NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti arhiva - STRANA 2 > Dubravka Stojanović: sažeta analiza nas

 

Dubravka Stojanović: sažeta analiza nas

 

 

1912. godine u Prvom balkanskom ratu Srbija je vrlo brzo vojno ušla na Kosovo i ta teritorija vrlo brzo je pripojena srpskoj državi uz teritorije Sandžaka i dela Makedonije. Novine su tada bile pune patriotskih usklika, govoreno je da je osvećeno Kosovo, da je ostvareno Lazarevo obećanje, da je vraćena srpska srednjevekovna država i tako dalje. Tom patriotizmu u tom trenutku niko nije odoleo, pa čak ni večito cinični Skerlić. Međutim, dobitak te teritorije 1912. godine pokrenuo je u srpskoj skupštini 1913. godine jednu strašno zanimljivu raspravu, na koju mislim da smo dužni da se danas vratimo i da počnemo od nje kada razmišljamo o tome kako je Srbija uspela za jedan vek da izgubi deo svoje teritorije. Ta skupštinska rasprava vodila se oko teme koju su oni tada zvali - uređenje novih krajeva, dakle, kakav će se politički poredak uvesti na teritorijama koje su tada pripojene, dakle, na Kosovo, u Makedoniju i Sandžak.

Vladajuća Radikalna stranka Nikole Pašića smatrala je da u tim novim krajevima treba da se uvede specijalni vojno-policijski režim, da su to krajevi koji nisu dovoljno kulturni, kako su govorili, da oni nisu dovoljno politički razvijeni, da se ustav Srbije, koji je zaista bio demokratski, ne može proširiti na te nove krajeve, da oni ne mogu dobiti pravo glasa, da ti novi stanovnici, a podsećam, to je bilo oko milion ljudi na Srbiju koja je pre tih ratova imala negde ispod 3 miliona ljudi, ona je sa tim novim krajevima dobila još jedan milion, dakle, radilo se o gotovo trećini stanovništva tadašnje Srbije. Opozicija je vrlo žestoko ustala protiv takvog koncepta govoreći da su to građani Srbije, da ih moramo tretirati jednako, da oni moraju osetiti zadovoljstvo što više nisu u Osmanskom carstvu, što su sada ušli u sastav Srbije, da oni moraju dobiti politička prava, da se mora izvesti agrarna reforma, da ti ljudi dobiju vlasništvo nad zemljom. Da se mora čitav niz evropskih reformi tamo sprovesti da bi oni osećali neku vrstu zadovoljstva što su promenili svoj državni status. Ta rasprava trajala je nekoliko meseci i naravno kao pobednik iz te rasprave izašla je većinska i vladajuća Radikalna stranka Nikole Pašića i tamo je uveden poseban vojno-policijski režim. Dodatan problem bio je u načinu na koji je taj režim sproveden, jer niko od činovnika, niko od policajaca, niko od vojnika nije hteo da ide tamo.

Hteli smo teritorije, ali nismo hteli njima da vladamo demokratski, evropski, civilizacijski, tako da se tamo odlazilo po kazni, pa bi kažnjeni činovnici, a činovnici su u Srbiji najčešće bili kažnjavani zbog korupcije, odlazili tamo da rade u opštinskim, poštanskim, železničkim i ostalim državnim poslovima. Kažnjeni policajci, koji su recimo tukli u Srbiji građane, pa su zbog toga bili kažnjeni su odlazili tamo, kažnjeni oficiri. I mi smo dobili jednu, ne samo u pravnom smislu posebnu upravu, jer ti ljudi nisu imali pravo glasa i na njih nije bilo prošireno važenje ustava Srbije, već smo dobili jednu kažnjeničku, legionarsku ekipu koja je sprovodila svoju ličnu volju, koju više niko nije mogao da kontroliše, jer su se ti ljudi samim tim što su po kazni bili poslati tamo, dodatno loše ponašali, jer su imali još i tu vrstu besa prema državi koja ih je na taj način kaznila.

Razmislimo samo na primer o tome šta je Austro-Ugarska uradila za svega 30 godina vladavine u Bosni i Hercegovini. Austro-Ugarska je ušla u Bosnu i Hercegovinu posle Berlinskog kongresa 1878. i 1908. je anektirala Bosnu i Hercegovinu. Za tih 30 godina u Bosni i Hercegovini je sagrađeno otprilike sve ono što i danas možemo u toj zemlji da vidimo, počevši od reprezentativnih državnih zgrada, do celokupne infrastrukture, svih puteva, železnice, svega modernog što i danas u Bosni i Hercegovini postoji. I zahvalnost stanovništva Bosne i Hercegovine prema Austro-Ugarskoj ostala je na neki način trajna i u istorijskom pamćenju Franjo Josif je ostao kao neka vrsta našeg cara koji nam je doneo vodu i kanalizaciju i puteve i zgrade i železnicu i tako dalje.

Srbija je, dakle, 1912. na Kosovo, Sanžak i Makedoniju uvela vojni režim i nije uvela ništa od svega ovoga što se recimo desilo u slučaju odnosa između Austro-Ugarske i Bosne i Hercegovine. I zbog toga ja mislim da mi moramo da razmišljamo u tom pravcu, ako želimo da Srbija uspostavi neku kopču prvo sa sobom, a onda i sa ostatkom sveta, odnosno u čemu je problem Srbije da komunicira sa onim drugim. Srbija se tada povećala za ovu teritoriju koju pominjemo, a već 1918. godine ona je ušla i u još jedan potpuno novi sklop sa narodima koje do tada nije poznavala, ušla je u Jugoslaviju, i to sa svojim konceptom centralizovane i unitarne države.

Taj koncept sudario se sa konceptima svih drugih naroda koji su smatrali da je Jugoslavija neko oslobođenje u odnosu na Austro-Ugarsku, da će njima biti bolje, da će dobiti demokratiju, da će dobiti agrarnu reformu koju sam već pomenula, da će dobiti više nacionalnih prava. I vrlo brzo, već pri izglasavanju vidovdanskog ustava oni su shvatili da će u novoj državi oni imati manje prava i manje demokratije i da nikada neće biti rešeno agrarno pitanje, i da nikada neće biti unifikovano školstvo te države, da se nikada neće uraditi ništa ozbiljno na zajedničkoj kulturi za svih tih 20 godina postojanja.

I onda smo ušli u Socijalističku Federativnu Republiku Jugoslaviju, koja je posle u Srbiji shvaćena kao neka vrsta kazne zbog toga što je bila federativna, pa se kasnije, 80-ih, kada je došlo do buđenja srpskog pokreta, govorilo da je federalizacija i pravljenje tih federalnih granica bilo kazna za Srbiju. Dakle, federacija se nije razumela.

Srbija je, kada je nastala kao država u XIX veku, bila gotovo etnički homogena država, dakle, tu su 98 odsto živeli samo Srbi, prema tome Srbija u svom državnom okviru nije imala iskustvo sa drugima. Ona je bila etnički homogena i njeno prvo iskustvo s drugima i njen prvi problem s drugima počinje tek 1912. sa pripajanjem Kosova, Makedonije i drugih, kada smo dobili prvi put neko stanovništvo koje nije bilo isključivo srpsko, isključivo pravoslavno. Međutim, kada ja govorim o odnosu većine i manjine, ja ne mislim samo na odnos većinskog i manjinskog naroda, koji se pokazao kao nesrećan tokom ovog izmeštenog XX veka o kome danas govorim. Ja govorim i o odnosu političke većine i političke manjine, taj odnos je bio uvek pogrešan i postavlja se pitanje u čemu je tu problem.

Jedan od problema sigurno dolazi od načina na koji se u Srbiji dolazilo na vlast. Izuzev u nekim slučajevima 1905. i 1906. godine, u Srbiji se uvek na vlast dolazilo prevratom i taj prevrat je uvek podrazumevao revanš, osvetu prema prethodnoj političkoj eliti koja postaje manjina. Dakle, nije postojalo iskustva regularnih i normalnih smena vlasti u kojoj je većina većina na jedan kratak rok, ali svesna toga da će postati manjina i da je to ciklus koji zapravo disciplinuje demokratiju i disciplinuje jednu modernu političku kulturu. Ne, kada se dođe na vlast onda je vlast potpuna, kada se s vlasti pada onda je osveta prema tebi, tvoje poniženje takođe potpuno.

To se može vrlo lako videti kada se čita bilo koji od istorijskih izvora, naročito kada se čitaju stenografske beleške narodne skupštine. Onda se vidi da većina sebi daje sva prava i ona može da izglasa šta god poželi i to najčešće čini uz ismevanje manjine, pa čak i uz glasno pevanje u skupštinskoj sali. Većina saopštava manjini da većina ima pravo da greši, većina saopštava manjini da ona može i da ima pravo da izglasa i nešto što nije po zakonu, jer tako misli većina. Na primedbe manjine da nema demokratije bez manjine, da je manjina legitiman deo demokratskog postupka, da nema ni jedne procedure koja ne uvažava manjinu i da se demokratija ne meri pravom većine već pravom manjine, većina je jednom prilikom izjavila, evo, izabrala sam jedan citat koji sam našla u Radikalskoj samoupravi - Manjina ima samo jedno pravo, kaže Samouprava, da sve svoje staranje upravi na to da i sama opet postane većina i dok taj uspeh ne postigne, mora se predati nemoći i isključenju. To je uvodnik vladinog lista Samouprava, i to je ono što je pre 15 godina onaj seljak rekao Vuku Draškoviću - Dođi na vlast, pa ću glasati za tebe. To je večito ponavljanje tog modela.

Onda vi taj model prebacite na proširenu Srbiju 1912-1913, onda vi taj model prebacite na Jugoslaviju, onda vi taj model prebacujete na vaš odnos sa Evropskom unijom, doduše, vi sad tu više niste većina, ali vi ste toliko izgubili odnos sa realnošću da vi sebe uporno vidite kao centar sveta i ne vidite više realno svoje mesto. I vi se onda nalazite u jednoj vrsti samoizolacije, to je ono o čemu smo mi više puta u Peščaniku razgovarali – da naš problem ni najmanje nije ni embargo, ni sankcije, ni izolacija spolja, da je naš problem ona izolacija iznutra. I što se više bavim istorijskim istraživanjema, ja postajem sve više svesna da je elita ta koja je sistematski tokom XIX i XX veka sprovodila tu vrstu izolacije i mi se zbog toga moramo zapitati zbog čega je to tako.

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment