EDUKACIJA

Literatura  |  Omladinske grupe  |  Škole ljudskih prava

 

EDUKACIJA

STRANA 2/2 ::: 1 | 2

INFO   :::  Edukacija - STRANA 2 > Kome verujem kad kažem da sam vernik

 

 

Zapažanja mentora

Kome verujem kad kažem da sam vernik

Pozorišne radionice održane su u okviru projekata Helsinškog odbora: “Škole ljudskih prava” , “Mreža mladih branitelja ljudskih prava” i “Svi zajedno promovišemo toleranciju u Sandzaku” koje finansiraju Evropska unija, Američka ambasada u Beogradu i Hedayah – Svetski centar za borbu protiv ekstremizma.

 

Zlatko Paković

Beograd, 16. septembar 2019.

 

 

Na temu međureligijske tolerancije vodio sam ove godine dve pozorišne radionice, u Beogradu i Novom Pazaru, s dve grupe omladinki i omladinaca u starosnoj dobi od 16 do19 godina. Obe radionice završene su scenskom izvedbom – dvema pozorišnim predstavama: „Natan Mudri, kako ga danas čitamo – omladinski poučni komad o međureligijskoj mržnji, snošljivosti i ljubavi“ (beogradska grupa) i „Natan Mudri. Kome verujem kad kažem da sam vernik?“ (novopazarska grupa).

Prosvetiteljski dramski komad Gotfrida Efraima Lesinga „Natan Mudri“, u radionicama je predstavljao narativni okvir za podsticaj na pitanje o uzrocima mržnje i nasilja na međureligijskoj osnovi, kao i na pitanje o mogućnosti njihovog prevazilaženju te, najzad, na kardinalno pitanje: da li su razlike među religijama uopšte suštinske razlike?

Na sva pitanja koja su iskrsavala tokom razgovora i različitih jezičkih i scenskih igara, učesnici su podsticani da traže odgovore iz sopstvenog, intimnog i društvenog, iskustva. Ključno je pri tom bilo da oni uvide i analiziraju šta je u tim odgovorima koje podastiru – ono što je, zapravo, naučeni odgovor njihovog društvenog okruženja, poželjan odgovor njihovog religijskog i kulturnog okruženja, a šta je, ako ga uopšte tu ima, njihov lični odgovor (njihova lična želja, ono što bi oni doista voleli da jeste njihov odgovor).

Na osnovu niza pitanja koji proizlazi iz upravo datih odgovora, i na osnovu novih odgovora, stvorene su obe pozorišne predstave, koje se, dakako, međusobno razlikuju. Bit i jedne i druge, međutim, jeste u prosvetiteljskom, pedagoškom uvidu kojem je mentor postepeno vodio, da se međureligijska mržnja ne bazira na samim sadržajima različitih vera, pre svega hrišćanstva i islama, jer su učesnici pripadali ili jednoj ili drugoj konfesiji (u beogradskoj grupi – pretežno pravoslavni hrišćani; u novopazarskoj grupi – pretežno muslimani), jer sve tri takozvane „vere knjige“, islam, hrišćanstvo i judaizam, u svojim temeljima neguju gotovo identičan skup moralnih vrednosti. Zaključak je da međureligijsku mržnju podstiče klerikalna elita, naime, poglavarski sloj visokog klera obeju religijskih zajednica. I vladike Srpske pravoslavne Crkve i muftije Islamske zajednice Srbije predstavljaju poglavare nacionalnih kulturnih elita; njihova religijska pravila služe, pre svega, za jačanje takozvane nacionalne svesti Srba i Bošnjaka, i to do te mere da je u društvu postalo gotovo nezamislivo da Bošnjak može biti neko ko nije musliman, ili Srbin onaj koji nije i pravoslavan. Ovaj posao religijskih vođa i njihovog sveštenstva, za njih je i unosan posao: visokom kleru on donosi neupitni društveni ugled unutar nacionalnih zajednica i znatnu društvenu i ekonomsku moć. U biti, taj je proces suprotan onome što se u porukama ljubavi i bratstva nalazi u Jevanđeljima i Kur’anu. Taj uvid, u obe je predstave definisan jedinstvenim stavom: religiju su proglasili za Boga.

Ukratko, pravoslavni i muslimanski vernici ne veruju u Boga – koji se može nazvati i Allah, i Gospod, i Adonai ili Jahve – nego u pravoslavlje, ili islam. Koliko je ova religijska identifikacija postala neprobojna, vidi se i iz toga što mladi Srbi Ruse doživljavaju bližima sebi od svojih sugrađana Bošnjaka, a Bošnjaci – sebi bližima od svojih komšija Srba, smatraju Turke ili Arape.

Tokom radionica došao sam do mučnog uvida: nad mladim ljudima u Srbiji, i muslimanima i pravoslavnima, u osnovnim i srednjim školama, na časovima veronauke, a ne samo u verskim institucijama, sistematski se provodi dobro organizovano versko nasilje. Posredi je, dakle, do sada neimenovana, institucionalno organizovana kao deo školskog sistema – tortura neprosvećenom religijskom dogmom, koju mladi ljudi trpe, jer im se ona u javnosti predstavlja kao duhovna disciplina za sticanje istinskog identiteta. Na delu je, dakle, javnim novcem finansirano, likvidiranje kritičkog mišljenja. Generacije mladih ljudi u Srbiji, danas su neuporedivo konzervativnije od generacija svojih neposrednih predaka. Za njih, ateizam i kritičko promišljanje aktuelnih religijskih obreda kao, kroz istoriju, prerađivanog nasleđa drevnih kultova – predstavlja direktan znak pojave đavola ili šejtana. Reći pred njima da takozvani sveti spisi hrišćanstva i islama spadaju u korpus svetske književnosti, uz dela Homera, Dantea, Šekspira, Getea, Gogolja i drugih, predstavlja blasfemiju najvišeg reda. Štaviše, verski učitelji mlade u Srbiji, po pravilu, uče da u Bibliji i Kur’anu mogu naći naučne dokaze o svim bitnim pitanjima ljudskog postojanja i iskustva.

I u Beogradu i u Novom Pazaru, među mladim ljudima gotovo niko se ne osmeljuje da se izjasni kao ateista. Kada smo na radionicama, tokom jezičkih i scenskih igara, dolazili do nekih nelagodnih tema, koje se direktno sukobljavaju s religijskom dogmom, poput pitanja o pravu na abortus, ili pitanja o ulozi i položaju žena u društvu, pojedini učesnici, redom mladići, imali su neočekivane, snažne psihosomatske reakcije. Oklop religijskog identiteta pritiska najdublje želje ovih mladih ljudi. Oni jako dobro osećaju šta im je na duši, ali, isto tako, i šta je to što bi, kao poželjno u religijskoj zajednici, trebalo da kažu i kako da se ponašaju. Samo takvim postupanjem oni u svojim religijsko nacionalnim zajednicama mogu steći „pravo građanstva“. Klerikalizovani identitet kao okosnica individuacije, nužno rađa licemerje, težeći da likvidira ličnost. Radeći sa mladim inteligentnim ljudima, imao sam priliku da gledam živu dramu između ličnosti i nametnutog joj klerikalnog identiteta.

Daviti sopstvenu individualnost i pretvarati sebe u tip pravoslavnog i muslimanskog čoveka prema obrascima neupitne, svete dogme, to je danas osnovna crta obrazovanja u Srbiji. O slobodi, bratstvu i jednakosti, govori se uglavnom verskom retorikom srednjeg veka. S druge strane, mladi ljudi, na internetu mogu u sekundi pronaći video sadržaje koji im služe kao surogati za zadovoljenje potisnutih želja – a potisnute želje gube svoj kreativni impuls i pretvaraju se u destruktivnu perverziju – kao što su žive scene najgorih seksualnih iživljavanja i ubistava u ratu ili snuff filmu. Dakle, u godinama probuđenog životnog erosa, mladi ljudi s jedne strane dobijaju apsolutno neromatničnu sliku o ljubavi i seksu, jednu u potpunosti pornografsku sliku koja im se nudi na društvenim mrežama i u najuticajnijim medijima, a s druge – čeka ih rigorozno licemerna religija, da im prirodne porive proglasi grehom.

Pozorišne radionice poput ovih imaju prosvetiteljsku, pedagošku misiju – da probude iz religijskog dremeža kritičko mišljenje kod mladih ljudi i njihovo oduševljenje spontanim životom, da ih nauče da prepoznaju dirigovan život i dresirano ponašanje ljudi. Ove pozorišne radionice žele da ispune onu duboku prazninu koja zjapi u takozvanim javnim obrazovnim institucijama, iz kojih, svako malo, u javnost pristižu predlozi i peticije, da se iz nastave, kao nenaučna (sic!), izbaci Darvinova teorija evolucije. Jednu od takvih peticija, nedavno su potpisali pedesetoro doktora medicine i dvojica redovnih članova SANU. Stoga se moramo pitati: kome zapravo verujemo kad kažemo da smo vernici?

 

Zlatko Paković
Beograd, 16. septembra 2019.

 

GALERIJA:::

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EDUKACIJA

STRANA 2/2 ::: 1 | 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment