NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti arhiva - STRANA 2 > Energetski Sporazum Srbije i Rusije – deset godina...

 

Energetski Sporazum Srbije i Rusije – deset godina posle

Marta Dekan

 

 

Energetski Sporazum koji su predsednici Srbije, Boris Tadić i Rusije Vladimir Vladimirovič Putin potpisali 25. decembra 2008. godine u Kremlju, napunio je deset godina: dovoljno odrastao „momak“ da se može sagledati kakav mu je karakter i šta se od njega može očekivati u budućnosti.

Šta je potpisano pre jedne decenije? Prvo, Sporazumom je predvidjena prodaja Naftne industrije Srbije (NIS) u visini 51%, Srbija zadržava 49%, i gasnog aranžmana takodje 51% u ruskom vlasništvu i 49% u srpskom. Vrednost kupoprodaje bila je 400 miliona evra.Obaveza kupca bila je da uloži u investiranje sa ciljem modernizacije kompanije još najmanje 500 miliona evra i da u najskorije vreme krene sa sveopštom modernizacijom nove kompanije. U gasnoj sferi predvidjeno je da ruska strana započne sa izgradnjom gasovoda Južni tok koji bi od ruske crnomorske obale išao preko dna Crnog mora, obalom Turske, preko Bugarske i Srbije i dalje u zemlje Evropske Unije. Jedan krak gasovoda išao bi prema Grčkoj i Italiji. Bilo je predvidjeno da kapacitet gasovoda bude najmanje 10 mlrd. kubnih metara. Takodje, ruska strana se obavezala da proširi postojeće kapacitete skladišta podzemnog gasa u Banatskom dvoru (kod Novog Sada) i da izgradi još jedno novo skladiše sa udvostručenim kapacitetom (oko 2 mlrd kubnih metara). Sporazum je potpisan na 30 godina. To su najkrupniji elementi Sporazuma i sa još nizom odredbi koje se tiču vlasničkih prava i obaveza na brojne nekretnine koje je posedovao NIS.

Sporazum je imao jednu dozu tajnovitosti, što je i razumljivo jer se radilo o strateškoj operaciji, ali na osnovu nekih očigledno dostupnih informacija nekim ljudima, dospeo je pod pod udar kritike, kako dela političke elite, tako i stručne javnosti. Neki političari, pre svega iz redova Socijalističke partije Srbije i Demokratske stranke Srbije branili su celu operaciju kupoprodaje kao strateški važnu za energetsku stabilnost i bezbednost Srbije. Neki drugi delovi političke strukture, npr. tadašnji ministar ekonomije i regionalnog razvoja M. Dinkić, je smatrao da sporazum nije dobar za Srbiju i da treba da se napravi paritetan odnos tj. ako je ruska strana vlasnik gasnog aranžmana u vrednosti 51:49%, da se zadrži isti odnos, ali u korist Srbije u oblasti nafte. On je prvi tada govorio da se tu ne radi o privatizaciji, već o medjudržavnom sporazumu. Naučna javnost je isticala da je sporazum nepovoljan po Srbiju sa finansijske tačke gledišta, jer se navodno mogla dobiti mnogo veća cena za NIS. Posebna kritika bila je upućena načinu na koji je ruska strana došla do 500 miliona evra za ulaganje u inovacije i modernizaciju. Gazprom je uzeo kredit u vrednosti navedene sume, a srpska strana tj. NIS je bio garant (u suštini kredit je bio na srpskoj strani odgovornosti). Mnogi su skretali pažnju da Srbija tim aranžmanom postaje talac snabdevača gasom. I iz Evropske Komisije dolazili su glasovi opomene da Srbija nije poštovala evropski pravni red, tj. odredbe Sporazuma o gasnoj uniji koje je 2006. potpisala zajedno sa ostalim zemljama Zapadnog Balkana (Hrvatskom, Crnom Gorom, Albanijom, Makedonijom i UNMIK za Kosovo).

Pošto se radilo o medjudržavnom ugovoru, Sporazum je iz srpske vizure imao dva cilja. 1. Njime je trebalo da se stabilizuje Naftna industrija Srbije koja je bila u velikoj krizi posle svih perioda ratova, sankcija i i posledica koje su te kataklizme donele. Tvrdilo se da bi prodaja jedinstvene strateške energetske kompanije zemlje na tržištu bila diskutabilna s obzirom na tehničko-tehnološko stanje kompanije, pa je zato ovakav sporazum jedino rešenje. Bilo je tu mnogo i otvorenih unutrašnjih političkih pitanja. 2. Da omogući Srbiji, s obzirom na sadržaj sporazuma, da postane geostrateški stabilan energetski faktor u regionu, a neki su smatrali i šire, u evropskom kontekstu.

Neosporna su oba gore navedena momenta. Srbija je računala da ukoliko se „Paket“ ostvari, zaista može u relativno kratkom vremenskom roku postati ne samo tranzitna zemlja, već i distributer gasa sa svoje teritorije u druge zemlje regiona, možda i šire. Takodje, bilo je govora i o tome da se uporedo sa povezivanjem Rusije i Evrope gasom preko Srbije, uradi i gasna mreža kroz Srbiju što bi višestruko uticalo na podizanje ekonomskog stanja zemlje. Bilo je tada u brojnim razgovorima na visokom i najvišem nivou govora i o podeli poslova izmedju srpskih i ruskih firmi, preko potrebnom zapošljavanju ljudi u Srbiji, itd. Bilo je razgovora o dodatnoj „injekciji“ srpskoj energetskoj politici tako što bi se za početak jedna ili dve, a kasnije nekoliko, termoelektrana rekonstruisale da rade na gas i time Srbija dobila zaista stabilan energetski status i garantovanu energetsku bezbednost. Dakle, jedino opravdanje za takav sporazum sa Rusijom, jeste bilo njegovo ostvarenje u „paketu“.

Šta je, formalno gledano, postignuto?

1. Kompanija tokom decenije jeste dobila obrise moderne firme u toj oblasti, bez obzira na odredjene nedostatke i primedbe upućene menadžmentu s tim u vezi. 2. Sporazum nije ispoštovan u odredjenim elementima. Prvo, nije realizovan projekat Južni tok. Nije čak data niti neka alternativa. Srbija nije dobila stabilno i po kapacitetu veliko podzemno skladište gasa koje bi joj omogućilo i bezbednost u toj oblasti, ali i bolje pozicioniranje u geostrateškom položaju. Šta više, skladiše gasa u Banatskom dvoru je jedno od najskupljih skladišta te vrste u svetu!

Šta su posledice? Pošto nema obećanog gasovoda, Srbiji se prodaju gas i nafta po najvišim cenama, a našu naftu i gas (ima ga toliko da zadovoljava srpske potrebe oko 40%) iskorišćava kompanija, a viškove uvezene nafte i gasa prodaje okolnim zemljama. Zaključak: Srbija je u ovoj operaciji na kraju postala gubitnik što se odražava i na njenu privredu, na politiku i generalno bezbednost i poziciju u regionu.

Vratimo se na samu suštinu gasnog Sporazuma, na činjenicu da se radi o medjudržavnom ugovoru. Ako je ugovor medjudržavnog karaktera, onda to znači da on mora da vodi računa o interesima obeju strana jer ga na to obavezuje uzajamni strateški interes, u konkretnom – interes Rusije da energetski postane i ostane ključni igrač u regionu, Srbiji pre svega, a interes Srbije da ojača svoju energetsku i time sveukupnu poziciju, što odgovara ili bi trebalo da odgovara i ruskoj strani. Praksa proteklih deset godina govori o tome da su strateški interesi iz Sporazuma dobili čisto merkantilistički karakter koji se, pomešan sa odredjenim aktuelnim političkim interesima, pretvorio u korporaciju koja ima monopol ne samo u društvu već utiče i na stanje medjudržavnih odnosa. Govori se da Gazprom-NIS imaju 10% udela u budžetu Srbije, ali se ne govori da ova kompanija finansira niz projekata koji nemaju državni karakter: unutrašnje radove u najvećem srpskom Hramu, fudbalski klub, političke grupacije i razne druge manifestacije koje prevazilaze funkcije naftne kompanije. Naravno, to se može razumeti i na taj način da se radi o de facto dve državne kompanije i njihovo zajedničko ponašanje je razmljivo. Postavlja se, medjutim, pitanje zašto nije došlo do realizacije dogovorenog iz sadržaja Sporazuma, ko je na to uticao i da li je došlo vreme revizije Sporazuma, ili bar etapnog dopunjavanja u skladu sa ikustvima prakse od deset godina.

Marta Dekan

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment