EDUKACIJA

Literatura  |  Omladinske grupe  |  Škole ljudskih prava

 

EDUKACIJA

STRANA 2/2 ::: 1 | 2

INFO   :::  Edukacija - STRANA 2 > Do slobodnog i otvorenog društva kroz angažovano pisanje

 

 

Radionica kreativnog pisanja „Tranzit“

Do slobodnog i otvorenog društva kroz angažovano pisanje

Maj 2022.

 

 

Poslednjeg vikenda maja 2022. godine, Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji i Radnička komuna Links održali su radionicu kreativnog pisanja „Tranzit“ – Kako napisati angažovanu kratku priču. Radionicu je vodio jedan od najistaknutijih savremenih pisaca u post-jugoslovenskom regionu, Saša Ilić, uz gostujuća predavanja spisateljice Ivane Bodrožić iz Hrvatske i Miloša Živanovića iz Srbije.

Radionicu je pohađalo 20 mladih pisaca i spisateljica, među kojima su bili i neafirmisani i autori sa već objavljenim romanima i zbirkama pesama. Svima je zajednička težnja da svoj talenat usmere ka angažovanom pisanju koje će osvetliti urgentne društvene probleme.

Radionica je započela potragom za odgovorom na pitanje šta je književni angažman danas, kroz koju je učesnike vodio Saša Ilić. Za učesnike, angažovano pisanje nastoji da ukaže na različitosti, poigrava se sa dominantnim društvenim vrednostima, suočava sa užasima rata, daje glas marginalnizovanima i onima čiji su glasovi utišani. Ono je subverzivno, dokumentarno i teži pripovedanju o tome šta se zaista desilo. Kada literatura na ovaj način počne da obrađuje društvene probleme dolazi do kritične transformacije stvarnosti u pravcu solidarnijeg i pravednijeg društva. Odustajanje od takvog pisanja i pristanak na kompromise vodi u neslobodno društvo.

Ivana Bodrožić je polaznicima ukazala na to da književnost koja označava stvarni život neizostavno treba da uključi rodnu perspektivu. Društveno angažovano pisanje se mora odmaći od dominantne tendencije da se u centar književnog polja smeštaju isključivo muški pisci i teme, kao i od stereotipnog konstruisanja ženskih likova, te otvoriti prostor za iskustva, percepcije i pisanje žena. Učesnici su diskutovali o organičenju pisanja o iskustvima koja nisu doživljena, mogućnosti zauzimanja rodno drugačije pozicije u pisanju, političkom angažmanu pisaca, reakcijama javnosti, širenju publike, i drugim temama.

Miloš Živanović govorio je polaznicima radionice o tekstu kao glavnom generatoru pamćenja, vodeći ih kroz kulturnu produkciju koja u godinama pred raspad Jugoslavije promoviše ideju o narodnjačkom, zaostalom, autarhičnom društvu Srbije. Uz to, tekstovi poput drame „Golubnjača“ i „Kolubarska bitka“, te romana „Knjiga o Milutinu“, usmereni su na buđenje nacije i ustoličenje njenog statusa žrtve, dok se drugim narodima pripisuje rušilačka uloga. Iz pomenutih, ali i drugih tekstova, ovaj narativ širi se kroz predstave, književnost, filmove, i medije. Međutim, pozicija sa koje se nova narodnjačka etika kroz kulturu pušta u društvo je pozicija elite, jer svi autori su već lukrativno etablirani i zbrinuti. Funkcija ovakvih tekstova danas je legitimizacija srpskog stanovišta o raspadu Jugoslavije i ratovima koji su usledili. Ključno pitanje koje se pred društveno angažovane pisce postavlja danas je kako književnost može da odgovori na ponovni rast ratnohušačkih i etnonacionlaističkih glasova u kulturi. Prema Živanoviću, pristup nemačkog pisca Vinfrida Zebalda jedan je od mogućih.

Pored razgovora sa renomiranim piscima, polaznici su tokom radionice vežbali pisanje kroz praktični rad na sinopsisu, kontekstualizaciji situacije, razradi likova, razvijanju i razrešavanju sukoba, i slično.

Polaznici su ocenili da im je radionica pomerila granice u pisanju, podstakla ih da pišu, informisala o važnim delima i tehnikama pisanja, povezala sa drugim mladim kreativcima i književnom scenom u nastajanju, te ponudila podržavajuće i inspirativno okruženje. Prema rečima jednog polaznika, najveća vrednost radionice leži u tome što im je „pokazala šta zapravo znaju“, što zapravo pokazuje veštinu i znanje mentora koji ih je vodio kroz proces učenja i usavršavanja.

Radionica je održana u okviru projekta „Da nam raznolikost bude realnost: Do inkluzivnog društva kroz obrazovanje i kulturu“, koji podržava Evropska unija.

 

GALERIJA:::

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EDUKACIJA

STRANA 2/2 ::: 1 | 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment