NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti arhiva - STRANA 2 > Putnici za Emaus

 

Putnici za Emaus

21. april 2006, Peščanik

 

 

Mirko Đorđević: Hiljade i desetine hiljada slušalaca Peščanika očekuje da im neko čestita jedan ovakav praznik, simbol, koji već u svojoj definiciji sadrži himnu životu, a ne smrti. Veliki četvrtak, Isusa hapse, petak – raspeće, Golgota, a u treći dan, u nedelju, on je vaskrsao. Strasna sedmica, pasha, strasna od stradanje, pa dolazi Svetla nedelja, koju zovu i trapava sedmica, pa iza Uskrsa dolazi Tomina nedelja, kada smo kao ljudi slabi i sumnjamo i pitamo se. Ništa kod sve četvorice jevanđelista nije ni naivno, ni nametnuto kao primitivna predstava da je neko uhapšen, pogubljen i u treći dan ustao iz groba i hodao ulicama. Zapazićete da trojica jevanđelista o tome vrlo oskudno govore, ali Luka tome posvećuje desetak punktova u 24. glavi na čudesno zanimljiv način. Sahranjen je Isus, skinut s krsta i sahranjen. Tu je ona divna devojka, večna njegova saputnica iz gradića Magdale, mi je zovemo Marija Magdalena, koja je posle i u Rim došla, donela ono jaje caru Tiberiju. To su ljupke legende. Marija je prva došla i saznala je, ali niko ne veruje. Apostoli, koji su sledili učitelja do pogubljenja, koji su prisustvovali svemu, totalno su bili klonuli, izgubili su svaku veru. Luka to na čudesan način priča, to su neponovljivo, blistavo lepe stranice svetske proze.

Oni idu u Emaus, to je neko seoce, stari prevodioci kažu – na dvanaest potrkališta od Jerusalima. To je danas Tibeh, prigradska autobuska stanica, jedno malo mestašce. Dakle, oni idu u Emaus. Spušta se noć. Ali odjedanput imaju dokaz da se nešto dogodilo, da je neko sa njima. Imaju jedan dokaz i zamislite koji je to dokaz – osećaju da u njima srca bukvalno gore, ubrzano kucaju, znoje se. To je trajalo trenutak, više nisu nikog videli, ali se u njima probudila nada da i posle svih tragičnih lomova u životu, u čoveku živi taj tračak nade. I ta energija nade, to je smisao Uskrsa.

Danas se u nekim predstavama bukvalno govori – Isus je ustao iz groba i sad hoda. Nije reč o takvom vaskrsenju, nego je reč o probuđenoj nadi kod ljudi, koji su u tom momentu, dok pada noć, izgubiljeni i očajni. Rimska policija im je za petama, mogu biti svakog časa uhapšeni kao Isus, ali oni osećaju da čovek ne može da živi bez te nade. Bloh to zove princip nada, to je smisao Uskrsa.

Onaj ko je stajao, znate, kao što sam ja imao prilike da stojim, pred originalnim platnom Rembrantovim Putnici za Emaus, ne može da ne oseti ovo uzbuđenje. Ili onaj koji sluša Hendla ili Baha, Pasiju po Mateju. Šta su crkve kasnije u istoriji činile od tog simbola, to je posebna priča, ali Uskrs taj smisao ima – pobedu života nad smrću. Čovek na kraju bez tog principa ne bi mogao da opstane. Živeti nekog smisla ima, voleti nekoga i da te neko voli nekog smisla ima, to je dokaz postojanja. To jevanđelisti navode kao jedini dokaz vaskrsenja – zar se ne sećate, dok je išao taj tajanstveni putnik u sumraku sa nama, u nama su gorela srca, znojili smo se, nešto se događalo. To je njima dokaz. Emocije, nade su takođe činjenica. To je smisao Uskrsa.

Tu su simboli, poput one divne saputnice, bosonoge devojke koja je posle Magdale došla i u Rim i bila primljena kod cara Tiberija. Car je po protokolu bio dužan da primi iz dalekih provincija sve koji dolaze, ali carski protokol je predviđao i da svako ko dolazi pred cara prema onome šta je i ko je, donese poklon. Ona ništa nije imala, donela mu je jedno jaje. Zanimljiv je dijalog među njima koji se sačuvao. Ama, devojko, pita on nju, kako može mrtav čovek da vasrksne. Ona ne ume da odgovori Rimljaninu, ali mu kaže – znate šta, tu se nešto dogodilo. Navodno, legenda tu ulazi u svoje značenjsko polje – jaje je pocrvenelo.

 

Svetlana Lukić: S obzirom na to šta živimo više od deceniju i po, teško je sa tom nadom.

Mirko Đorđević: Nada se razlikuje od drugih ljudskih emotivnih stanja po tome što ne postoji ni četvrtina, ni trećina, ni polovina nade. Ili je nada ili nije nada i ona čoveka nosi. Na kraju krajeva, da to nije tako, ne bi to sabralo toliku energiju ljudske volje, ljudskoga žrtvovanja, da podižu hramove, da države, ako hoćete, ponekad i ratuju radi toga, čega sve u ljudskoj slabosti nije bilo. Rekoh vam malo pre, proći će Uskrs za koji dan, dolazi Tomina nedelja, nedelja nevernog Tome. On nije verovao, hteo je da opipa, bukvalno da opipa i njemu je odgovoreno – lako je verovati u ono što vidiš, ispitaj sebe šta je jače od tog očevidnog, tu je snaga vere. Ostalo su priče, koje emituje ministarstvo istine ministra Radulovića.

Ljudske slabosti, i u delu hijerarhije u crkvama, uprljale su i krvlju umrljale Isusovu poruku – krvlju, ratovima. Nikad nisam bio uzbuđeniji nego jednoga dana kada sam slušao propoved pokojnog pape Jovana Pavla II, koji je rekao – mračna je i strašna istorija naše crkve. Mračna i strašna. Hrišćanstvo na Balkanu, pa i kod nas, nije uhvatilo dublje korene, mnogo su jače drevne, paganske naslage osvetoljubivosti, zlopamćenja. I kada se hrišćanstvo svede na etničku meru, nije nikakvo čudo što mi imamo kod intelektualaca slavljenje smrti, bukvalno intelektualnu nekrofiliju. Užasnut sam mnogo čime od onoga što otac nacije, Ćosić, piše. Jedan njegov zapis ovako glasi, molim vas, ne znam da li vam je poznat. Zapis je sa broda Galeb, on danima putuje – svuda naokolo pučina, more, grozno, nigde groba! Tako glasi zapis.

Na kraju krajeva, i nad našim kolektivnim pamćenjem stoji mračna, crna pečurka Srebrenice i Vukovara, i ako do tog suočenja ne dođe teško da ćemo mi iskoračiti na ovaj put nade o kojem govorimo. Ali ta hrabrost je hrabrost posebne vrste. Ja sam bio užasnut mnogo čime kao i svi, ali kad sam video kako otac Gavrilo sa Trebnikom u ruci blagosilja ubice, koje pokosiše one nesretne dečake oko Srebrenice, postalo mi je jasno da smo se upisali u jednu crnu i mračnu knjigu, u kakvu dosad upisani nismo bili.

Pratio sam raspravu o ovom zakonu o verskim zajednicama u skupštini Srbije i iznenadio sam se niskim nivoom političke kulture, ljudske kulture, rečima koje ne obavezuju, besmislicama koje smo tamo čuli. Jedan socijalistički prvak, molim vas, za govornicom skupštinskom, da li je to bio Dačić, kaže – postoje katolicizam, pravoslavlje i protestantizam, čiji je tvorac Martin Luter King.

Ako ima lika u ukupnoj ljudskoj istoriji na kojem mrlje nema, to je doista Isus. Mnogo je propovednika bilo u njegovo vreme i pre njegovog vremena. On je nov po tome što je sabrao u žižu tu ljudsku nadu i ponudio nešto što je ljudsko, pa i nadljudsko. Niko ipak pre njega nije smislio sintagmu – praštajmo onima koji nas mrze. Taj njegov maksimalizam ljubavi je u službi izgradnje jedne kulture, koja bi bila zaista ono o čemu je Marks sanjao – da se jednom okonča praistorija i da počne carstvo slobode. U tome je velika tajna. Najuzbudljivije su svakako njegove propovedi – Blago onima koji mir grade, sinovima će se Božijim nazvati. Dakle, ničeg misterioznog u njegovoj sintagmi nema – sinovi Božiji, onaj koji ima vrline, koji mir gradi.

To nije bio naoružani prorok. Bilo je i pre njega i u njegovo vreme naoružanih proroka, koji su imali policije, vojske, partije, armije. On je prvi primer nenaoružanog proroka. On je izabrao veliku istinu – ako je ovaj svet nastao od jedne reči koju ne možemo pojmiti i ta reč postala telo, onda ta reč mora i da vrati čoveka toj istini, u protivnom vladaće carstvo životinjsko, velika riba gutaće malu ribu. To je zaista velika novina. Isus ima još jednu uzbudljivu osobinu. Proroci su pisali, klesali u kamenu, traktate objavljivali, Isus nije ništa pisao. On je verovao u reč ljudsku, koja od jednog do drugog, do trećeg treba da dopire. Ja ozbljno verujem da ta energija nade koju je probudio, ni za ovih 2000 godina nije potrošena. Ako je ikome tako nešto potrebno danas, onda je to nama Srbima, u ovom momentu totalnoga rasula. Mi više nemamo veliku državnu moć, nemamo finansijsku moć, mi nemamo vojnu moć, vojska nam se raspala. Naše stanje se zaista može uporediti sa onim posle kosovske bitke, despotovine, kada države više nije bilo, sve se to smanjivalo do pada Smedereva. Mi smo danas kao država u razmerama Srbije despota Đurđa Brankovića.

I kad o tome govorim, ja znam da se mnogima čini da su sve ovo mitovi. Nisu mitovi. Ako nešto angažuje volju, da se čovek podigne bolestan, umoran, da nešto čini, i to je činjenica. I ljubav i strah i nada, i to su činjenice. Tu je snaga Isusova.

Apostol Pavle je moja opsesija, a bio je policajac koji je gonio hrišćane, izvlačio je ljude na najmanju dostavu iz kuće i na ulici ih maltretirao, hrišćane. Kasnije je doživeo onaj preporod. Jevrejin po nacionalnosti, vaspitavan na svicima Tore, Grk po filozofskom obrazovanju, Rimljanin građanin, on nosi u sebi tri identiteta. Bez apostola Pavla ne bi bilo hrišćanstva, Hristos bez njega ne bi uspeo, hrišćanstvo ne bi uspelo. On je kao čovek svoga vremena imao sve šanse da krene dublje u Aziju, tamo bi našao plodnije tle za svoje učenje o seobi duša, o životu posle smrti, ali on se odlučio za nešto drugo – da ide u Evropu. On često pominje jednu ovakvu misao, koja je meni duboko uzbudljiva. Postoje momenti, kaže on, u životu kada mi propovedamo naše istine, principe, pišemo traktate, ali postoje kudikamo značajniji momenti – kada se u nama neka istina kondenzuje tako da postane empirijska činjenica, koja je jača i od nas i od našega razuma. Tada, kaže on, ja osećam – te su mi reči najuzbudljivije – da mi neki glas govori – u ovom mračnom, strašnom vremenu ratova, prodaje, čerečenja, spaljivanja, kada padaju carstva, kreni da ponavljaš ono što deluje suludo, u šta skoro niko ne veruje. Ako nećeš ti, šapuće mu taj glas, ko će. Ako nećeš sad, kad ćeš.

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment