NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti arhiva - STRANA 2 > Trauma srebreničkog genocida

 

Trauma srebreničkog genocida

Piše: Mehmed Slezović

6. jul 2021.

 

 

Nebrojeno puta se pokazalo da je trauma moćan pokretač umetničkog stvaralaštva. To nije čudno, jer se dejstvom beskrajnog ponavljanja i ponovnog doživljavanja traumatičnog iskustva odigrava snažan psihološki mehanizam sublimacije proživljenog iskustva koje će, ili potonuti u dubine nesvesnog ili poput erupcije vulkana eksplodirati iz nutrine u spoljni svet. ,,Neiskazana osećanja nikad ne umiru. Bivaju živa sahranjena. Ispoljavaju se kasnije na ružnije načine'', pisao je svojevremeno Sigmund Frojd. Ovim stavom bi se moglo objasniti često ispoljeno iskustvo da žrtva neretko postaje agresivna u nekoj neočekivanoj situaciji. Prevedeno na kolektivno iskustvo, poduprto ideologijom žrtve i osvete, vidljivi su primeri beskrajnog ponavljanja nasilja koja na kraju vode iscrpljujućim samouništavajućim procesima. Dodirujući kolektivne slojeve arhetipskog iskustva, umetnost progovara katarzičnim kolektivnim glasom, oslobađajući nagomilane i potisnute energije, doprinoseći kolektivnom izlečenju od traume.

Srebrenica je primer takvog traumatičnog iskustva. Istovremeno i simbol za sva ona stratišta Bosne, ona postaje epicentar kolektivne pažnje u kojem se ukrštaju brojni elementi, od ličnih tragedija do iskušenja civilizacijskih vrednosti, međunarodnih pravnih presuda za genocid, ali i političkih projekata poricanja genocida. Stoga je ona žižna tačka ne samo za dva naroda, bošnjački i srpski, već i dve države, Bosnu i Hercegovinu i Srbiju. Ali, istovremeno, ona je i više od toga: istovremeno i pitanje regiona kao i međunarodne zajednice, jer, zločin genocida je organizovani zločinački poduhvat po definiciji, a svaka organizacija podrazumeva pre svega nameru, a potom i realizaciju na organizovan način. Stoga i nakon 26 godina, obeležavanja ovog stradalaštva uz pokop pronađenih posmrtnih ostataka žrtava ostaju brojna pitanja pred svim akterima ovih događaja. U Bosni se već 17 put pokreće ,,marš mira'' putem srebreničkih žrtava, kao način suočavanja sa traumom i mirotvorna poruka i sigurno je da ovaj čin ima katarzično dejstvo. Pojedini bosanski umetnici su napravili čitave cikluse posvećene ovoj tragediji, doprinoseći kulturi sećanja na nju. Moglo bi se reći da je Srebrenica postala simbolom stradalaštva bošnjačkog naroda u Bosni i to ne samo u poslednjem ratu. Sa druge strane u Srbiji, evidentan je projekat poricanja genocida i razvijanje narativa o srpskim žrtvama genocida kroz simbol Jasenovca, kojim se proteže i do ovog poslednjeg rata. Ovo bi ukazivalo da se istinski nije prošlo kroz istorijske traume i da se narativ žrtve potencijalno hrani novim žrtvama. Za postgenocidno društvo opterećeno i brojnim drugim problemima, to su sve tabui kojih bi se moralo biti svestan. Činjenice su da je još uvek dominantan monolitni nacionalni identitet, kreiran na ideološkim osnovama preovlađujuće nacionalističke svesti koji se protivi individualizaciji odgovornosti za zločin genocida. Sasvim prirodno, ova svest presude o genocidu doživljava na kolektivnoj osnovi, jer ne razlučuje individualni od kolektivnog identiteta. Ovde je individua shvaćena kao organski deo kolektiviteta, nerazlučiva od njega, a sama bazirana na kolektivnim mitovima, ideologijama i fobijama. Stoga je i genocid-fobija, realnost a ne tek puki terminološki konstrukt. Klupko u koje su se uvezali žrtva i zločin, može postati nerazmrsivo. Stoga ova fobija traži pažljivu političku racionalizaciju da bi se ova pitanja usmerila ka civilizacijskim ishodištima. Međutim, treba biti svestan i onih racionalizacija koje negiranjem objektivne realnosti istrajavaju na starim i od realnosti poraženim idejama, jer se u osnovi taj poraz ne priznaje. Tim više što je evidentno da uprkos pravnim presudama, genocidni akti se nagrađuju. I ovde se očituje ničeanski stav da je moral izmišljotina slabih, pa je shodno tome genocid ishodište jakih. Stoga se počinilac genocida ohrabruje da taj čin svaki put ponovi. Nesankcionisan, genocid vodi direktno u zakon jačeg, zakon džungle, odnosno u varvarstvo. Stoga, projekat poricanja genocida nije tek puka ćutnja, to je poruka, inače epska i dobro poznata, od ranije upućena ,,bosanskoj vlasteli'' - ,,hrani sina pa šalji u vojsku, Srbija se umirit ne može''. Potencirana vojnim vežbama / na Pešteri, naročito/, poruka je i drugim okolnim prostorima –,, vreme radi za nas i našu borbenu moć, vratićemo što smo izgubili i prisajediniti što smo osvojili. Srpski svet nije samo san, već potencijalna realnost koja će uskoro biti realizovona. Priča iz devedesetih nije završena, Srbija nije poražena, velike pobede su na korak''. Ostavićemo ovaj diskurs po strani, kako bi ukazali na neposredni povod ovom tekstu.

Pozorišna predstava u Novom Pazaru, „Srebrenica – kad mi mrtvi ustanemo“, reditelja Zdravka Pakovića, završava širenjem zastave Republike Srbije na kojoj su ispisana imena svih 8372 srebreničke žrtve. Ovo je snažno umetničko delo tzv. ,,savremene umetnosti'' koja se bavi kontekstima. Ovo umetničko delo, koje vidim izloženo u Muzeju savremene umetnosti i na zidu Skupštine Republike Srbije, potencira ono što haške presude nisu učinile – ulogu i odgovornost Srbije za dešavanja u Srebrenici kao učesnicu u ratu. U tome jeste suština projekta poricanja. Brojna su pitanja koja stoje pred Srbijom, a ona neće nestati pred ovim projektom poricanja, šta više uporno će čekati na te odgovore koji kriminaliziju i deo međunarodne zajednice. Kao što uostalom, ni pitanja o ,,zelenoj transverzali'', ,,oslobodilačkom ratu Srba u Bosni'', ,,islamskom fundamentalizmu'', ,,beloj al-kaidi'', čekaju malo ozbiljnije elaboracije od onih izrečenih od lokalne islamološke pameti, koja, suočena sa presudama Ratku Mladiću, lakonski usmeri na Andrića. Naime, tu su svi odgovori. A hoće li biti? umetnost postavlja pitanja i locira probleme, ali ne daje odgovore. Nešto moramo i sami, za početak pogledati u ono magično /ne više islamsko/, već velikosrpsko ogledalo, koje je religiju izobličilo u ideologiju krvi i tla. U ovom slučaju, to ogledalo se konkretizuje na najozbiljniji umetnički način, u pomenutoj zastavi. Pa i da je samo ovo, bilo bi dovoljno od pomenute predstave i gospodina Pakovića.

Ps. ČEKAJUĆI PAKOVIĆEVU PREDSTAVU o kojoj sam imao informaciju ali ne i kompletni doživljaj in vivo.

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment