NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti arhiva - STRANA 2 > Šta znači „zamrznuti konflikt“?

 

Šta znači „zamrznuti konflikt“?

Aleksandar Sekulović

 

 

Izraz „zamrznuti konflikt“, u upotrebi od nedavno u srpskim desničarskim krugovima, nije nešto naročito zagonetan, uprkos sklonosti tih krugova da se izražavaju dvosmisleno i u zagonetkama. On očigleno znači da neko konfliktno, sporno pitanje u medjunarodnim odnosima treba ostaviti u stanju mirovanja za odredjeno vreme dok se ne stvore povoljne okolnosti za njegovo rešavanje. Ono što predstavlja zagonetku jeste upravo vreme, tj. koliko dugo to pitanje treba da bude zamrznuto i kakve bi to trebalo da budu povoljne okolnosti da bi se pristupilo njegovom rešavanju. Zagonetno je, naravno, i to o kojim se to pitanjima radi koja bi trebalo da budu zamrznuta.

Ove zagonetke se ne mogu protumačiti bez uvida u stratešku orijentaciju srpskog nacionalizma i njegove projekte o rešavanju takozvanog srpskog nacionalnog pitanja. Zapravo, nemoguće je pravilno oceniti današnje stanje srpskog društva bez uvida u istorijski hod koji mu je prethodio jer, kako je govorio čuveni Rajt Mils, problemi našeg vremena ne mogu se adekvatno proučavati ako ne shvatimo „da je istorija glavni oslonac proučavanja društva“. S tog stanovišta može se konstatovati da su svi ozbiljni istoričari i društveni naučnici saglasni u tome da je u novijoj srpskoj istoriji, tj. od obnove srpske države, ideja o svesrpskom okupljanju i stvaranju jedinstvene države svih Srba bila dominantnija od drugih društvenih, političkih i ekonomskih pitanja, da je glavna pažnja i energija bila usmerena na rešavanje državnog pitanja a ne na modernizaciju društva i izlazak iz vekovne zaostalosti.Za nerešavanje ili traljavo rešavanje drugih pitanja srpski nacionalizam je koristio izgovor da nije moguće dobro urediti državu ako se ne znaju njene granice.

Ono što je ovde potrebno naglasiti jeste da ova glavna ideja srpskog nacionalizma nije u današnjem vremenu ništa izgubila od svoje vitalnosti i da je, naprotiv, danas prisutnija nego ranije. Neki površni posmatrači tvrde da ideja svesrpskog okupljanja i stvaranja nekakve Velike Srbije nije više aktuelna, da nju niko ozbiljan ne zastupa i da je nakon vojničkih poraza koje je Srbija doživela u ratovima 90-ih došlo do kolektivnog otrežnjenja i okretanja sasvim drugim ciljevima.

Nema ničeg pogrešnijeg od ove tvrdnje i ona je glavni razlog nerazumevanja šta se u Srbiji dogadja i kuda ona ide. Tu zabludu podgreva i sam srpski nacionalizam koji javno negira svoje planove i tvrdi da je ideja o Velikoj Srbiji austro-ugarska izmišljotina. U tu floskulu veruje veliki broj ljudi čime se potvrdjuje ona istina da je najbolja propaganda ona koja tvrdi da nije propaganda. A što se tiče navodnog otrežnjenja nakon vojničkih poraza u ratovima 90-ih, stvari stoje sasvim suprotno. Te poraze srpski nacionalizam prikazuje kao deo čitave serije „genocidnih“ akata protiv srpskog naroda kojima se može stati na put tek onda kada se ceo srpski narod ujedini u jednu jedinstvenu i homogenu državu, što nailazi na opšte prihvatanje u srpskom populusu i dovodi do porasta želje za osvetom i za ostvarenjem tog vekovnog sna. (Treba podsetiti da je isto stanje duha nastalo i u nemačkom narodu nakon poraza u Prvom svetskom ratu.) Prema tome, konsensus oko svesrpskog okupljanja danas nije ništa manji nego što je bio 1991. godine kada se krenulo u njegovo ostvarivanje putem ratova. Oko toga su jedinstveni svi relevantni faktori srpskog društva kao što su crkva, SANU, sve parlamentarne partije, osim LDP, sve tzv. patriotske i nacionalističke organizacije, sve institucije vlasti na čelu sa vladom i predsednikom republike, brojni intelektualci i pripadnici akademske zajednice, kao i drugi uticajni faktori u zemlji i inostranstvu i u srpskim zajednicama van Srbije.

Ono, medjutim, što današnje vreme i kolektivno raspoloženje razlikuje od stanja 90-ih godina jeste saznanje da Srbija nema snage da svoje želje silom nametne i da opšta medjunarodna, a naročito evropska situacija, nisu povoljne za ostvarivanje tih želja. I upravo takvo stanje stvari definisano je terminom „zamrznuti konflikt“ koji znači sledeće:

Prvo, Srbija se ne odriče svog sna o svesrpskom okupljanju i povezivanju svih „srpskih zemalja“ u jednu državu, smatra sadašnje stanje provizornim i uverena je da će ta država, sa granicom Karlobag-Ogulin-Karlovac-Virovitica, kad-tad biti stvorena.

Drugo, srpski nacionalizam smatra da Srbija ne sme nikako ući u Evropsku uniju od koje je odvajaju mnogi kulturni, verski, politički i razni drugi razlozi, a naročito takozvana „zločinačka agresija“ NATO pakta 1999. godine. Osim toga, srpski nacionalizam je potpuno ubedjen da će evroskepticizam u samoj Evropskoj uniji dalje jačati i da će se ona raspasti i pre 2025. godine.

Treće, izvesno je da će Rusija, Kina i Indija uskoro postati ekonomski i vojno moćnije od SAD i Evropske unije i da će one tada, za razliku od 90-ih, podržati Srbiju u stvaranju jedinstvene srpske države.

Dakle, stvari se, po ovom tumačenju, kreću u dobrom pravcu i samo treba biti strpljiv nekih 10-20 godina i stari san će biti ostvaren. U medjuvremenu, osnovna politička taktika Srbije mora biti da onemogući rešavanje bilo kojeg od otvorenih regionalnih pitanja, jer bi takvo parcijalno rešavanje moglo da prejudicira i oteža ostvarenje generalnog plana. Upravo zato sva sporna pitanja, kao što su Kosovo, Crna Gora, Makedonija, Bosna i Hercegovina i „srpske zemlje“ u Hrvatskoj, moraju ostrati u zaledjenom stanju sve dok ne dodje do promena na globalnom planu, „propasti Zapada“ i dominacije Rusije i Kine, dok se ne stvore uslovi za rešavanje onoga što je najvažnije na Balkanu, a to je srpsko nacionalno pitanje. Jednom reči, najpre se mora rešiti srpsko nacionalno pitanje pa tek onda ostala sporna pitanja na Balkanu, ukoliko njih uopšte i bude bilo nakon što se ostvare ambicije srpskog nacionalizma.

Ova taktika, naravno, podrazumeva da Srbija ostane van evroatlantskih struktura i da priprema svoje buduće uključivanje u svet Istoka. Problem je, medjutim, u tome što Srbija to ne može, sada, otvoreno da kaže, niti može, suočena sa upornim navaljivanjem Evropske unije da joj se pridruži, da njoj jednostavno okrene ledja. Srbija trenutno ima značajne ekonomske interese na Zapadu, a nalazi se i pod pritiskom sopstvenih „evrofanatika“ i „autošovinista“, pa ne bi bilo pametno da se izloži riziku otvorenog izjašnjavanja protiv EU.

U toj situaciji kao jedino rešenje nametnula se taktika odugovlačenja sa procesom evrointegracija, odugovlačenja sa regionalnom stabilizacijom i, uopšte, taktika „kupovine vremena“ dok ne dodje trenutak za otvorenu akciju. To istovremeno značl da treba javno govoriti jedno a zaobilazno raditi suprotno od toga, treba javno izražavati čvrstu volju za ulaskom u EU, pa čak i preduzimati neke administrativne korake u tom pravcu podobne da simuliraju stvarno kretanje, a istovremeno u spoljnoj i unutrašnjoj politici činiti sve da Srbija ide u suprotnom pravcu. Za ovu politiku sa dva lica naročito je pogodan odnos sa susedima, tj. sa državama sa prostora bivše Jugoslavije. Predstavnicima Srbije dobro je poznato da bez normalizacije odnosa sa susedima nema ulaska u Evropsku uniju i zato se na kvarenju tih odnosa uporno radi kako bi se Evropska unija naterala da prijem Srbije stalno odlaže. U ovom pogledu za Srbiju je naročito dragocena Hrvatska jer se za kvarenje odnosa sa njom razlozi mogu beskonačno izmišljati, tako da, što se Hrvatske tiče, Srbija može tako da se ponaša da nikada ne udje u EU. Uostalom, ministar spoljnih poslova Dačić je jasno rekao da Srbija i ne treba da udje u EU kada u njoj postoje države kao što je Hrvatska, čime nije izrazio sopstveno mišljenje već jedno kolektivno raspoloženje.

Za sprovodjenje politike sa dva lica izvršena je podela uloga pa je tako za stalne tenzije sa Makedonijom zadužena Srpska pravoslavna crkva i njeno nepriznavanje autokefalnosti makedonske crkve, što sve ima funkciju održavanja šovinističke floskule o južnoj Srbiji i južnim Srbima koji moraju da budu sastavni deo buduće srpske države. Za kvarenje odnosa sa Bosnom i Hercegovinom zadužen je Dodik čiji je osnovni zadatak da stalno širi uverenje da je BIH provizorna tvorevina i da pravo rešenje tek treba da usledi. Najveće nade u ovoj operaciji polažu se u profašistički Demokratski front u Crnoj Gori koji ima zadatak da hitno sruši aktuelnu vlast i da zatim poništi odluke o pristupanju NATO paktu i o priznanju Kosova te da svečano proglasi ponovno ujedinjenje sa Srbijom. Što se tiče Kosova, tu je taktika odlaganja, razvlačenja i sabotiranja već donela skoro dvadeset godina, a u planu je da se istom taktikom dobiju bar još dvadeset godina kada bi trebalo da nastupe i očekivane globalne promene koje će vratiti Kosovo u sastav Srbije.

Snažno sredstvo kvarenja odnosa sa susedima jeste i energično odbijanje Srbije da se suoči sa sopstvenom odgovornošću za razbijanje Jugoslavije, za ratove 90-ih i za počinjene ratne zločine. U tu svrhu izvršena je i rehabilitacija četničkog pokreta i njegovog vodje Draže Mihailovića kao strasnih zagovornika etnički homogene Velike Srbije, što je učinjeno uprkos kritikama iz susedstva.

U ovoj podeli uloga predsednik Vučić ima najteži zadatak da, osim u trenucima kada na površinu izbije njegov radikalski sentiment, daje izjave o dobrim željama i spremnosti Srbije za unapredjenjem medjusobnih odnosa. U tom smislu su i izjave o tome da se treba okrenuti budućnosti i ne isticati u prvi plan prošlost, što, naravno, važi samo za prošlost iz 90-ih kada je Srbija izvršila agresiju na Hrvatsku i BIH, a ne i za dalju prošlost, onu iz Drugog svetskog rata koja se u Srbiji konstantno falsifikuje i nemilosrdno eksploatiše u dnevno-političke svrhe. Istovremeno sa ovom politikom „dobrog lica Srbije“, ministri Dačić, Vulin, Stefanović i drugi, kao i kontrolisani tabloidni mediji, svakodnevno se utrkuju u tome ko će ružnije govoriti o susedima i ko će više zatrovati regionalnu atmosferu, ko će baratati sa više stupidnosti i falsifikata. Takav nastup ima, pored ostalog, i cilj da pravi kontrast sa Vučićem i da pokaže koliko je on, u poredjenju sa njima, konstruktivan i dobronameran. Mora se priznati da ta taktika dosta dobro funkcioniše, da oficijelna linija koju predstavlja Vučić dobija i pohvale sa Zapada, pa se čak i nekim eksponentima ekstremne desnice čini da ona prelazi okvire postavljenog zadatka i da može štetiti srpskim interesima. To se nedavno pričinilo i Amfilohiju Radoviću koji je izrazio sumnju da će Vučić izdati Kosovo, ali je situaciju smirio patrijarh koji je rekao da Vučić zna šta radi. I zaista, ne vidi se ko bi na političkoj sceni Srbije bolje od Vučića odigrao tu ulogu kupovine vremena, zamajavanja inostranih partnera i demonstriranja srdačnosti uz istovremeno nastojanje da strateški plan srpskog nacionalizma ostane sačuvan za neka buduća vremena. Za uspešno igranje te uloge potrebna je iskrena i potpuna posvećenost ideji svesrpskog okupljanja, čega kod političkih aktera iz opozicije ili nema ili je neuverljivo. Svi oni, umesto da Vučića kritikuju tamo gde je najslabiji, a to je raskid sa nedavnom prošlošću i priznanje nečasne uloge Srbije u njoj, kritikuju ga tamo gde je on najjači – u odbrani nacionalističkih ciljeva – što njemu pruža šansu da njihove kritike prikaže besmislenim, kao što i jesu, i da svoju poziciju dalje ojača.

Naravno, u ovom globalnom projektu postoji i rezervna varijanta, iako srpski nacionalizam nema ni najmanju nameru da odustane od glavnih ciljeva . Medjutim, on se ipak suočava sa pitanjem šta činiti ukoliko se stvari na globalnom planu ne budu odvijale onako kako se želi, ako izostane podrška Rusije i Kine i ako SAD i EU uspeju da nametnu neki sporazum sa Kosovom, ako Makedonija i Albanija postanu članice EU itd. Na takav rasplet srpski nacionalizam može pristati samo pod uslovom da se Srbiji pripoje Sever Kosova, Crna Gora i srpski entitet u Bosni. To je minimum ispod kojeg se ne sme ići, odnosno to je minimalna varijanta rešavanja srpskog nacionalnog pitanja, naravno uz nadu da će i to biti provizorno rešenje.

Najgora situacija, po shvatanju srpskog nacionalizma, nastala bi ako bi sve države tzv. Zapadnog Balkana ušle u EU a Srbija ostala van nje. O takvoj situaciji, za koju se veruje da je samo teorijskog karaktera, ne vredi sada razmišljati nego tek onda kada ona nastane, a tada bi bile moguće dve varijante, sve u zavisnosti od okolnosti te hipotetične situacije: prva bi bila da Srbija udje u EU kako bi održala vezu sa „svojim“ zemljama i imala legitimno pravo na njih u trenutku raspada EU, a druga, da Srbija ostane van EU i u tesnom savezu sa Rusijom, odakle bi mnogo efikasnije delovala na ostvarenju svojih istorijskih interesa.

Pouka koja se iz ovakvog stanja stvari može izvući jeste da nikakva personalna promena u Srbiji neće biti od značaja ako se ostane u okviru obrasca i sistema vrednosti nametnog od strane srpskog nacionalizma, te da se u tom okviru radi samo o tome ko će taj sistem vrednosti najbolje interpretirati.

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment