[image: image1.wmf]HELSINŠKI ODBOR ZA LJUDSKA PRAVA U SRBIJI

HELSINKI COMMITTEE FOR HUMAN RIGHTS IN SERBIA

Srbija, 11000 Beograd, Rige od Fere 20, tel/fax: (+381 11) 3032408, 2639437, 2626686, e-mail: biserkos@EUnet.yu, http://www.helsinki.org.yu
PAGE  
7









May 2008
Post- 2000 October Media Situation in Serbia

Izabela Kisic

Seska Stanojlovic

The 5 October 2000 ouster of Slobodan Milosevic did not mark the break with a decade-long policy he had embodied. On the contrary, ideological masterminds of the Greater Serbia project (influential intellectual circles rallied around the Serb Academy of Arts and Sciences, Association of Writers of Serbia, etc.) and «executors» thereof on the ground (army, police and their intelligence services), removed highly compromised Milosevic in order to continue the project implementation with other means, whereby «democratic transition» was a facade which clouded the gist of their efforts. 

The foregoing was indicated by all the key events which marked the last 8 years in Serbia, notalby the hand-over of Slobodan Milosevic to the Hague Tribunal, his trial and death, and –a cruel liquidation of the first Serb democratic Prime Minister Zoran Djindjić. All the above developments can help us understand the EU insistance on formation of the state union of Serbia and Montenegro (2003), the Serb response to Montenegro's going independent (2006), long sabotaging of any rational resolution of Kosovo status –whose recent declaration of independenc was the final act of dissolution of former SFRY-and finally, continuous undermining of Bosnia and Herzegovina by dint of control and instrumentalization of Republika Srpska (considered a legitimate war booty).

Some representatives of the political class and security apparatus, headed for eight years now by Vojislav Kostunica, had blocked any attempt at a genuine social overhaul which would have put in place European standards and values. Moreover they thus hold hostage a vast majority of population who sincerely want to accede to European integrations, in the first place to the European Union. 

Majority of the mass media, under the sway of influential lobbies and new, unidentified owners, back the general orientation of the ruling class by continuing to generate confusion among its readership. A clear distinction which in the Milosevic era existed between the pro-regime and so-called independent media, disappeared in the wake of his fall in the year 2000. Hence the media situation in Serbia is now more confused and worse than 10 years ago. 

Mechanisms 

During the rule of Slobodan Milosevic the print and broadcast media were mere instruments of policy geared towards full justification of the Greater Serbia project and its result, namely the wars in the former Yugoslavia. In the post-5 October period the expected changes, that is discontinuation of such a policy, failed to materialize. That said, the media not only failed to respond to controversies of the Serbia transition, but moreover became an integral part thereof, and a principal contributor to further confusion-mongering among the citizenry. Such a mongering was made possible by the lack of political consensus on the new set of values to be put in place and failure of the political elite to effect a clear break with Milosevic era legacy. 

The print media are largely responsible for an enormous rise of the Serb Radical Party and radicalization of the Serb society. It also turned out that changes in the media-related legal provisions and regulations did not suffuice to alter the general reporting blueprint. Majority of the media-related laws were passed thanks to the pressure of the international community. Most of them are in keeping with international standards. In the media sphere interventionism of the international community was focused on the media-related legal regulations, while all other issues, notably those related to media ethics and set of values were left in the hands of domestic experts. The latter, alas, were not strong enough to tackle successfully those ethical concerns. 

The issues over which the exponents of the two sets of values, that is reformists and anti-reformists clashed mostly were the following: co-operation with the Hague Tribunal and war crimes indictees trials, resolution of the Kosovo status, relations with neighbouring countries, decentralization (above all stances on Vojvodina autonomy), minorities, stances on NGOs and civil society. The bone of contention was also the reform legacy of Zoran Djindjic, as reflected primarily in the media coverage of the trial of the Prime Minister’s assassins and the smear campaigns targeting his closest allies. 

At the time when conditions for greater media freedoms were created, the market of tabloids started flourishing. Those tabloids ran anti-reform information and produced scandals on orders of political interest groups and domestic tycoons. The bevy of tabloids also imposed “their topics” to other media and considerably impacted the Serb public opinion. Few independent media, which had painstakingly built their reputation as anti-war press during Milosevic era, in the post-October 5 period did not succeed in forging their new identities and responding adequately to the new challenges. Dead-ended by the proliferation of aggressive tabloids, many independent newspapers were compelled to tackle the issues imposed by those very tabloids. Thus the media alternative was sidelined and lost its Milosevic era “enlightening” role.

Tabloid journalism in the post-5 October Serbia occupies such an important place, because it directly encroaches on the political sphere and constitutes a strong backing for anti-reform and right-wing forces. Such journalism deftly curries favour with the general public, which was subjected to a 20-year long indoctrination with nationalism and fear of Europe and the West, and which in the aftermath of recent wars is defeated and pauperized. (Principal topics are always political scandals, while pornographic contents, brutal and crime stories with lurid details, and culture saturated with kitch elements, aim to attract broader public). Tabloids are the first to launch or cover alleged political scandals, but what such coverage lacks are- serious arguments. Then those scandals are “taken over” by the “serious media” for “re-design” which consists in inclusion of comments by analysts inclined to certain political options and spin doctors. Thus the said scandals assume the mantle of seriousness. Such re-designing of political scandals was spearheaded by “NIN”, the traditional Serb weekly, who in the early Nineties played a key role in shaping the ascent of Slobodan Milosevic. For a while daily “Politika” followed suit. That daily, shortly after Djindjic’s assassination, was taken over by the right-wing camp. 

However, even the liberal dailies failed to avoid the trap of tabloid-style coverage. Other serious dailies and weeklies began emulating the tabloid style coverage, notably by their choice of interviewees and topics and their basic tack to certain developments, processes and issues. The only difference was in the writing style and vocabulary. But in view of their impact on formation of public opinion, in that regard responsibility of those serious dailies and weeklies was far greater than responsibility of tabloids. Thus the coverage of serious reform-related concerns dwindled, while the coverage of scandals already treated by the gutter press, increased. Representatives of the pro-reform camp were thus compelled to focus on fending off accusations and smear campaign allegations, instead on focusing on topics which they wanted to tackle. By extension the media were practically prevented from launching and pursuing a dialogue on important issues of the Serb society transition. 

Media ownership is not transparent. According to the research of the Independent Association of Journalists of Serbia, today mainstream media are in the hands of Milosevic cronies:” “Most important media in Serbia are owned by domestic businessmen and tycoons. Smaller part thereof is owned by the German “WAZ”, Swiss “Ringier”, the US “ News Corporation”, but the state structures still directly own some media(…) Of a total of twenty observed media in Serbia (radio and TV stations with national frequencies, dailies) as many as 12 are owned by domestic businessmen,or rather, the Serb tycoons, that is the men who made their „first million dinars“ thanks to their close ties with Milosevic regime.”
. According to that Association only two print media are fully owned by multinational media companies (“Blic” and “24 sata” are owned by the Swiss “Ringier”). The state structures own nearly half shares in the oldest daily “Politika.” As concerns the large-distribution daily “Vecernje novosti” the Republic of Serbia controls 29.5% of shares, the Fund for Retirement and Inability Insurance controls 7.15% shares, and three foreign companies, Trimax investments Gmbh, Ardos holding Gmbh and Karamat holdings Ltd, whose ownership is non-transparent, own the majority of shares, about 62.24%.
 

On the other hand, tabloids appear and disappear, while details about their owners are even less accessible to the general public. They are usually launched on the eve of elections and at the time of other important political processes and developments. Some of them have very low circulation (contrary to their influence, achieved thanks to the important news leaked by them) and are cash-strapped. This implies that the profit is not the goal of their existence. Judging by the character of information marketed by those tabloids (secret and intelligence documents of the state security services, minutes and shorthand recordings of intercepted conversations), one could say that they are impacted by the security services. It is also assumed that some tabloids are used for money-laundering. 

The issue of financing or funding of gutter press was raised when during the operation Sword (a mass round-up expected to lead to uncovering and finding Djindjic’s assassins). Then it was discovered that the financier of “Identitet”
, one of tabloids spearheading the smear campaing against Djindjic, was a member of the "Zemun Gang” indicted for the assassination of Prime Minister. 

 
On the political level, editorial concept of tabloids overlaps with the policy of anti-reform forces. Some of those tabloids banned during the 2003 state of emergency, were later re-launched under different names. Journalists and editors often changed publishing houses, all the while retaining their editorial concepts. In the meantime in Serbia were printed several publications dealing with connections between journalists, secret services, organized gangs, and war criminals. 

A bleak picture of the journalistic profession in the post-5 October Serbia may be reduced to a cliché: let both sides be represented, regardless of veracity of information or sincerity of interviewees. Both sides are equally treated, whereby a journalist just automatically writes down a pertinent statement, and later forwards it in its crude form to the medium. In the print media there is no analysis or research journalism. What characterizes the coverage of most print media is hyperinflation of “undisclosed or anonymous soruces” whose statements are published without any previous checking or vetting. Majority of the print media, including those representing a serious, analytical journalism, have tackled most scandals from the angle of those “informing” about them, without any critical distance or information checking. 

Political influence on the media is usually peddled by “yielding” of exclusive information and lanching of scandals rife with serious accusations against the “enemy.” (Scandals are never discovered by dint of research journalism efforts, but such stories are in fact placed from the outside, from certain political and economic power-centres). At play is a very subtle mechanism of exerting influence on the media, which can be proved only if journalists or editors-in-chief decide to resist such pressure and talk about them openly. The print media usually quoted "anonymous sources", and beforehand failed to check the veracity of information offered by a “source, that is, failed to assess whether such an information was only an instrument in a political showdown. Public Relations agencies were more powerful that most media, and powerful party spin doctors and PRs usually managed to impose “doctored” information to the majority of editors-in-chief. 

For a long time there was much hushing up of the issue of ethical conduct of Serb journalists by the members of that very line of business. As late as in 2005 the Press Council composed of journalists from various newspapers was set up within the framework of the Media Centre. That body issues monthly reports on observance of professional ethical code in the print media. In the meantime were printed several studies dealing with relations between journalists, mafia, war criminals and analysis of press coverage by newspapers which had backed the toppling of the pro-reform government of Zoran Djindjic and had created an image of him as a criminal, in a bid to cloud the true political background of toppling of the pro-reform option. 

In this analysis we shall not deal with daily “Danas” and weekly “Vreme,” for they had a fairly independent editorial policy. But they are have low circulation and are still forging their identity. 

Emergence of numerous Nazi organizations, notorious for their criminal acts and violence against their political opponents and national minorities, in the post-5 October Serbia is probably due to two-decades long media propaganda targeting non-Serbs, political opponents and minorities. 

Criminalization of image of Zoran Djindjic

The most conspicuous and dramatic consequence of smear campaign against Zoran Djindjic, was first his assassination and in the aftermath of his assassination the tainting of reputation of his closest, pro-reform aides. The principal goal of the campaign was criminalization of image of Zoran Djindjic with a view to convincing the general public that a mafia collaborator, and not the first pro-reform Prime Minister of Serbia was assassinated. The results of such a campaign were first the victory of Democratic Party of Serbia, strengthening of the Serb Radical Party and total exclusion from the public life of Djindjic’s closests allies for a whole year. 

That campaign fully demonstrated the depth of the conflict between the two Serbias, the liberal and conservative one. In such a conflict-ridden situation, the conservative block dominated the mass media. That conflict escalated when Djinjdic-led government handed over the former Serb President, Slobodan Milosevic, to the Hague Tribunal, thus creating a good opportunity for Serbia’s political U-turn and its riddance of the burden of war legacy. 

Analysis of contents of anti-Djindjic texts leads us to deduce that that behind them were certain departments of the state security services, military structures and organized, criminal gangs, and also some political parties which thus used the media to promote and attain their own goals. All such “information” were justified and confirmed through arguments of politicians, experts and analysts, while journalist hid behind the run-of-the mill phrase, “we only write what we have been told by our interviewees and interlocutors.’“
. According to a study of the Journalistic Documentation Ebart, journalists and editors almost exclusively picked up the interlocutors who had a critical stance on Djindjic’s actions. 
. Thus for example, the Hague indictee Vojislav Seselj’s allegations about his possession of evidence relating to co-operation between mafia and Djindic, received much coverage. On the other hand, the government had to spend much time defending itself from such press-hyped accusations. Since such topics were dominant in the media, key aspects of the transition and analysis thereof have not been tackled or commented at all. 

One of mechanisms of anti-Djindjic campaign was a “disclosure” of a slew of misinformation about Djindjic’s close ties with organized gangland and mafia, as vividly capped up by a weekly “Blic News” line – „Zoran Djindjic, a nervouc capo of Serbia“
. Unfortunately the general public became aware of implications of thus fabricated misinformation only a year on, during the trial of his assassins. 
 In parallel with continuing anti-Djindjic campaign, his government was preparing the first trial of members of organized gangland in Serbia. 

Good example of the above is the case of „letters of Ljiljana Buha“ which grabbed the attention of the general public, few months before Prime Minister’s assassination and at the time of the pre-election campaign in which presidential contenders of former Democratic Opposition of Serbia or DOS were pitted against each other. Ljiljana Buha is the wife of one of members of Zemun gang, Ljubisa Buha. She was tasked with denouncing her husband and pointing at his links with Djindjic. The foregoing was due to the fact that Ljubisa Buha agreed to be a protected witness in the trials against organized crime. Three years later, before the special cort for organized crime, Ljiljana Buha stated that she was kidnapped by the Zemun Clan, that she never wrote the incriminated letters, but was only forced to sign them. 
 . But the story about those letters has already achieved the desired effect among the general public, despite the editors’ failure to screen their authenticity. In the Ninetiess letters of readers and obscure and controversial personalities ran in “Politika”s column Echoes and Reactions were used for defaming political opponents. In the post-5 October Serbia they were “moved” onto the front pages of tabloids and even on the pages of more respectable dailies, like “Nacional”, “Identitet” and “Ekspres”, all of which are defunct now. 

In Ljiljana Buha letters she maintained that her husband is “a very dangerous criminal”, that “Djindjic was a frequent guest in our house”, that Beba Popovic 
 „took part in the operation of covering up shady deals of my husband.”
 Statements made by Vojislav Kostunica, that is at the time when he was a contender for the post of the Prime Minister of Serbia, are identical to messages contained in those letters. Fonet Agency carried his statement to the effect that part of the ruling coalition had close connections with mafia and his warning that “a legal state cannot be established in the country in which organized crime and corruption flourish.” 
. During a pre-election rally in Nis he stated that „there are close and covert ties between mafia, criminals and incumbent authorities“, „the social wealth is passing into the hands of those who handle bloody and dirty money” and “those who oppose such people, favour the good prospects of Serbia.“ Kostunica was even more explicit in his interview to Radio Television Serbia: “There are many clear indications that the man who is currently Prime Minister (Zoran Djindjic) has odd and interesting ties with some businessmen.“ When the other contender, Miroljub Labus from Democratic Party warned him that he was resorting to a slander, Kostunica retorted: “That is not a slander, I just said that the media write about those connections....“

 
 Perhaps even more obscure is the coincidence between the media message of Milorad Lukovica Legije, indicted for the assassasination of Prime Minister Djindjic and Miroslav Jocic, a Democratic Party of Serbia official, who in 2004 was appointed the Interior Secretary. Namely in his letter to the media dated 28 January 2003, a month and a half before Djindjic’s assassination, Legija accused the government of establishing close co-operation with the Hague Tribunal. The foregoing prompted Miroslav Jocic, the then Vice President of Democratic Party of Serbia, to say that „that letter doesn’t have criminal or military features…it is not a letter of an outlaw. That letter is in fact a political analysis of the government’s work and all events which took place since 5 October. 
“. Even a serious weekly “NIN” got embroiled into that smear campaign when in its issue of 30th January 2003 it re-capped the tabloid-ran pertinent information. The title of the side-box “The war of Serb god-fathers” was a clear allusion to the mafia godfathers, that is, an implication that Zoran Djindjic was one of godfathers. “NIN” maintained, on the basis of information gleaned by its own, unnamed sources, that „on Spasojevic’s sofa 
 sat personalities from the executive power.“ The other high-brow weekly in Serbia, the liberal-minded “Vreme,” drew an entirely different conclusion about those letters: „Open threats by someone with such a biography must be indeed considered-a precedent. Since Legija is a man of action, a man who has repeatedly demonstrated naked force, one has ground to fear the worst!“
. And that is the gist of the matter. Tabloids and respectable “NIN” have never discussed the biography of a person issuing such treats to the government of Serbia, and thus gave him a stamp of credibility. 

The man who played such a negative and dominant role in the Yugoslav battlefields, from Bosnia to Kosovo, Milorad Lukovic Legija after his arrest, was portrayed by the print media as “a movie hero in whose terrifying power there is some rougish charm.“
. Statements of Legija’s lawyers his wife, his mother and criminal accused of various crimes, analysts, high clerics of the Serb Orthodox Church, received much coverage. The print media also gave much exposure to many obscure personalities tasked with obstructing the trial 
 and continuing to make allegations about Djindjic’s ties with the gangland and glorifying the accused. In the tabloid-ran excerpts from Legija’s biography there was no mention of his involvement in political murders and the charges he faced for war crimes. A “serious” daily Politika followed suit: “His conspicuous leadership and fighter’s qualities attracted the attention of the State Security Services and made them decide to engage him…Under Legija’s leadership the Special Operations Unit gained a special status.. Legija and his men got a new task in 1998 and 1999, to face off fighters of so-called Liberation Army of Kosovo. Because of their easibly recognizable fatigues and vehicles they sowed fear wherever they appeared. During the pull-out of the Serb police and army from Kosovo and Metohija they were the last unit to abandon that area. It was rumoured that in some localities they were even welcomed by Albanians with flags and applauses, for they mistook their vehicles and fatigues for the American ones!"

“Vecernje Novosti”, a large-circulation daily, in a benign attitude towards those indicted for Djindjic’s assassination, ran a “moving” statement of Legija’s former brother-in-arms in the Foreigners’ Legion: "The words of honour and devotion, representing a much-honoured moral code of legionnaires are inscribed on the monument to the perished unit members, in the central square of the Quartier Venau in Aubegne. Those inscribed words are the reason for their silence and reluctance to talk to journalists. They even avoid talking about their past with their closests friends. Only after several days of our stay in Aubegne some of them opened up, and said something about Milorad Lukovic Legija.”

By dint of the Serb press criminals suggested that Legija could have never killed a Serb, while his mother and wife, understandably, continued to extol Legija’s humanity and warmth! On the other hand family and collaborators of Zoran Djindjic were not given much media exposure. During a long trial of Djindjic’assassins the print media churned out most diverse conspiracies theories and continued to spawn them even after the trial had been wrapped up and sentences handed down. 
. 

Media support for war criminals and revision of the past 

Serbia stood a good chance of kick-starting the facing or lustration process, that is of tackling seriously the character of war in former Yugoslavia, its responsibily for the war and organized war crimes, when Djindjic-led government handed over Slobodan Milosevic to the Hague Tribunal. But the media, instead of giving much exposure to the contents and counts of Milosevic indictment, for the sake of putting it in the public, opted for a different course of action, that is, in fact prevented any dialogue about that topic. Thus a series of retrograde processes and conflicts in the political arena were kicked off. Ultimately the faction which repudiated discontinuity with Milosevic regime and legacy -prevailed. Attempts to stage serious consversation on the war crimes against the non-Serb population were foiled within the fold of the state-run and pro-state media. Thus-themed programs were also taken off the air (RTS was quick to discontinue even live broadcasts of Slobodan Milosevic trial.) 

In his analysis of the Hague Tribunal coverage by the daily Danas, the lawyer Srđa Popović, after noting that the said daily had the best reports from the Hague, indicated that one headline, namely "Milošević: Yugoslav People’s Army did not shoot down prisoners in Vukovar,” was not –adequate. Namely Popovic underscored that the news was not Milosevic’s response to the testimony, but rather the very character of testimony of the Croat President, Stjepan Mesic, and therefore that the headline should have read "Mesić: the Yugoslav People’s Army shot down sick civilians in Vukovar." According to Popovic, underscoring the gist of such a testimony may impact the court’s decision, while that decision cannot be influenced by Milosevic’s naked, irrelevant, and procedural denial of the veracity of such a testimony.” Popovic concluded: “Those two headlines most certainly have a different impact on the readership.” He also quoted a series of other sources, accessible to the general public, and which proved Mesić’s statement.”
 

Coverage of the Hague Tribunal trials and analysis thereof indicated that the government did not have a public backing for the arrest of the war crimes indictees. The former is best attested to by the Red Berets insurgency. The said insurgency was motivated by the arrest of brothers Banovic one of whom was the ICTY war crime indictee. While Kostunica backed the insurgency, Djindjic condemned it. The media used the previling circumstances to attack the weakest links of Djindjic-led government-the judiciary and the police. The press tended to depict the Red Berets in a very benign light. “Politika,” for example wrote: “Members of the Special Operations Unit went to war motivated, because they knew that that they were fighting for the Serb interests…thus some of them perceived the arrest of brothers Banovic as a great sin…(…) Their hymn “Christ God!” speaks about Serbia, Orthodox Christianity and sacrifices in the wartime. 
” That text, however, failed to mention that many of the SOU members were indicted for the most heinous war crimes. Tabloids engaged in even more heart-rending stories. Namely instead of writing about the crimes for which one of brothers Banovic was indicted, tabloids were swamped with emotional stories about the “great sacrifices which Banovic family made for their sons.” In the aftermath of Djindjic assassination the SOU unit was dismantled, for it turned out that the unit’s commanders were embroiled in the assassination of the Serb Prime Minister. Obviously nobody expected journalists to have any promotion of the subsequent turn of events, but it bears underscoring that journalists were nonetheless duty-bound to take into account and consequently publish all the relevant details about that unit.
.

Manner of covering the Hague Tribunal trials is of key importance in view of the role the Serb media had played in priming the general public for the war and the fact that several generations were educated in the spirit of inter-ethnic hatred. After 5 October the war-generating policy and the ensuing war crimes were relativized through various stereotypes. Mass media fuelled the stance that co-operation with the Hague Tribunal was a compulsion with certain financial consquences imposed by the international community, and not the need to rid the society of burden of crimes. 

Media have relativized the crimes committed in the name of the Serb people, in order to foil the discussion on moral responsibility. The foregoing was effected through various mechanisms: discreditation of witnesses, belittling of importance of admission of guilt, that is of indictment counts, romanticizing of war crimes indictees
; empathy towards the families of war crimes indictees, daily commenting of trials exclusively from the standpoint of the accused’ lawyers, total disregard for the victims of war crimes. 

The printed media created a negative image of the ICTY, and above all of the Prosecution. It was depicted as -an incompetent court’s department. Lijiljana Smajlović, journalist of weekly “NIN”, in her defense of work of the ICTY correspondents, said the following: “It is not true they are acting in an unprofessional manner, that is, that they are rooting for Milosevic….Journalists are only transmitters of messages from the Hague. They are not responsible for failures of the Prosecution, cynicism of the accused, falseness of witnesses.”
 Witnesses were in advance degraded and sidelined. 
 There were no attempts to analyse the trial in its entirety, and notably the indictment counts and the Prosecution arguments. The media focused on denials of the accused and not on the victims’claims. Willingly or unwillingly journalists simply ignored the Hague Tribunal archives which were accessible throughout the trial and prosecution arguments, and laid the emphasis on Milosevic’s words. 

Victims were barely mentioned, because the focus was on running well-intentioned, emotional, human-angle stories about the war crimes indictees. Interlocutors were mostly the indictees’ cousins, friends and members of immediate family. Interviews with indictees themselves were reduced to their justifications or unfounded denial of crimes. Neither questions nor answers contained information about the committed crimes. 
. After the Prosecution finished questioning the witnesses in Milosevic trial, not a single medium engaged in the analysis of that part of the process which has lasted over a year, that is, in the analysis of the gist of testimonies. 

 One of the key features of the coverage of war crimes indictees was the smear campaign targeting those who advocated and urged co-operation with the Hague Tribunal. 
. 

“Serious” media dealt with crimes committed against the non-Serb population during wars in former Yugoslavia, but have not tackled in an analytical manner the processes which had led to those wars. Admission of guilt of some indictees, which could have been a motive for such an analysis, went unnoticed, that is, was hardly covered by the local print media. The majority of the media were in fact centred on the bargaining process between the Hague Tribunal Prosecution and indictees relating to conditions of their prison-term serving than on crimes admitted by the war crimes indictees. 
 

Nearly all the print media, including the independent ones which during the wars in Bosnia and Herzegovina toed an openly anti-war and anti-nationalistic line, in recent years have been relativizing the moral responsibility of the Serb people by giving much exposure to those who espouse the following theses: "On the other side there were crimes too!", “Why criminals belonging to other sides in recent conflicts are not being tried?” or to the stereotypical answers of some interlocutors: “Croats have a better propaganda tack to the Hague Tribunal prosecution, hence they face a smaller number of trials,”etc. 

No broadcast or print media questioned the legitimacy of the Hague Tribunal and the tribunal-related topics. That holds also true of the aforementioned weeklies, “NIN” and “Vreme.” However it is also evident that a rather biased reporting on the Hague Tribunal trials by all the media makes more difficult and delays the facing process in Serbia. 

The Serb revision of the anti-Fascist past
, constituting a culturological prelude to the conflicts in former Yugoslavia, was continued in the aftermath of the 2000 regime change. In some periods it grabbed the public attention, though there was no institutional response to the said revision, which did not consist of commentaries of the past, bur was rather characterized by total distortion of hard, historical facts for the sake of justification of war criminals from the Nineties. 

For example, daily Glas javnosti, in its regular issue of January 13, 2006 distributed a special supplement, "General Nedic’s Speeches” which contained a selection of speeches of the man who headed the government of national salvation during the Nazi occupation, notorious for its collaboration with the German Nazis. Those statements, speeches and manuscripts were published outside the historical context and facts on crimes committed against Jews, Romany, Communists and others, engineered and ordered by his very government. 

Unsigned author of the supplement tried to get across the following message: “Nedić’s speeches must be cherished by all the Serb patriots, for those speeches teach them to honour their national duties for the sake of saving the Serb homeland and attaining a new glory for the Serbhood.” The author also went on to note that those speeches "make up the gist and basis of the true Serb patriotism, born of the Serb land, heroic spirit of Serbia, and the bitter experience of the present-day.”

Uncritical stance of the Serb nationalists on the key actors of the WW2 and the Quisling government of Milan Nadic contributed to further confusion and disorientation of citizens of Serbia with respect to basic postulates of the European tradition, and primarily, anti-Fascism. Thus the Serb nationalists (most notably Kosta Čavoški) underscored that Serbs made the bulk of the Partisan movement which together with the League of the Communist Yugoslavia was most responsible for the reconstruction of the second Yugoslavia. That argument ran counter to the claims by some that Serbs were the stiffest opponents of Communism and that Yugoslavia for them was the "prison of peoples.” 

Aside from few NGOs, there was no major, official or public response to the fact that a major Belgrade daily ran a text glorifying war criminals from the Nazi times, and thus spread hatred towards members of other nations, and activists of the anti-Fascist movement. That poster was widely exploited in the political TV programs, during which some high officials of the Serb Radical Party were allowed to praise “the virtues” of that poster-distribution, without any intervention or objection by moderators. 

Glas javnosti has the same attitude towards the war crimes indictees. That daily devised a special gift for its readers: a poster-size photograph in which "an anonymous civilian” carrying a life-size poster of the most wanted fugitive from the Hague Tribunal justice, Ratko Mladic, parades alongside the Serb army soldiers during a major military show. The photograph also shows one of the officers from the column saluting Mladic. Free distribution of that big photograph to the Belgrade daily readers, raised a series of issues of paramount importance for the process of facing up to recent past, that is, of Serbia’s facing to the war crimes committed in the name of the Serb people. 
 However, all the the media deliberately shunned that topic. 

The same photograph, was carried on the front-page of “Glas javnosti” a week before the printing of the poster. Thus for a whole week, that is, well in advance, the said daily tested the popular and institutional waters. Thus the opponents of co-operation with the Hague Tribunal made use of a daily to manifest their supremacy over the pro-co-operation camp.

Similar trends may be noticed in the actions of some local media and specialized magazines. Thus the life achievement award of the magazine for social, art and cultural issues, “Zbilja”, went to the magazine’s lond-standing collaborators, including the Hague war crimes indictees, Radovan Karadžić and Vojislav Šešelj. The state bodies and the ruling bodies did not respond to that and similar cases. . 

Spirit of the Eightees: the unity of the Serb cultural and political space

Vestiges of stances and ideas from recent past are also reflected in the coverage and analysis of developments in and relations with Montenegro, Bosnia and Herzegovina, Republika Srpska entity, the minority and Vojvodina issue. (The issue of Kosovo, which belongs to that same group, shall be discussed in a separate chapter.) In those terms the spirit of the Eightees and Nineties is still present, that is, the aspiration to fully implement a long-standing idea of "the unity of the Serb cultural and spiritual space" (the undeclared and unachieved goal of all recent wars.) The print media run only one interpretation of recent wars in the former Yugoslavia, according to which “the threatened Serb people only defended itself.” Added to that, the newspaper articles suggest that the Serb state issue is yet to be resolved, which coincides with the message of the political elite. 

There is extensive coverage of Republika Srpska, independently from developments in Bosnia and Herzegovina. Frequently the fear is voiced with respect to the survival of that Bosnian entity. The media also keep generating tension with respect to some future possibilities or even a prospect of the union between the Republika Srpska and Serbia, while in parallel the Montenegrin and Vojvodina identities are denied. 

In parallel with the final stage of settlement of the Kosovo issue, the media started spinning anew the theory of resurgence of the Islamic terrorism in Serbia, and the Muslim aspiration to create an Islamic state in the Balkans. In fact that media campaign was launched in the Eightees and served to justify the war in Bosnia and Herzegovina and crimes against Muslims. This time around the existence of a small group of Wahabis in Sandzak is used as a kind of crown evidence of the existence of a special Muslim war against Serbia. That story was in fact launched by the Belgrade intelligence services and police. Such a media-orchestrated campaign is in fact indirectly targeting the Bosniak minority in Sandzak. A stereotype about threats to the Serb identity is still floated (in was initially used to galvanize Serbs to wage wars against their alleged enemies in former Yugoslavia); all police actions enjoy a strong media backing and no doubt is cast as to the true motives for such actions. 

One of the basic instruments of propaganda against Muslims (above all Sandžak Bosniaks) it a conspiracy theory, according to which the Muslim goal is to carve-up Serbia. Tabloids and other weeklies every day carry conspiracy theory-related statements of diverse spin doctors, while the “serious” media seem to consciously avoid any discussion on or analytical explanation of the emergence of Wahabism in Serbia. Both the media and spin doctors allege links between „Sandzak Wahabis“ and Kosovo, which fuels stereotypes about the jeopardy which the Serb identity faces and also increases hatred of Albanians. 
 As of late Wahabism has been linked to the Romany population. 

In the text „155 Wahabis operate in Nis“ “Politika”’s journalist 
 notes that „according to some police and security sources there is a marked increase in activities of militant Muslims …Wahabis in Nis….in recent years Wahabis have found a stronghold among part of population and their network is spreading“. According to the author of that text, „ emergence of Wahabis in Nis can be linked to the 1999 arrival of Romany from Kosovo.” The author then asserted that after the 2004 March unrest against Serbs in Kosovo, “the Wahabis stepped up their activities.” However the journalist managed to avoid the fact that in response to that unrest, the Nis-based Islam Aga mosque was torched. “Politika”’s journalist also attacks the Nis imam, who, according to the daily’s ‘reliable’ sources „after receiving religious education in Saudi Arabia, was first named a high cleric in Sarajevo and Novi Pazar, and then transferred to Nis, along with 20 militant Muslims who enrolled at various faculties in Nis.” It is also alleged that „Wahabism has considerably spread among students and in the Romany settlements in the Stocni Square suburbs.” The daily’s journalist asserts (basing his assertions on statements of undisclosed sources) that Wahabis in Sandzak, like their counter-parts in Bosnia and Herzegovina are funded by the same sources from the Islamic world, and judging by all the appearances, via Austria and Vienna: “ Those groups are heftily bank-rolled…each Wahabi gets monthly 300 or 400 Euros, the sum superior to the average pay in Serbia.” However, the author of the said text ascribed to the Nis Wahabis only one “fault,” namely „their specific beards and three-quarter slacks, …and veiled faces of their women“.

Although in the spring/summer 2004 in Vojvodina were reported about 200 attacks against the national minorities members, the majority of the print media maintained that “in general, the minority-related situation in Vojvodina is calm, barring only few, isolated incidents.” 

What is also very evident is that the press continues to fuel the anti-Hungarian mood and monger fear relating to the possible resurgence of Vojvodina autonomy claims, the latter being identified as “Hungarian separatism.”
. “Ekspres” on its front- page (31 July 2004) announced under the headline “Dreaming of Greater Hungary,” an interview with a historian Jovan Pejin, notorious for his chauvinistic stands. Sub-heading is in the same vein: “Vojvodina under attack of Vojvodina revisionists.” The basic thesis of Jovan Pejin, elaborated in detail in the daily “Ekspres” is that “Vojvodina autonomy advocates, are acting in line with the Soros-engineered Hungarian revisionism, whose objective is re-creation of Greater Hungary.” “Ekspres” thus acts in the spirit of “good, old times” when it was one of the principal vehicles, if not an extended arm of Milosevic war-mongering choir, in disseminating the idea of diverse anti-Serb theories. Once again Comintern, Germany and Vatican are accused of hatching such plots…It is anew alleged that Serbs are the oldest people in Europe. Political leaders of Vojvodina Hungarians are named as principal advocates of the “Greater Hungary revisionism.”

Kosovo

Instead of engaging in an unbiased reporting and easing the tension, the Belgrade media continued to overheat the public mood. For several decades now the Serb politicians and members of the cultural elite have been using the Kosovo myth for generating nationalism. In such an effort the print and broadcast media were the principal vehicle. Stereotypes about Kosovo and fueling of hatred towards Albanians were the lynchpin of the Greater Serbia project and propaganda aiming to mobilize the Serb population for the wars and justify the repression against Kosovo Albanians in recent past. Added to that, in the Eightees and Ninetiees of the past century the Serb politicians used the topic of Kosovo to keep up the emotional tension among population at large. 

Recent developments in Belgrade and Serbia, following Kosovo’s declaration of independence, demonstrated the true and highly detrimental consequences of such propaganda and a direct link between the media coverage and the produced action. Thousands of young people went on the rampage. Embassies of Western countries, shops owned by Albanians, NGO seats and even some politicians’ homes were stoned and torched, just because they had a different stand on the resolution of the Kosovo issue. The majority of the young who committed such destructive acts in Belgerade, in the name of Serbia, in fact have never been to Kosovo. The picture which they had of Kosovo was created exclusively by the Serb media. (After a Helsinki Committee workshop with young Albanians aned Serbs from Kosovo, one Belgrade female student admitted that she wanted to attend the seminar in order to dispel too many prejudices she had about Kosovo, imposed both by her family and the media).

Kosovo-related coverage is immersed in an archaic language, which also dominates other print and broadcast media news and reports. For example, a large-circulation daily “Vecernje Novosti” used many emotional and mythical details to describe Vojislav Kostunica’s visit to the monastery Hilandar: “He made his oath of allegiance to Kosovo. While standing in Hilandar, close to St. Simeon tomb and the miraculous icon of the Three-Handed Virgin, convincing and strong words of Vojislav Kostunica resonated as a firm pledge.
“

The print media continue to use derogatory and insulting adjectives when talking about Kosovo Albanians. 

For years now the possibility of building and survival of a multi-ethnic society in Kosovo has been denied, and Albanians have been portrayed as savages. The foregoing in fact only served to misuse the post-1999 predicament of Kosovo Serbs. 

The media, notably those catering to high-brow readership, follow suit, though their editorial policy in that regard is somewhat more subtle. Namely they just carry the statements of members of cultural, political and church elite, without calling them into question or challenging them. In his regular column in “Politika” the influential commentator and military analyst, Ljubodrag Stojadinović, in the text headlined “A lesson about defeat" maintains the following: "Albanians fanatically believe in efficacy of violence. In political and civilized terms they don’t believe in the award and punishment process. As “poor victims” they acquired powerful friends, and understood that role of theirs as a perfect cover for engaging in any violence.
." 

Influential and highly respected Belgrade historian Predrag Markovic told “Vecernje Novosti”: „Many states, including the Ottoman, the Serb and several Yugoslav states, failed to build in Kosovo a stable and well-integrated society. The present-day colonial authorities resemble most the Turkish ones, as regards their benign attitude towards Albanians, and indifference towars the Serb heritage. It is superfluous to bring back the memory of how the Albanian insurgency against the Turkish state and administration in fact heralded the end of the Ottoman Empire and the beginning of the WW1. That fact indicates that the Albanian national movements tend to turn their back on their benefactors.
“ 

The tabloid manipulation is even more obvious. Yellow or gutter press tends to publicize various intelligence information relating to a mounting terrorism by Kosovo Albanians. That kind of coverage is tantamount to a fear-mongering campaign, targeting mostly the Serb population in Kosovo. Much insistence on the martyrhood of the Serb locals in Kosovo only clouds their real status, and often acquires the dimensions of a travesty. For example, "Inter-Nacional" on 13 April 2004 bannered the headline "THEY KILLED, HUNG AND SLAUGHTERED,” and the sub-heading "pigs, dogs and hens". Added to that there is a faked photo of the Albanian Prime Minister, Fatos Nano and a hung pig. And what is the implication thereof? In the third page text Nano is accused of personally smuggling arms into Kosovo for the needs of terrorists, while the sixth page article underscores that "in addition to a systematic destruction of the Serb sacred religious institutions and monuments, many domestic animals were killed or mutilated…their remains were found behind the Serb houses. In the killing of pigs Albanians mostly showed their sadistic hatred…".“
 Almost regularly, on the eve of the summer season, tabloids are flooded with headlines suggesting an imminent offensive of Kosovo Albanians against Serbs. . 

What is most characteristic of the Kosovo coverage are anti-US and anti-West stances. Here are some examples thereof:

Djoko Kesić, editor-in-chief of “Press”:

(…) No-one is particularly surprised by stands of the Lucifer’s children, Americans and Brits. In that context most interesting is the latest tack of Slovenia, which is currently chairing the EU Presidency. Its envoy, a murky character, called Jelko Kalcin, renowned for his charm similar to the one of a Chinese merchant, during his recent visit to Belgrade, in a convoluted language advised us that that it would be good if Serbia were the first country to recognize the state of Kosovo (...) He is a representative of the very same country which has been fueling Shiptari terrorism for thirty years now , of the country which opened in Serbia over 1,000 companies, while its government banned the access of any Serb company to the Slovenian market or economy.(Press, 19 February 2008)

Dragana Matović, journalist of “Politika”:

"For the first time in history, a column of refugees from Serbia, sought refuge in Croatia. Namely until two days all the refugee columns from Croatia were directed towards Serbia. On Saturday, two days ago, after the torching of the US Embassy in Belgrade, “our US ambassador” was instructed to move his “uprotected” staff to Croatia….A convoy of about forty vehicles, probably not tractors and lorries, to which we Serbs are accustomed, thus left Serbia (...) But even Tachi recognizes that some Serbs are not savages… Namely a man called the Snake stated the following: “Primitive reactions seen in Belgrade cannot be connected to the Serb people in Kosovo and Metohija.” And that is true. They are not connected. Primitive reactions in Belgrade are only connected to to the Albanian population in Kosovo and Metohija.” (Politika 27 February 2008.)

Negative stereotypes are deeply rooted among population at large. But what causes even more concern is the fact that those journalists who visit Kosovo or write exclusively about Kosovo are also impacted by those negative emotions and stereotypes. Thus they see only negative elements in the Kosovo society and then transmit and impart them to the Serb readership. 

Internal enemies and hate speech 

In the post-5 October Serbia hate speech is not reduced only to the level of incident-provoking. Namely its principal features are still marking out of “internal enemies” and the ensuing smear campaigns against thus-branded public personalities. There is a continous demonization of those personalities from the civil sector and politicians who have a critical tack to the recent war, Kosovo, neighbours, minorities, liberalization of economy. Similar campaigns are often targeting minorities members. Those campaigns are mostly engineered by tabloids, but it bears saying that they are also frequently wholeheartedly backed by the right-wing dailies and magazines. In fact they are just a sequel of the nationalistic propaganda and hate speech from the Nineties. 

What is a throwback to the Nineties is also the fact that such media coverage is not met with a strong condemnation by the dominating political and cultural elites. Moreover there were not even attempts to establish whether such hate speech in fact generates violence and gives greenlight to perpetrators of various militant and extreme actions. It also bear saying that those branded as “domestic traitors” were exposed to serious threats and intimidation campaigns. Some were even physically assaulted. 

Derogatory and even primitive phrases and virulent hate speech are used in columns and commentaries aiming to discredit the unlikeminded. 
 On the other hand the press has allowed members of the former regime and criminals to openly attack on many pages members of the political alternative. Thus they feel free to voice their demands to the effect that “their political and NGO opponents” be arrested and tried. In place is also the practice of “misplacement of thesis”, that is, advocates of liberalism are branded as militants and placed in the same bag with the militant right-wign and neo-Nazi organizations. 

Speaking about political and ideological opponents, Aleksandar Tijanic one of the most influential personalities from the media sphere, and director of the national television, stated the following in an interview to “Vecernje Novosti”: „That clique believes that common people are stupid: that patriotism is an incurable disease, that the state-notably the Serb one-is passé, that territory, and notably the Serb one, is not important, that religion-and notably the Serb one-is obscure, that Cyrillic alphabet-notably the Serb one-is unnecessary. They have set up pressure hordes which are making the rounds of TV networks, newspaper offices, various promotions, courts of law, and criticizing all those who refuse to recognize their exclusive right to physical violence (…) I suspect that such a campagn shall cause a brutal backlash…and the mood in streets of Serbia may become incendiary if gangs, hiding behind either democratic or patriotic slogans, start re-educating citizens.”

University professor, Svetozar Stojanović, a man close to the ruling circles and collaborator of Dobrica Ćosić, the principal ideologue of "the Greater Serbia project” endeavoured to get across the following message from the pages of Belgrade daily “Politika”: “There is a pressing need for a research institute to start monitoring and re-appraising competence and objectivity of some public figures and then regularly inform the general public of its pertinent findings."
. He also noted: "some domestic descriptions and assessments of our circumstances for a long time have been imbued with narcissistic aggressiveness, and in parallel with provincial servility towards the decisive foreign powers and their dictates. Authors of such statements, while hyping the rise of extremism in this country, in fact thus demonstrate their derranged mental state and indicate that they should be considered genuine meta-extremists too." Stojanović also posed the following question to influential circles in the West: “How long will you continue to primarily rely on self-projecting assessments and predictions of a tiny minority of anational (sic!), but quite well-off Serbs.”

Influential weekly “Nin” went as far as to run the following headline, "If you intend to see women, take a whip with you!
". In the text under that headline it is demanded that the three female presidents of NGOs be tried because they “acted as sniches for the Hague Tribunal”, defended the war crimes victism and allegedly committed high treason, by having worked for ‘those who had busted up the Greater Yugoslavia.” 

Even if we disregard all commentaries and value judgments about some public personalities, the most irksome if not altogether dangerous trait of the aforementioned kind of coverage is running of disinformation and consequences thereof. By reiterating lies from the time of Milosevic propaganda, the press solidifies the negative image of some personalities, previously branded as foreign spies, collaborators of enemies and Serb enemies. Some less educated and enlightened Serbs tend to fully accept such media-forged images and then channel their aggression against those “notorious” personalities. The foregoing acquired an especially dramatic dimension when some papers (notably the weekly “Tabloid”) published home addresses of stigmatized and proscribed members of the civilian sector. 

The media policies and coverage amply indicates that all the means can be used to weaken, taint or sideline the political alternative. For example during the referendum campaign for the new Constitution of Serbia demonstrators rallied in front of the Belgrade seat of the Liberal Democratic Party (the only party which had boycotted the referendum) and threatened to demolish it, and kill its leader Cedomir Jovanovic. Two days later a text ran by the Belgrade daily “Politika” noted that following: “It was a provocative and inadequate action…but at the same time it was ‘a performance of the young from Kosovo, regardless from shouts, ’Cedo, we shall kill you!’” 
. Added to that, according to the same text: “Those who had boycotted the referendum, in fact attempted to break up the community."

Close collaborators of Zoran Djindjic became targets of a series of smear campaigns. Thus many were accused of major financial scandals allegedly involving many shams and shady deals. But, those scandals however remained within the media sphere. Namely they have never been handled by the judicial bodies, though the latter are under a great sway of Djinjdic’s oppoinents and anti-reform camp. However those media-engineered scandals have considerably impacted the political and public life of Serbia. It also bears saying that the “scoops” or rather “leaks” relating to such affairs and scandals were in fact politically motivated. 

Even the media with liberal leanings echoed the very same slanders against „domestic traitors and corrupt politicians.” Instead of resorting to an in-depth analysis of the contents of tabloids, and the principal goals of their editorial policy, in a bid to uncover their true motives for such lurid stories, many serious journalists from serious newspapers expended much energy and time on a bevy of interviews in which there was much reiteration of questions centring on the slanders. 

Media and vision of Serbia’s future – advocacy of anti-European option

Since the ouster of Slobodan Milošević (2000), Serbia has declared its intention to accede to Euro-Atlantic integrations. That orientation, notably as regards the European Union (the stance on NATO is much more reserved) is backed by the majority of citizens. In the past eight years all the public opinion polls indicated that accession to the EU is backed by 65-75% of citizens. However, that Euro-enthusiasm of citizens if not shared by the media, which especially in the past two years gave xtensive exposure to those political prime movers, analysts and commentators who call into question that, as they put it, “unilateral” orientation of Serbia. 

In parallel with the strengthening of the conservative-nationalist camp embodied in the Serb Radical Party, and in the populist coalition composed of the Democratic Party of Serbia and New Serbia, criticism of “the policy of conditioning,” allegedly pursued by the EU with respect to Serbia, grew exponentially. The EU was continually lambasted as an exponent of the US policy on the continent, and as an entity openly meddling into the internal affairs of Serbia, which was tantamount to «undermining of the national dignity and pride of Serbia.»

Influential strategist of the Greater Serbian nationalism, renowned author, Dobrica Cosic, says «The future which they offer us is a dictated future…They are anew trying to make us happy with their ideological commands. Once it was done by the Bolshevic bureaucrats and now it is done by the Euro bureaucrats. Methods and conduct of the Brussel minders are quite similar to those which once characterized the Kremlin minders.... At play is not our non-acceptance of limited sovereignty. If we are to unite with the united Europe, we must renounce part of contents of our sovereignty, but in that process we cannot renounce our identity and our geographical, anthropological, culturological and creative distinct features. ... In my mind there are elements of the Orwellian ideology in the current process of the EU creation, and thus it may turn out to be only the EU-utopia.”
 

A new anti-European «star» in the media firmament of Serbia, Milos Jovanovic, an analyst in the Institute for International Politics and Economy, tried to interpret (according to him a fully justified) ill-will of some representatives of the incumbent authorities, notably of Prime Minister Vojislav Koštunice and his close circle towards the EU integrations, “as understandable to all those who think that we are not the only creators of our misfortune. All those who remember how much the EU has contributed to wars and the ensuing misfortune in former Yugoslavia-by its crazy and wrong recognition of the Slovenian and Croat independence-cannot – speak with a smile on his or her face about the EU integrations. Some may even say that the past gesture like that should not be discussed. Even if we shared that opinion, there still remains the issue of Kosovo and Metohija and the EU role in the resolution of status of the Southern Serb province. Moreover, Serbia, because of recent past and the present, cannot share the other European countries’ stance on the EU.”

Since the formation of the first Koštunica-led government in 2004, Serbia has in fact slowed down its progress towards the EU integrations. And for the foregoing new reasons and justifications are constantly being invented. First Belgrade assessed as “a mounting pressure”, the new Hague Tribunal demands for the hand-over of war crimes indictees, in the first place, of Ratko Mladic. Then in 2006 the Montenegrin referendum on independence became a reason for stalling the accession to the EU. Though the EU practically since the year 2000 sided with the Serb elite and in full opposition to the wishes of the Montenegrin authorities, helped cobble together the state union of Serbia and Montenegro, and even set an extremely high referendum census for independence of Montenegro, the most influential Belgrade media launched a veritable smear campaign against the “EU bureaucrats” after the success of the referendum. The general assessment was that “Djukanović’s slap to Belgrade was made possible thanks to generous assistance of the international community.» That bitterness was evident in the editorial ran by the Belgrade weekly NIN: «the greatest Brussels sceptic, Xavier Solana, cheerfully denied any possibility of objection and congratulated Lipkin (an EU special envoy at the Montenegrin referendum) for his good services.». 46 And finally the international community, primarily the US and Europe, were singled out as the principal culprits in the 2007 process relating to determination of status of Kosovo. 

The foregoing makes us conclude that all the above were pretexts for catalyzing an open anti-West and anti-EU mood which peaked in the first months of 2008. Although the EU in the meantime resumed negotiations on the Stabilization and Association Agreement, and later first concluded them and then in late April signed the SAA, despite Belgrade’s failure to fully comply with the condition of the hand-over the Hague indictees, creation of the public mood took quite an opposite direction. Aside from irrational dimensions of courting Russia (in the course of 2007, the Russian President was made an honorary citizen of 10 localities and townlets, received much media coverage, and his blown-up photos were carried at mass rallies, commentators and analystis kept reiterating and underscoring that the EU was not the only choice for Serbia. Thanks to hyping of the theses that in Serbia a referendum on the geostrategic orientation of the country has never been carried out, that the EU is constantly making new demands, that it is in the interest in Serbia to equally develop relations with the East and West, that the international most powerful players, the US and EU, have an arrogant stance on Serbia, the general public was in fact primed for the U-turn which ultimately led to dissolution of the government, sharp polarization of the electorate and much public confusion. 

A constant contributor to “Politika”, Branko Milinovic, a collaborator of the Washington-based Carnegie Endownment for International Peace, thus recently noted in his text ran on the front-page of Belgrade’s daily: «The Serb body politic is clearly divided in the two arithmetic halves.” 
 He then went on to say that for years now he was opposing Serbia’s aspirations to join the EU, despite economic advantages of membership of that most important continental union. Milinovic then clarified his position: «My opposition to Serbia’s EU membership is based on my assessment that such an accession would cause a great political destabilization of Serbia….because the issue of EU integrations, which once united all and sundry, has recently become the most divisive political issue in Serbia.»

Anti-European mood generated by the media peaked in the last few months thus flying in the face of an increasing number of Brussels good-will gestures. EU-related commentaries were tinged with cynicism and rife with accusations that “Europe does not understand the strength of Serb emotions regarding Kosovo.” According to the influential editor-in-chief of Politika, Ljiljana Smajlovic, «if the Western press agencies interpret the Brussels proposal for the signing of the SAA as a trade off for the Serbia’s imminent loss of Kosovo…but that offer shall not be perceived as a generous one even by the EU-enthusiasts. But here is a proposal of mine: if Ollie Ren wants to soothe our anger and resentment over the loss of Kosovo, perhaps he could suggest to his European colleagues the following compensations: St. Paul’s Cathedral in London, Notre Dame in Paris, and in a good measure, Escorial in Spain.”
 In late 2007 and early 2008 in the anti-EU media campaign, which was sporadically tantamount to calls for a lynch, the principal target was Slovenia (from the 1st of January 2008 heading the EU Presidency) and its highest state officials. “Politika”s correspondent from Ljubljana, Svetlana Vasović Mekina, denounced the Slovenian foreign policy and diplomacy as “obedient cronies of Washington.” 24 January issue of “Politika” ran a transcript of confidential talks between a high Slovenian official Mitja Drobnič and Daniel Freed and other State Department officials held in December 2007 in Washington. Contents of those talks centring on co-ordination of the EU and US efforts with respect to declaration of independence of Kosovo, were described in the text headlined «Washington dictates, Europe takes on the role of an extra”. 
 But it bears mentioning that the “scoop” a day earlier was posted on the site of the Government of the Republic of Serbia. 

 

After the ouster of Slobodan Milosevic, Svetlana Vasović Mekina continued to cover Slovenian developments and its top officials Janez Drnovsek, Dimitrije Rupel, Janez Jansa, Jelko Kalcin, in a cynical, mocking and insulting manner. She is a very productive journalist and often writes editorials. On the day when all the print media ran reports on the SAA signing, “Politika” ran Mekina’s column headlined “Signature on the (dis)agreement” in which she summed up the responses of the domestic public to that act in a rhetoric manner: “Is this agreement a blessing or a curse in disguise?!». Svetlana Vasovic Mekina is the receipient of “Politika”’s award for journalism and of the annual, 2007 award of the state-run Association of Journalists of Serbia. 

As regards the above mentioned SAA signing, the media scene indeed became schizophrenic. That act was derided and belittled by most tabloids (“Kurir”’s pertinent report was headlined «A sell-out» and had a sub-heading «The Serb pigs are gloating», above the photograph of signatories, President of Serbia, Boris Tadic, and Vice Prime Minister, Božidar Djelić.) Other dailies in the name of alleged objectivity and neutrality carried both positive and negative assessments of that signing. 

� “Who are the true media owners and who controls the public word in Serbia”, � HYPERLINK "http://www.nuns.co.yu" �www.nuns.co.yu� 


� Independent Association of Journalists disclosed that the media reported in 2006, that behind the ownership transformation of a large-circulation daily, Večernje novosti, were the Serb tycoons, Miroslav Mišković and his company „Delta holding“ and Milan Beko, both former members of Milosevic’s government, and later managers of “lucrative” businesses. (� HYPERLINK "http://www.nuns.co.yu" �www.nuns.co.yu�) 


� Identitet, in its 10 March 2003 issue, just two days before Djindjic's assassination ran a text headlined "Đinđić – a target of a sniperman, the Hague Serbs ordered assassination". The paper disclosed that identical material, which gave birth to the said text, was forwarded to other media houses and the District Public Prosecutor by the Radical Party leader, before his surrender to the Hague Tribunal. It was obviously a confidential, intelligence material which came into possession of agents, 'Laufer', 'Maks', 'Milutin' and others. " Two weeks before the assassination of Prime Minister Djindjic, "Identitet" ran a text without by-line, abounding in deatils about the manner of safe-guarding of Prime Minister, number of his bodyguards, number of security vehicles, and also details about his security apparatus in both his residence and office. 





� “Media image of Zoran Djindjic” in « Zoran Djindjic: Ethics of Responsibility”, Helsinski Committee, page 251 


� Danas, (Beograd) 24 February 2004, the text “Threats used to vent up aggression”, , � HYPERLINK "http://www.danas.co.yu" �www.danas.co.yu� 


� “Media image of Zoran Djindjic” in “Zoran Djindjic: Ethics of Responsiiblity”, Helsinski Commitee, Belgrade, 2005, page 258; That quotation from taken from the site of the Socialist Party of Serbia, or magazine “Blic News”, no. 11 of July 2001. In the meantime the quotation was taken off the site. 


� At play are still strong attempts to deny the indictment in its totality, but the media accusations now focus on alleged mafia connections of Djindjic’s close collaborators. But it also bears underscoring that in the meantime a circle of those who dare not deny the reform-inclined role of Djinjdic has widened. 


� Blic Online, 1 December 2005, www.blic.co.yu


� Head of Press Bureau in Zoran Djindjic’s government


� Nacional, (Beograd) 10 September 2002. A quotation from “The Media Image of Zoran Djindjic” in “Zoran Djindjic: Ethics of Responsibility”, the Helsinki Committee, page 268.


� Blic, (Beograd) 7 September 2002. 


� Vecernje novosti, (Beograd) 10 October 2002.


� Blic, (Beograd) 29 January 2003.


� Dusan Spasojevic, a member of the Zemun clan and one of those indicted for assassination of the Serb Prime Minister. 


� Vreme, (Beograd) 30 January 2003. 


� Media-an unchanged blueprint, Helsinki Committee, Beograd, 2004, � HYPERLINK "http://www.helsinki.org.yu" �www.helsinki.org.yu� 


�“Proceedings Before Domestic Courts” in Human Rights: Hostage to the State`s Regression, Helsinki Committee, Belgrade, p.134-148; � HYPERLINK "http://www.helsinki.org.yu" �www.helsinki.org.yu� 


� Politika, (Beograd) 4 May 2004.


� Vecernje Novosti, (Beograd) 11 May 2004.


� “Proceedings Before Domestic Courts” in Human Rights: Hostage to the State`s Regression, p.134-148; � HYPERLINK "http://www.helsinki.org.yu" �www.helsinki.org.yu�


� Human Rights in the Shadow of Nationalism, Helsinki Committee for Human Rights in Serbia, Belgrade 2002, www.helsinki.org.yu


� Politika, (Beograd) 11 November 2001.


� Media coverage of that case is more broadly discussed in “The Media Image of Zoran Djindjic” in Zoran Djindjic-Ethics of Responsibility, prepared by Latinka Perovic, Helsinski Committee, Belgrade, Beograd 2005. 


�Inter-Nacional dispels yet another "prejudice about Radovan Karadzic's bodyguards", by claiming that "they are not giants devouring tons of mutton meat. They are semi-vegetarians who like the Serb soldiers in the WW1 subsist on cheese and corn flour, and are very mobile like Ghurkas". (Mediji – unchanged blueprint; helsinki.org.yu) 


�Vreme no. 607, (Beograd) 2002. 


� Testimonies of numerous witnesses were ridiculed by the Serb press, though from the legal standpoint they were founded and of key importance for the ICTY trials. Jurists and legal experts who tried to objectively analyse the Milosevic trial were totally ignored by the media. 


� The same model is applied in interviews with high officials of the Socialist Party of Serbia and Milosevic regime officials. After 5 October they became accessible for the media. Thus, thanks to some print media there was a veritable hyperinflation of Milosevic era personalities, or of the Socialist Party and Radical Party officials. Some of them were frequent guests of prime time and high-rated TV programs.


� Journalist of Balkan talks with evident warmth with Persida Šljivančanin, the wife of the accused veselin, og Veselina, and re-focuses on the government officials who effected the arrest: "When Veselin was arrested, Sreten Lukić and Čeda Jovanović were sitting in their parked BMW, in front of our building...I learnt that they wanted to do him in a month before the arrest. An expert sniperman was ordered to kill him ..on sight. I don't know why they changed their plan....probably because of cash, for they get a lot if hand over the suspect alive. " (Balkan, 10. April 2004 quoted from «The Media-An Unchanged Blueprint» www.helsinki.org.yu)





� There is no coverage of character of committed crimes and admission of the indicted war criminals. Most texts focus on alleged deals with the Hague Tribunal. Most conspicuous example thereof is the coverage of the case of Milan Babic, former President of Republika Srpska Krajina, the Serb-controlled part of Croatia, in which mass crimes were committed during the war. Journalist of “Politika” Zorana Suvakovic by the sub-heading “Special status for Milan Babic” and headline “Award for Co-operation,” underscored the aforementioned “deal.” She ironically noted: “The news that one detainee was not where the others were compelled to be, spread across the Scheveningen detention unit…At that detainee is Milan Babic, former president of Republika Srpska Krajina, whose testimony at the Milosevic trial, denoting his high co-operativeness, earned him an automatic pass for special benefits.” (Politika, 27 March 2004, quoted from “The media-an unchanged blueprint”, www.helsinki.org.yu)


� At play is a trend of revision of the anti-Fascist history of Serbia, in which key actors of the anti-Fascist movement are depicted as criminals, and instigators and perpetrators of crimes as national heroes. That process of re-shaping of public opinion was kicked off in the late Eighties, and peaked in the first half of the Nineties, when such ideology dominated the wars in former Yugoslavia and inspired mass crimes against the non-Serb population. 


� One of the questions is how it was possible that an «anonymous civilian» undisturbedly walked into the officers'column and paraded alongside them all the while hoisting a life-size poster of the most wanted war crimes indictee, Ratko Mladic, during a carefully organized and coreographed show of promotion of the new generation of officers of the Serb army. 


� Report of the Helsinki Committee “New wave of anti-Islamism serves to relativize the Serb responsibility”, 2007,� HYPERLINK "http://www.helsinki.org.yu" �www.helsinki.org.yu� 


� „155 Wahabis in Nis“ (photo of a mosque in Niš: „Wahabis, along with other devotees, come to worship in Islam Aga mosque“) Politika, 27 April 2007.


� “The media-an unchanged blueprint”, www.helsinki.org.yu


� Vecernje Novosti, (Beograd) 18 September 2006.


� Politika, (Beograd) 11 June 2004.


� Quoted from “The media-an unchanged blueprint”, Helsinski Committee, Belgrade, 2004. 


� Idem 


� www.helsinki.org.yu


� � HYPERLINK "http://www.helsinki.org.yu" �www.helsinki.org.yu�


� The media-un unchanged blueprint, www.helsinki.org.yu


� Politika, (Beograd) 20 January 2004.


� Nin, (Beograd) 25 March 2004.


� The text "Breaking up of community,“ Politika (26 October 2006) has the following lead-in: "The referendum boycott campaign spearheaded by Čedomir Jovanović two nights ago met with the response, in the shape of performance of the young from the North of Kosovo. Students of Kosovska Mitrovica University and the youth branch of the Serb National Council of North Kosovo shouted ’We shall kill Chedo’, and ridiculed and insulted his allies in the struggle against the new Constitution and in the struggle for an independent Kosovo (Nataša Mićić, Nenad Čanak, Sonja Biserko, Nataša Kandić and Goran Svilanović.) 


�Večernje novosti, 9, 10, 11, and 12 June 2006.


� Politika, 24 January 2007. 





� Politika, «A voice against negotiations with the EU», 17 April 2008. 


� Ibid.


� Politika, 4 January 2008.


� Politika, «Washington dictates, Europe takes on the role of an extra», 24 January 2008.








[image: image2.wmf]_1037189630.unknown

