žalosno. Takva nategnuta poređenja prave se ili zbog određenih sinekura ili da bi se dobio neki konkretan položaj u aktuelnoj vlasti. Kao poznanik i nekadašnji saradnik Zorana Đinđića, tvrdim da između njega i Aleksandra Vučića nema ama baš nikakve sličnosti. Niti su im biografije slične, niti politike. Uostalom, da li je Zoran Đinđić ikada na ovaj način kontrolisao medije, kriminalizovao i satanizovao opoziciju, blokirao normalan parlamentarni i demokratski život? Nije, naravno. Je li podilazio građanima kao što to čini Aleksandar Vučić, bio demagog i populista? Najzad, možete li Zorana Đinđića zamisliti kako pred kamerama izvlači decu iz snežnih smetova, samo da bi dobio još koji jeftini politički poen?!

Po mom sudu, oni koji Aleksandra Vučića danas nazivaju reformatorom, morali bi da znaju da čovek nije reformator zato što tvrdi da to jeste, nego zato što se, ne obazirući se na sopstveni rejting, trudi da reformiše društvo. Koliko će u tome uspeti, to je drugo pitanje. U svakom slučaju, ako zaista nameravate da budete reformator, morate biti spremni na to da platite cenu koju Vučić očito nije spreman da plati.

Koja je to cijena?

Vučiću je glavni cilj da bude popularan. A ma koliko se trudili, u srpskoj istoriji nećete naći političara koji se zalagao za takozvane zapadne vrednosti – liberalne vrednosti, demokratske institucije – koji je bio popularan. Svi srpski reformatori niti su dugo vladali, niti su bili popularni; ali su zato za Srbiju najviše uradili.

Ipak, ma koliko bila besmislena, imate li utisak da premijeru Vučiću veoma gode ta poređenja sa Zoranom Dinđićem?

Naravno. Na neki način, Vučić je Đinđića uzeo kao uzor.

Budući da je do prije četiri, pet godina o Zoranu Đinđiću govori to što je govorio, takav obrt kod čovjeka mora da izazove veliki unutrašnji lom?

Pre svega, reč je o moralnom pitanju: kada, u kom momentu svako od nas gubi moralno pravo te vrste javnog angažmana. Naravno, ovim ne ukidam pravo ljudima na iskupljenje, ali... Hoću da kažem da ne možete tek tako reći – prošlost me ne interesuje. Uostalom, ako već ponavljate kako ste se promenili, zašto pristajete na to da vas upoređuju sa Vili Brantom ili sa Zoranom Đinđićem? Zar upravo taj pristanak ne ukazuje na nedostatak svest o sebi, o svojoj ulozi u određenom istorijskom vremenu, o ključnim razlikama između tih ljudi i vas? Zbog čega, najzad, uporno odbijate da govorite o poslednjih četvrt veka i svoje i istorije Balkana?

Izgleda da tu mračnu, ratnu prošlost svi na Balkanu pokušavaju da zaborave.

Zato što imaju nečistu savest. U Srbiji je, na primer, danas nemoguće dobiti odgovor na pitanje - ko je zapravo bio Slobodan Milošević. Milošević je postao neka vrsta rupe u srpskoj istoriji, što predstavlja veoma opasan simptom. Naime, ako jedno društvo konstantno odbija da govori o svojoj mračnoj prošlosti, budite sigurni da će mu se ta prošlost konstantno i vraćati. Dokaz je to što su u Srbiji danas na vlasti najgori nosioci politike devedesetih. Za šta, naravno, nije odgovorna samo vlast…

Nego?

Odgovorni smo i mi, takozvani petooktobarci, koji smo – da parafraziram Lava Trockog – izdali demokratiju. Istovremeno, veliku odgovornost snose građani ove zemlje koji još uvek nisu u stanju da izađu na kraj sa vlastitom nečistom savešću i da konačno odgovore na pitanje: zašto su devedesetih podržali ratnu politiku Slobodana Miloševića.

Možda su, kao premijer Vučić, kasno shvatili da je pao Berlinski zid?

Oprostite, od tada je prošlo četvrt veka! Zreli narodi to vreme iskoriste kako bi se suočili sa svojim prošlošću, odredili prema nekim događajima. U suprotnom, doživljavaju moralni krah u kome se društvene norme i politički principi dovode u stanje teške konfuzije. U takvim situacijama je porast nasilja – logičan. Naravno, nasilje se javlja i kao posledica pauperizacije… Znate, u psihologiji postoji takozvana frustraciono-agrsivna hipoteza po kojoj, na osujećenje zadovoljenja motiva ljudi dominatno reaguju agresijom. Govorim o uskraćivanju zadovoljenja osnovnih motiva: da jedete, da hranite decu, da se lečite. Nažalost, verujem da će u budućnosti toga biti mnogo više.

Čega?

Pored agresije, bojim se da će opšta entropija društva – od privrede i ekonomije do obrazovanja i kulture - dovesti do porasta nacionalizma, kriminala, atipičnih oblika nasilja.

Šta znači - atipičan oblik nasilja?

Ono o čemu smo govorili na početku: kada dva dečaka pretuku starca od preko osamdeset godina; kada studenti napadnu profesora, dekana svog fakulteta; kada javno vređate ljude koji su mrtvi; kada neko otme i siluje dete, stare ljude… A nacionalizam?! Nacionalizam je uvek samopoštovanje. S obzirom na to da, kao siromašan i bedan, sebe ne može poštovati, građanin beži u imaginarne priče o snazi sopstvene nacije i njenoj prošlosti. Sa druge strane, ako pogledate kroz šta je sve, tokom poslednjih četvrt veka, ovo društvo prošlo…

Kroz šta?

Imali ste pripreme za rat, pa rat; Kosovo, NATO intervencija; početak demokratske tranzicije, ubistvo premijera; povratak takozvanom evropskom nacionalizmu, i to sa ljudima koji su institucionalizovali pljačku; pokušaj osiromašenog društva da, na čelu sa onima koji su ga devdesetih dotle doveli, napravi strukturalne reforme… Društvo koje je za relativno kratko vreme prošlo tu vrstu pakla mora biti duboko deformisano. Zato ono danas u dobroj meri podseća na Oskara, glavnog junaka Limenog doboša, u kome veliki nemački pisac Ginter Gras metaforom o detetu koje prestaje da raste pravi fantastičnu analogiju sa nacističkom Nemačkom. Hoću da kažem da je i to naše dete, ušavši devedesetih godina prošlog veka u balkanski fašizam, u jednom momentu naprosto prestalo je da raste. Zato se danas toliko muči, ne shvatajući da mu nema spasa sve dok ne napravi distancu od onoga što je rađeno u protekle dve decenije. Naravno, taj proces je užasno težak i bolan, ali se ne prevazilazi tako što ćete građanima obećavati nešto što, objektivno, niste u stanju da ispunite.

Nego?

Osnovna karakteristika političkog stila Zoran Đinđića – zbog čega je on, uzgred, bio daleko od balkanske političke matrice - bila je saopštavanje istine, bez obzira na posledice. Dok je bio na vlasti, Đinđić je građanima doslovno obećao krv, znoj i suze. Nažalost, pokazalo se da oni to nisu najbolje primili i da su im uvek prihvatljivije bile bajke u koje možda i nisu verovali, ali su voleli da ih čuju. S obzirom na to da su političari koji pričaju ekonomske i političke bajke popularni, zaključujem da srpsko društvo, između surove realnosti i fantazija, rađe bira ovo drugo.

Koliko takve “fantazije” mogu da traju? Koda čovjek u njih prestaje da vjeruje?

Na to pitanje je veoma teško odgovoriti, budući da ljudska sposobnost ka samoobmanjivanju može ići do neslućenih razmera.

 

AKTUELNOSTI

STRANA 4/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment