NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti arhiva - STRANA 2 > Kolodvor: Sonja Biserko

 

Kolodvor: Sonja Biserko

4. maj 2021, Gradski Portal

 

 

Značajne unutrašnje promene u svakoj od vodećih zemalja u svetu privlače više pažnje nego međunarodna politika. To posebno važi za SAD koje su u fazi preispitivanja svoje politike, kako na međunarodnom, tako i na unutrašnjem planu. Osim toga, na delu je i transfer svetske moći za šta Zapad nije najbolje pripremljen. Otuda mu je prevashodno Kina u fokusu pažnje. Zapad, kako ističe Henri Kisindžer, nije očekivao da će autoritarizam postati stvarna alternativa liberalizmu.

Sve je to dovelo do međunarodnog vakuuma na Balkanu što je dalo krila svim aspirantima koji su samo čekali priliku. Otuda i cirkulacija neformalnih dokumenata (non-papera) koji stalno iznova kroje mape Balkana.“Najcelovitije rešenje“ je ponuđeno u tzv. Janšinom papru, ne zato što je Slovenija zainteresovana za nove teritorijalne pretumbacije, već pre svega zbog činjenice da ona od 1. jula predsedeva Evropskim savetom. Iza papira očigledno stoje i razni lobiji iz nekih EU zemalja, a nadovezuje su na onaj koji je nekoliko godina lobirao za podelu Kosova i u tome gotovo uspeo. Tzv. farncusko – nemački papir (obe zemlje su demantovale ikakvu vezu sa tim dokumentom) u suštini predstavlja ambicije Beograda kad je reč o Kosovu. Dokument je ustvari, „Ahtisarijev plan plus“, koji podrazumeva autonomiju severa i poseban status SPC uz uzajamno priznavanje. Mogle su se čuti reakcije u Srbiji da je takva solucija realna, ali bez priznavanja Kosova. Ukoliko bi se realizovao tzv. Janšin papir priznavanje ne bi ni bilo potrebno, jer bi već na delu bila i Velika Albanija.

Ohrabrenje za delovanje ovakvih lobi grupa došlo je pre svega iz SAD, u vreme vladavine Donalda Trampa koji je na svaki način želeo da dezavuiše EU. Tome sigurno kumuje i Rusija kojoj ide na ruku nestabilnost Balkana, jer tako preko Srbije ostvaruje svoj uticaj u regionu, a istovremeno deluje na slabljenju EU.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić bio je najveći korisnik tog vakuuma i bespomoćnosti Zapada, koji koristi prednost posredstvom politike arbitraže i regionalne politike moći. Beograd je samo čekao povoljnu priliku da krene u ofanzivu zaokruživanja „srpskog sveta“. Vešto smišljena „vakcinalna“ dipomatska ofanziva donela mu je i izvesne simpatije građana u regionu, pre svega zbog nesposobnosti njihovih lidera da obuzdaju pandemiju.

Beogradu ide na ruku i to što Zapad pokušava da ga raznim ponudama odvuče od Rusije, što je do sada predesdnik Vučić umeo vešto da koristi. Osim toga, Srbija se percipira kao središna zemlja Balkana ključna za (de)stabilizaciju čitavog regiona, ali i kao značajano infrastrukturno čvorište ne samo za EU. Otuda brojni infrastrukturni projekti koje podržavaju Kina, Rusija i Turska.

Mada nijedan non-paper ne pominje izričito Crnu Goru, jasno je da ona spada u Veliku Srbiju, s time što se smatra da je ona u procesu da „postane ono što je oduvek bila“, i da konačni poraz Đukanovićevog projekta predstavlja „najvažniji među nužnim preduslovima za povratak Crne Gore u svoj srpski svet“. Jer, kako se ističe, „Crnogorci su Crnogorci samo ako su pravoslavci i Srbi“.

Medijska kampanja protiv Đukanovića se nastavlja nesmanjenom žestinom, jer očigledno je da Crna Gora ne pristaje baš tako lako na povratak u „srpski svet“. Zato nije ni čudo što ga optužuju da već duže vreme radi na tome da „prevratom menja vlast u Srbiji“ i da je u čvrstoj vezi sa prištinskim vlastima, ali i sa Zagrebom.

Beograd gubi iz vida da je celokupno čovečanstvo politički aktivno, politički svesno i politički interaktivno, te da je osvešćenje masovni fenomen, pogotovu među mladjim generacijama. Zanemaruje se značaj informatičke revolucije koja je u toku, zbog čega će i najautoritarniji režimi kad-tad biti suočeni sa novim izazovima u vlastitim društvima.

Iako su balkanska društva autoritarna i u velikoj meri feudalizovana, liberalne vrednosti, kao i članstvo u EU i NATO, ipak imaju prednost u odnosu na autoritarne izazove. Pogotovo, jer taj okvir garantuje granice, a time i bezbednost regiona, kao i proces normalizacije odnosa, raščišćvanje ratnog nasleđa i ekonomskog prosperiteta.

Opšte raspoloženje nove američke administracije prema regionu je poznato, ali još uvek nema ubedljive politike na terenu. I EU se zvanično drži svojih vrednosti i oglasila se protiv menjanja granica na Balkanu, ali je sputana sporim obuzdavanjem pandemije, kao i iliberalnim strujanjima u vlastitim društvima. Svako odlaganje ozbiljnijeg angažmana EU i posebno SAD na Balkanu neminovno ohrabruje njegovu dalju regresiju i autoritarne trendove. Bilo bi bolje da region ima vlastiti odgovor na probleme s kojima se suočava svaka poojedina zemlja naslednica Jugoslavije. Ali zbog demokratskog deficita, nemoći I nespremnosti domaćih elita, posebno onih sa pretenzijama, da stabilizuju Balkan, neophodna je podrška SAD, NATO I EU.

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment