NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI

STRANA 3/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti arhiva - STRANA 3 > Pseudoistorijski bućkuriš

 

 

Reagovanje na intervju Nebojše Popova

Pseudoistorijski bućkuriš

Izbledela sećanja četiri decenije kasnije i varljivi utisci nisu dobar saveznik istoriografije nikada. Istorija je složenija i pluralnija nego što izgleda iz čaršijskih priča, novinskih članaka, intervjua i feljtona. Posebno ako se apstrahuju izvori i znanja o tome kako je sistem iznutra funkcionisao. Lični obračuni dr Nebojše Popova (ko je koga uveo u politiku i sl.) sa bilo kim, pa i sa dr Latinkom Perović, istoričara ne zanimaju

 

Autor: Dr Milivoj Bešlin

19. februar 2016, Danas

 

U listu Danas od 13-14. februara 2016. objavljen je na dve strane intervju sa sociologom dr Nebojšom Popovim. Pošto se veliki deo intervjua tiče delatnosti rukovodstva SK Srbije na čijem čelu je bio Marko Nikezić, kao istoričar čija je tema odbranjene doktorske disertacije upravo ono o čemu dr Popov govori, imam potrebu da reagujem na iznete tvrdnje.

Najpre, istorija kao nauka označava istraživanjem dobijeno znanje. Sećanje nije istorija, ma koliko sećanje bilo zavodljivo ili pitoreskno. Drugo, istorija mora da bude utemeljena na činjenicama, dobijenim mukotrpnim arhivskim istraživačkim radom. A svaka interpretacija nužno mora da proizlazi iz činjenica stavljenih u odgovarajući kontekst. Bez toga priča o prošlosti se svodi na konfabulacije.

Konkretno, N. Popov kaže da je Tito "zadužio liberale" da pronađu intelektualce koji su juna 1968. "zaveli studente". Posle godina provedenih u arhivu, nisam našao potvrdu navedene konstrukcije. Nasuprot onome što u svojim mnogobrojnim prisećanjima priča i piše dr Popov, na šta kao učesnik ima pravo, 1968. nije protekla dominantno u znaku studentskih nemira, već treće velike krize u jugoslovensko-sovjetskim odnosima, zbog agresije Varšavskog pakta na Čehoslovačku. Bio je to jedan od prelomnih trenutaka, a Jugoslavija se našla u središtu dramatičnih međunarodnih okolnosti. Ubrzo nakon toga, krajem 1968. izbijaju albanske demonstracije na Kosovu, rastu nacionalističke tenzije, a Skupština Jugoslavije donosi drugi, već vrlo radikalan set amandmana na savezni Ustav. Puno se kopalja polomilo tih meseci oko redefinisanja Jugoslavije i novih, znatno proširenih, nadležnosti pokrajina. U to vreme održavaju se pod jakom tenzijom zbog sovjetskih pretnji i kongresi po republikama, koji biraju podmlađena, reformska rukovodstva partije. Ubrzo su stvari počele da izmiču kontroli u Hrvatskoj, pripremao se treći, najradikalniji paket ustavnih promena iz 1971. kao rezultat dalje federalizacije države, kojom se krenulo nakon Brionskog plenuma (1966). Paralelno sa tim, Teze za reorganizaciju partije, takođe, kao rezultat smene Rankovića, bile su u centru političkih zbivanja. Na tajnim i javnim, zvaničnim i nezvaničnim sastancima, pitanje studentskih demonstracija je bilo sporadično prisutno, ali nikako kao primarno. Tito ga povremeno pokreće u razgovorima i javnim istupima posebno kada je postalo jasno da je veoma nezadovoljan političkim kretanjima u Srbiji i liberalizacijom političkog života u čitavoj Jugoslaviji. Pitanje Filozofskog fakulteta je korišćeno da bi se "pojačala" optužba partijskih tvrdolinijaša i samog Tita protiv Marka Nikezića i njegovog tima.

Proizvoljnost nije dobar saveznik istorije. Latinka Perović nije bila, kako bi se dalo zaključiti iz onoga što dr Popov govori, jednako politički bliska i sa Petrom Stambolićem i sa Markom Nikezićem. Sa Nikezićem je činila nerazdvojan dvojac partijskog rukovodstva u Srbiji. Stambolić, iako su došli i na njegov predlog, okrenuo se protiv oboje, jer su od partije napravili "debatni klub" i "naučni institut", kako je govorio. Reformsko krilo srpske partije nije se "dosetilo" a još manje "izigravalo" tehnokrate zbog studentskog protesta. Njihova politika modernizacije i reformske orijentacije u svim segmentima društva, bila je posebno istaknuta u ekonomskim aspektima. Pružajući snažnu podršku sposobnim i uspešnim privrednicima, koji su delovali na principima reforme, stvarajući razvojne, integrisane sisteme koji su početkom sedamdesetih bili noseći stubovi ubrzanog ekonomskog rasta Srbije - izvlačili su društvo iz zaostalosti, a ekonomski sistem lišavali stroge i štetne partijske kontrole.

Posebno je neistorična tvrdnja da se "egzekucija" rebelijanskih profesora iz 1968. nije izvela zbog "nespremnosti" Mirka Tepavca i Koče Popovića. Potonji je bezrezervno podržavao dvojac Nikezić - Perović; na njihov nagovor, iako je već bio u antagonizovanim odnosima sa Titom, pristao je da uđe u novoformirano Predsedništvo Jugoslavije kao predstavnik Srbije. Ali se dnevnim i operativnim problemima u Srbiji Koča nije bavio, šezdesetosmašima ponajmanje. Šta je mislio o njima, ostavio je u svojim opsežnim beleškama, pohranjenim u Arhivu grada Beograda. Mirko Tepavac nije bio deo republičkog partijskog rukovodstva. Bio je savezni šef diplomatije, jedan od najboljih u toj epohi. Ali nije bio deo Nikezićevog tima. To su dva odvojena koloseka. Čak ni njegov odlazak, koji se dogodio iste godine kada odlaze i M. Nikezić i L. Perović, ima svoju sasvim drugačiju dinamiku i logiku. Ostaje pitanje, ko je osim Nikezića još uzeo u zaštitu profesore? Njegova najbliža saradnica i glavni operativac u tom periodu. Primera je dosta. Početkom 1972. kada je posle izvršenih smena i početka represije u Hrvatskoj rastao pritisak na srpsko rukovodstvo, radikalni šef policije Slavko Zečević tražio je da se uhapsi neko od profesora, da se "zaplaše". On je na taj sastanak došao sa policijskim dosijeima profesora, što je konsterniralo Nikezićevo rukovodstvo, pa je Predrag Ajtić zavapio, "pa zar je to taj naš socijalizam". Latinka Perović je uz jednoglasno odbacivanje takvog zahteva od svih prisutnih najdalje otišla i zapretila Zečeviću da će ako samo "pipne" filozofa Mihaila Markovića, "univerzitet biti u plamenu", što je on odmah u strogo poverljivoj belešci dojavio Titu kao njenu pretnju. Ako su već arhivski izvori teško dostupni, novinar Slavoljub Đukić je objavio da je Perovićeva tim povodom rekla: "Ko je taj ko može da uhapsi jednog Mihaila Markovića?" Dok se Nikezić upitao: "Na osnovu čega hapsiti? Postoji, valjda, zakon u ovoj zemlji?"

Žalio se ministar policije Srbije Titu i kako ga je 3. februara 1972. srpsko partijsko rukovodstvo sprečilo, a "posebno Latinka", da pokrene postupak protiv Mihaila Đurića. U svom objavljenom dnevniku navedeno potvrđuje i predvodnik tvrde linije u Srbiji, Draža Marković, koji piše u jesen 1972. da su njegovi odnosi sa Latinkom Perović "najhladniji", jer je "ona i najviše napadana od moje strane", jer je upravo ona bila "nosilac" čitave akcije i "stvaranja atmosfere" suprotstavljanja politici koju je Marković promovisao - Titovog zaoštrenog, "revolucionarnog" kursa. I Slavko Zečević je najčešće optuživao Latinku Perović da "nije bila energična oko raščišćavanja situacije na Univerzitetu u Beogradu. Ona je objektivno podržala ekstremiste na Univerzitetu, imala je određenog uticaja na ponašanje jednog dela profesora, tako da su oni u njoj videli potporu svojih nastupanja i nastojanja". Jedan od primera u prilog navedenoj tvrdnji je i zapis u dnevniku Draže Markovića od 28. januara 1972: "A juče opet objašnjenje sa Latinkom koja se protivila oduzimanju pasoša Z. Pešić, N. Popovu i V. Miliću, iako je to bio odlučan zahtev nadležnih državnih organa".

Šta tek reći za tvrdnju dr Popova u Danasu, da Nikezićevi reformisti "ništa nisu mogli" bez Titove podrške jer su stalno bili "na relaciji" sa njim. Razgovori srpskog rukovodstva sa Titom najavljivani su i pripremani dugo. Tito je najčešće i po pola godine bio van Beograda. Svi Titovi razgovori sa njima su uredno stenografisani. Sam Tito je na tome insistirao, jer ih je optuživao da "atakuju" na njega, zbog otvorenosti i direktnosti, pa će stenogram biti i svojevrsni dokazni materijal. Dakle, "stalne relacije" sa Titom, Nikezić i Perovićeva su tokom četiri godine mandata u proseku imali dva puta godišnje, koliko su razgovarali iza zatvorenih vrata sa njim. Nema tu mesta bilo kakvoj mistifikaciji. Tito nije želeo češće da ih prima. Odluke su donosili autonomno, a onda bi razgovori sa Titom bili otvoreni, nekada čak i vrlo neprijatni. Od 1970. nikada bez tenzija. Uostalom, sama Latinka Perović je mnogo puta u javnosti govorila da se Titu moglo reći sve, samo je pitanje konsekvenci. Nije li mu i ona sama rekla puno toga što je kasnije dobilo čak legendarni prizvuk, poput rečenice, posle iznenadne smrti Milentija Popovića, da su srpski kadrovi dobri samo u nekrolozima?! Naposletku i sam Tito je umeo posle višesatnih i neprijatnih razgovora sa rukovodstvom SK Srbije da kaže kako, "niko sa mnom nije tako pričao". Pomenuto je već da su Nikezić i Perovićeva čak i prvorazredno političko pitanje - imenovanje predstavnika Srbije u novoformiranom kolektivnom šefu države - Predsedništvu SFRJ, kandidovali Koču Popovića ne samo bez Titove dozvole, već i protiv njegove volje. Gnevna Titova reakcija na to nije izostala i samo je pojačala "optužnicu" protiv onih koji su 1972. sa vlasti otišli kao sovjetofobi i antitoisti, jer su odbijali da hapse i zabranjuju. To ne znači da hapšenja nije bilo, vršio ih je ministar policije Slavko Zečević, na čije imenovanje Nikezić nije uticao - zatekao ga je kada je postao predsednik CK. Zečević je za svoj rad odgovarao samo Titu i povremeno Draži Markoviću. Uostalom, Srbija kao i ostale republike ima dva rukovodstva - državno sa predsednikom skupštine Dražom Markovićem na čelu i Izvršnim većem sa svim ministrima sa jedne strane i partijsko rukovodstvo sa Markom Nikezićem i Latinkom Perović na čelu sa druge strane. Linija podele ova dva rukovodstva je bila jasna i idući prema raspletu 1972. sve očiglednija. Napeti odnosi ministra policije i kontrolora republičkog SDB Zečevića, sa jedne, i Nikezića i Perovićeve sa druge strane narastaju do pucanja, kada je L. Perović pokušala političkim manevrom da utiče na smenu ministra policije. Tito se tome žestoko usprotivio. Osim arhiva o tome svedoči u objavljenim memoarima i sam Zečević, koji je Marka Nikezića i Latinku Perović prisluškivao i difamirao Titu. Potrebno je samo čitati i pre javnih istupa ponešto istražiti. Izbledela sećanja četiri decenije kasnije i varljivi utisci nisu dobar saveznik istoriografije nikada. Istorija je složenija i pluralnija nego što izgleda iz čaršijskih priča, novinskih članaka, intervjua i feljtona. Posebno ako se apstrahuju izvori i znanja o tome kako je sistem iznutra funkcionisao. Lični obračuni dr Nebojše Popova (ko je koga uveo u politiku i sl.) sa bilo kim, pa i sa dr Latinkom Perović, istoričara ne zanimaju. Istorijska istina jedino u svemu tome ne sme da trpi.

Najzad, ne umanjujući postojanje pojedinačnih represivnih mera prema učesnicima šezdesetosmaške pobune, ipak, jedina prava i sveobuhvatna sistematska represija u Srbiji nastaje posle pada Nikezićevog rukovodstva. Tako, npr. istoričar dr Kosta Nikolić smatra da je represija nastala 1973. padom Marka Nikezića i Latinke Perović bila "dosledna, temeljna i brutalna" i procenjuje da je politički uklonjeno oko 4.000 ljudi. Bila je to, smatra on, "svojevrsna varijanta srpske kulturne revolucije". Identične tvrdnje su iznosili i mnogi zapadni mediji u to vreme. Vrlo slično tvrdi i istoričar dr Predrag J. Marković, koji piše da se "uglavnom dosta tolerantan" odnos vlasti u Srbiji prema intelektualcima, za sve vreme socijalističke Jugoslavije, ozbiljnije remeti jedino "početkom sedamdesetih godina, kada je došlo do velikog obračuna sa tzv. anarho-liberalima, reformistima unutar Partije". Nikada, ni pre ni posle toga nije toliko ljudi smenjeno i procesuirano. Podsećanja radi, glavni urednici svih beogradskih medija, direktori najvećih privrednih kolektiva i još najmanje 4.000 ljudi. Procene idu i do 12.000 iako bi one mogle biti prenaglašene. Naposletku i osam profesora biva uklonjeno sa Univerziteta više od dve godine nakon smene Marka Nikezića i Latinke Perović. Njihova zaštita je bila važan argument konzervativcima u partiji i samom Titu na oktobarskim razgovorima u Srbiji 1972. posle kojih su odstupili "vrhunski Srbi", kako je na prvim stranama pisala američka štampa.

Ukratko, malo šta bi od onoga što je dr Nebojša Popov ustvrdio u intervjuu Danasu istrpelo elementarnu istoriografsku kritiku. A negacija racionalne istorije i skroman intelektualni nivo čitavog intervjua, uz mnoštvo uvreda i ocrnjivanja ljudi u poznim godinama kao "žigola", nije nešto što bi pristojan čovek trebalo da komentariše. Narativi sakupljani ispod kafanskih stolova ne spadaju u domen rada istoričara. Ipak, intervju daje odgovor na pitanje - kako smo dospeli dovde. Minimalnim radom, psedonaučnim tvrdnjama neopterećenim istraživanjima, uz veliku količinu odioznosti i čaršijskog konfabuliranja. Onaj ko naše društvo opisuje poput Gogolja u Mrtvim dušama: "Onde je samo jedan jedini valjan čovek - javni tužilac, pa i on je, ako ćemo istinu govoriti, svinja", ne može da očekuje da ćemo daleko odmaći od onoga što sam naučno determiniše kao "bućkuriš".

 

AKTUELNOSTI

STRANA 3/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment