NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI

STRANA 1/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti - STRANA 1 > Deset godina sramote

 

Deset godina sramote

Aleksandar Sekulović

21. maj 2025.

 

 

Ovih dana navršilo se deset godina od kako je 15. maja 2015. godine Viši sud u Beogradu, postupajući po naredbi četničkog vojvode Tome Nikolića, koji je ironijom sudbine tada bio predsednik republike, i četničkog premijera Aleksandra Vučića, doneo odluku o tobožnjoj rehabilitaciji Draže Mihailovića.

Naravno, ova odluka je samo jedan segment u trijumfalnom revanšističkom pohodu snaga poraženih u Drugom svetskom ratu nakon sloma evropskog socijalizma. Razni kolaboracionistički i filofašistički pokreti širom Evrope, a naročito u Istočnoj Evropi i na Balkanu, osetili su da je došao trenutak da operu svoju filofašističku biografiju, da izvrše reviziju istorije i da sebe prikažu kao autentične demokrate zaslužne za poraz fašizma i socijalizma. U ovom pohodu naročito su se, po svojoj ostrvljenosti, fanatizmu i falsifikovanju, isticali preživeli pripadnici četničkog pokreta u Srbiji i njihovi duhovni sledbenici i razni drugi konvertiti. Za njih je od kapitalne važnosti bila ta takozvana rehabilitacija Draže Mihailovića i njegova promocija u antifašističkog borca, budući da nisu imali ni jedan drugi osnov legitimiteta za vršenje vlasti koja im je, slomom socijalizma, jednostavno pala u ruke.

Tako je započeo proces prepravljanja prošlosti, revizije istorije, istine, prava i pravde. Najpre je 2004. godine donet jedan zakon kojim su izjednačena prava četnika sa pravima partizana, a zatim je 2006. godine donet prvi zakon o rehabilitaciji a 2011. drugi.

Šta je bila suština ovih antipravnih zakona?

Suština je u tome da se njima naređuje rehabilitacija lica koja su iz „političkih ili ideoloških razloga“ (kasnije su dodati i verski i nacionalni razlozi) lišena života, slobode ili nekih drugih prava.

U ovim zakonima nema nikakvog uputstva za sudove o tome šta znače politički i slični razlozi, kako se oni utvrđuju, na čemu sud treba da zasniva svoju pozitivnu ili negativnu odluku itd. Takva dodatna uputstva bila su neophodno jer sudovi, kao što nisu kompetentni za medicinu i o njoj ne moraju ništa da znaju, isto tako su nekompetentni i ne znaju ništa o politici, ideologiji, religiji ili o nacionalnim pitanjima. Očigledno je da pomenuta norma namerno nije precizno definisana kako bi se sudovima, tj. sudijama ostavilo što više prostora za proizvoljno odlučivanje. Računalo se na to da će mnoge sudije požuriti da se dopadnu novim četničkim vlastima i da će bez zazora prihvatiti skoro svaki zahtev za rehabilitaciju, što se u praksi i dogodilo.

Kakve su apsurdne odluke sudovi u Srbiji donosili u postupcima za rehabilitaciju najbolje ilustruje odluka Okružnog suda u Prokuplju iz 2009. godine kojom je rehabilitovan Mihailo Zotović, kapetan Nedićeve Srpske državne straže, poznat po tome što je za račun nemačkog i bugarskog okupatora pronalazio partizane i partizanske porodice, surovo se obračunavao sa njima i palio njihove domove. Kada su partizani počeli da oslobađaju Srbiju Zotović je sa svojim sledbenicima počeo da beži na sever, da bi negde kod Trstenika poginuo u oružanoj borbi sa partizanima. Sud u Prokuplju je stao na stanovište da je on lišen života iz političkih i ideoloških razloga.

Ako bi se prihvatila ova perverzna logika suda u Prokuplju, a isto su smatrali i drugi sudovi u Srbiji, onda bi za sve vojnike okupatora, koji su poginuli u borbama sa partizanima, moglo da se kaže da su lišeni života iz političkih i ideoloških razloga!

Poenta čitavog ovog galimatijasa je u tome da osuda iz političkih i sličnih razloga postoji samo onda ako je okrivljeni bio potpuno nevin, ako nije počinio ni jedno drugo krivično delo. Ako istaknuta ličnost neke političke stranke opljačka banku on neće biti osuđen iz političkih razloga već zato što je počinio krivično delo. Ako pripadnik srpskog ili nekog drugog naroda ubije čoveka on će biti osuđen zbog toga a ne iz nacionalnih razloga.

Ukoliko se ove banalne stvari ne razlikuju doći će se u apsurdnu situaciju da će sve biti proglašeno za političko suđenje, što će za posledicu imati totalno bezakonje. A upravo to je urađeno u slučaju Draže Mihailovića. Viši sud u Beogradu se nije ni jednom jedinom rečju osvrnuo na ono što je Draža tokom Drugog svetskog rata radio i koja krivična dela je počinio jer to, navodno, posle „ovoliko“ vremena nije moguće utvrditi.

Situacija sa Dražom Mihailovićem je potpuno jasna i sa političkog i sa pravnog stanovišta. Njemu su optužnicom stavljena na teret tri krivična dela: a) Saradnja sa okupatorom, b) Ratni zločini i c) Ubacivanje terorističkih grupa u Srbiju po završetku rata. Kao komandant četničke organizacije koja je ta krivična dela počinila on je optužen po komandnoj odgovornosti u skladu sa Statutom Međunarodnog vojnog suda čiji je potpisnik bila i Jugoslavija. Bez principa komandne odgovornosti ne bi bilo moguće osuditi nacističke glavešine i ostale ratne zločince i saradnike okupatora kojima je posle rata suđeno u raznim državama.

Ratni zločini četničke organizacije višestruko su dokazani i sve je to stajalo na raspolaganju Višem sudu u Beogradu ali je on ipak, sa neviđenim cinizmom, zaključio da to posle „ovoliko“ vremena nije moguće utvrditi. A da tu nikakvo utvrđenje nije bilo potrebno rečito pokazuje opštepoznati izveštaj koji je četnički komandant Pavle Đurišić podneo Draži Mihailoviću januara 1943. godine:

„Akcija u Pljevaljskom, Fočanskom i Čajničkom srezu protiv muslimana izvršena je... Sva muslimanska sela potpuno su spaljena... Sva imovina je uništena, izuzev stoke, žita i sena... Pristupljeno je potpunom uništenju muslimanskog življa bez obzira na pol i godine starosti. Naših je bilo ukupno 22 žrtve... kod muslimana 1200 boraca i oko 8000 ostalih, žena, dece i staraca“.

Za ovo „herojstvo“ Draža je Pavlu Đurišiću poklonio šubaru, a vladika Nikolaj Velimirović, „sveti“ Nikolaj, opevao ga je u svojoj pesmi: „Divni Pavle, Bog mu dao zdravlje“. Međutim, Adolf Hitler nije imao pesnički talenat kao „sveti“ Nikolaj pa je Pavla jednostavno odlikovao Gvozdenim krstom.

Ovaj duh četničke genocidnosti proteže se sve do danas a ispoljio se u Ovčari, Srebrenici, Prijedoru, u nameri Dodika da obeleži mesto pogibije Pavla Đurišića za koga pop Joanikije, poglavar filijale srpske crkve u Crnoj Gori, reče ovih dana da je bio „veliki junak nepobjedivog karaktera“.

Ili drugi, takođe dobro poznati primer: Kada je Draža uputio oštru kritiku Avalskom korpusu zato što „spava dubokim snom“ pa su se u „svim oblastima u neposrednoj blizini Beograda nakotili komunisti i njihovi simpatizeri“, grupa četnika iz jedinice Živana Lazovića upala je 20.12-1943 u selo Vranić i poklala 68 meštana, žena i dece, pri čemu su devojke Katarinu i Anđeliju Matić najpre silovali pred njihovim roditeljima a zatim zaklali, nakon čega je Draža uputio poruku svojim komandantima: „Živan Lazović mora da dođe da bi pokazao šta se može da uradi“.

Što se tiče drugog krivičnog dela – saradnje sa okupatorom – sam Draža je na suđenju za 40 od 55 četničkih komandanata rekao da su sarađivali sa okupatorom. Međutim, istaknuti Dražin komandant Vojislav Lukačević, na suđenju 1945. godine, iznerviran stalnim pitanjima ko je sarađivao sa okupatorom, jetko je uzvratio: „Ako vam neko od naših komandanata kaže da nije sarađivao – laže. Morali smo sarađivati, to je bila direktiva Vrhovne komande“, tj. Dražina direktiva.

Suočen sa ovakvim činjeničnim stanjem i istorijskom istinom, a u želji da udovolji četničkom vrhu Srbije, Viši sud u Beogradu pronašao je „solomonsko“ rešenje: on je proglasio da suđenje Draži nije bilo „fer i korektno“, što su kvalifikacije koje ne postoje ni u jednom procesnom zakonu. A suđenje nije bilo „fer i korektno“ zato što je publika u sali povremeno glasno reagovala, što su političari među sobom diskutovali o tome kakvu kaznu treba Draži izreći, što sud nije saslušao američke pilote (iako je sam Draža odbio da oni budu saslušani), što je Dražu osudio „komunistički“ sud koji je bio njegov ideološki protivnik, što znači da je Draža osuđen iz ideoloških razloga itd.

Ove i druge besmislice poslužile su Višem sudu da donese odluku koja predstavlja kolosalan primer gaženja prava, jedinstven primer u modernoj istoriji kojim je promenjena prošlost, laž pretvorena u istinu, samovolja u pravo, nepravda u pravdu.

Do koje mere je odluka Višeg suda besmislena i bez veze sa pravom najbolje se vidi na dva pitanja:

Prvo,u isto vreme kada je suđeno u Beogradu, u Zagrebu je „komunistički“ sud osudio na smrt sedamnaest ustaških generala i viših oficira, a „komunistički“ sud u Beogradu je 1947. godine osudio na smrt komandanta Jugoistoka generala Aleksandera Lera i još šestoricu nemačkih generala koji su predvodili jedinice Vermahta na prostoru Jugoslavije. Sve ove presude su, naravno, izvršene.

Po perverznoj logici Višeg suda u Beogradu treba zaključiti da je svim ovim ratnim zločincima sudio sud koji je bio njihov „ideološki i politički protivnik“, što znači da te presude treba poništiti a notorne ratne zločince rehabilitovati!?

Drugo, na suđenju 1946. godine pored Draže na optuženičkoj klupi sedela su još 23 lica optužena, kao saizvršioci, za ista krivična dela kao i Draža. Svi su oni osuđeni a presudu je doneo isti sud, u istom personalnom sastavu i po istom postupku. Pa kako je onda moguće da je suđenje za njih 23 bilo fer i korektno a jedino za Dražu nije bilo!?

Ovde nije najveći problem što su Viši sud u Beogradu i drugi sudovi u Srbiji ovakvim odlukama osramotili sebe i svoju profesiju. Glavni problem je u tome što je tim odlukama osramoćeno celo srpsko društvo, što je ono osuđeno da živi na banalnim lažima i da bude nesposobno da razlikuje laž i istinu. Jer, društvo koje nije u stanju da utvrdi ko je šta radio za vreme Drugog svetskog rata i koje nije sposobno da se suoči sa sopstvenom ulogom u umorstvu Jugoslavije i ratovima 90-ih godina postaje strukturalno nesposobno za suočavanje sa istinom. Od ubistva dvojice gardista u Topčideru, od smrti one žene Stanike na naplatnoj rampi u Doljevcu, preko mnoštva sličnih događaja, pa preko nebrojenih „atentata“ na Aleksandra Vučića, sve do nestanka male Danke Ilić i do zvučnog topa, postalo je pravilo da građani ne znaju šta se stvarno dogodilo, da se istina krije i brzo zatrpava novim sličnim aferama, što čini da društvo postaje anestezirano i gubi interes da sazna istinu. Nužne posledice takvog šizofrenog stanja su moralni relativizam, izraziti egoizam, apatija i ravnodušnost, zbog čega srpsko društvo ne pokazuje empatiju ni naspram najvećih tragedija u savremenom svetu.

Dakle, rehabilitacija zločinačkog četničkog pokreta nije neko pravno pitanje kojim treba da se bave samo stručnjaci, već je to pitanje koje se tiče društvenog zdravlja i stanja kolektivne svesti. Rehabilitacija je pravno okončana i pomenuti zakoni su prestali da važe, ali je sa rehabilitacijom pokrenut lančani proces koji je Srbiju pretvorio u neurotično četničko društvo, netolerantno i paranoično, opsednuto srednjevekovnim mitovima i idejom „srpskog sveta“, društvo u kome dominira svađalački mentalitet koji isijava iz Aleksandra Vučića i njegovih saradnika, društvo koje je u stalnoj svađi samo sa sobom i koje ne razume ni sebe ni regionalna ni svetska pitanja. To je nasleđe koje srpskom narodu ostavlja četnička kontrarevolucija.

Aleksandar Sekulović

 

AKTUELNOSTI

STRANA 1/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment