REGION

Hrvatska  |  Bosna  |  Kosovo  |  Crna Gora  |  Makedonija

 

KOSOVO

STRANA ::: 1

INFO   :::  Region > Kosovo - STRANA 1 > Ruski rulet

 

 

Vrletni putevi ka rešenju kosovske enigme

Ruski rulet

Piše: Ljubomir Madžar

7. februar 2019, Novi magazin

 

 

Pojam ruskog ruleta široko je poznat po svojim egzotičnim konotacijama i po osećaju straha i jezive teskobe koju izaziva. U jednoj varijanti reč je o pištolju sa ugrađenim dobošem sa nekih šest ležišta za metke, među kojima su neka popunjena, a druga prazna. Doboš se zavrti i okidač povuče, a čista je slučajnost da li će se pod udarom igle zateći metak ili neće. Reč je očigledno o alternativi života i smrti, pri čemu je ishod prepušten toj slučajnosti koja je za pojam ruskog ruleta opredeljujuća odredba. Nije neočekivano niti neobično što je ruski rulet prerastao u moćnu i široko primenljivu metaforu. On označava situaciju u kojoj je moguć i neugodno verovatan najgori zamislivi ishod – smrt – a u kojoj je alternativa tek uobičajeno ostajanje u životu. Alternativa preživljavanja nije samerljiva sa jezivim ishodom do kojeg dolazi kad se pod okidačem zatekne ubitačno zrno. Ruski rulet metaforički označava situaciju u kojoj se izbor sveo na dve asimetrične mogućnosti, od kojih je jedna doslovno pogubna, a druga obično produženje života koji je ravan kao daska i najčešće ni nekakvo blaženstvo niti osobiti niz odricanja i patnji.

MOGUĆNOSTI: Kad je reč o Kosovu, situacija se i čini i predstavlja kao krajnje neizvesna, uz tri međusobno upadljivo izdiferencirana i, dakako, nespojiva epiloga. Prvi je nastavak postojećeg mučnog status quoa, drugi je puna reintegracija Kosova, a treći je definitivan rastanak od njega, uz puno oficijelno priznavanje njegove državnosti i njegov konačan ulazak u Ujedinjene nacije (UN). Za prva dva moguća ishoda teško je reći koji je nepovoljniji, ali je očigledno da su toliko loši da je za njihovu tačnu deskripciju teško naći odgovarajuće reči.

Status quo je bukvalno zatrpan vidljivim i nevidljivim troškovima i neugodnostima koje se iscrpno ne daju ni pobrojati: veliki i čak nepotpuno obznanjeni finansijski izdaci uz znatan teret po naš još uvek rovit i krhki budžet, visoko verovatni dodatni materijalni troškovi koji se zbog svog karaktera ne mogu službeno iskazivati ili su takve prirode da se i ne daju tačno proceniti (npr. teskoba i strepnja s kojom žive ljudi na Kosovu, pa i jedan deo stanovništva sa ove strane administrativne linije), politička nestabilnost koja potresa i Kosovo i Srbiju, pa i okolne zemlje, a koja se pogubno odražava na preduzetničke poduhvate kao najvažniji dinamički element u svakoj privredi, bujanje sive ekonomije i masovno, pa i masivno, narušavanje pravnog poretka čiji se efekti šire po celoj zemlji i na nivou celog društva deluju kao maligni kancerogeni teško zalečiv proces.

Reintegracija Kosova bila bi verovatno gora i od samog status quoa. Pre svega, da li je ona uopšte moguća ili čak zamisliva uz toliku količinu dugo nagomilavane i široko rasprostranjene mržnje na obe strane “administrativne linije”? Srbija, sve sa Kosovom, premala je da bi mogla da smesti i prihvati toliku masu mržnje. Ekonomski je sva Srbija izrovarena u znaku ljute sirotinje koja istrajava decenijama i ne pokazuje vidljive znake ublažavanja. Kosovo, međutim, još je i mnogo gore i može da posluži kao memento da i od srpske sirotinje može da se nađe neka nesporno grđa i teža. Ako je, metaforički govoreći, kosovska beda neka vrsta srpske sirotinje dignute na kvadrat, kako bi Srbija mogla da podnese još i dodatni tovar tog kosovskog jada? Problem kosovske neimaštine smesta bi postao nerazrešiv politički problem za Srbiju jer bi kosovska sirotinja po kratkom postupku bila izvikana kao plod surove eksploatacije od ostatka zemlje. Kako bi se tek izašlo na kraj sa sivom ekonomijom za koju se veruje da je još masovnija nego u ostatku zemlje, a o crnoj ekonomiji (droga, trgovanje ljudima, promet robe i usluga daleko izvan bilo kakve zakonske ragulative...) da se i ne govori. Srbija nema kapacitet da se uhvati ukoštac s takvim i tolikim kriminalom kakav se po opštem uverenju zapatio i duboko ukorenio na Kosovu.

Šta tek reći o dramatičnim poremećajima u političkim sistemu koje bi reintegracija Kosova očigledno izazvala? Da li je uopšte moguće zamisliti srpsku Skupštinu u kojoj bi u svojstvu poslanika sedelo do trećine Albanaca s Kosova? Postoje i ideje o najvećoj mogućoj autonomiji Albanaca na Kosovu, da preuzmu sve moguće javne i administrativne funkcije, a da nekako ipak ostanu unutar Srbije. No, da li je to uopšte moguće? Šta bi to onda ostalo u nadležnosti Republike kao celine, a šta god da se utanači, da li bi albanska strana na to pristala? Čini se da su odgovori na sva pitanja vezana za tu “maksimalnu autonomiju” bezuslovno negativni.

Ruski rulet sadrži u ovom slučaju doboš sa tri cevi, a okidač će, za razliku od standardne izvedbe ove sprave, aktivirati tane u jednoj od njih. Shodno vrsti kuršuma stavljenih u te cevi, prva opcija bila bi vraćanje Kosova u pun državni suverenitet Srbije (reintegracija bez ikakvih ograda). Druga bi bila konačna formalizacija kosovske nezavisnosti uz zvanično priznavanje od Srbije, uspostavljanje diplomatskih odnosa i njegov prijem u UN. Treća opcija bila bi vremenski neodređeno produžavanje postojećeg “zamrznutog konflikta”, status quo bez ikakve predstave o tome kad bi mogao da bude okončan.

PODELA: Politički činioci u ovoj zemlji, kao i svi njeni građani, podeljeni su kako u pogledu preferencija u odnosu prema ovim opcijama tako i u pogledu procena koja bi od njih morala da se ostvari. Što se preferencija tiče, čini se da se građanstvo razložno može podeliti u dve grupe, jednu sasvim malu i drugu nesravnjeno veću. Unutar male grupe jedni su za konačno formalno otcepljenje Kosova kako bi se to teško breme konačno skinulo sa dnevnog reda. Drugi deo te male grupe opredeljenih pojedinaca u ovoj dilemi priklanja se ideji pune reintegracije iako je skoro sigurno da ne sagledavaju sve njene složene i tegobne implikacije. Čini se da u toj maloj grupi “kosovski opredeljenih” ima i onih koji bi da se zadrži ovaj status quo, te tako sačuvaju neke opcije za bližu ili dalju budućnost. Pripadnici one velike grupe jednostavno su neopredeljeni i na praktičnom i delatnom nivou za njih Kosovo nije nikakva preokupacija; oni su zabavljeni svojim jadom dnevnog preživljavanja u ovoj surovoj oskudici i za krupna državna i svetska pitanja nemaju ni energije niti interesa.

Kao što se razlikuju u željama, tako se razilaze i u procenama. Još se, primera radi, nađe poneki koji veruje da bi Kosovo moglo u striktnom smislu da se vrati u Srbiju i da bi Srbija bila u stanju da ga svari. Kao i uvek, procene su visoko korelirane sa željama, pa se ljudi mahom nadaju onome što žele: Što je babi milo... Povodom ove opcije, kao i u vezi sa drugima, dobro se vidi da i same preferencije, tj. opredeljenja za ovakav ili onakav rasplet kosovske enigme, nisu plod nekakvog čistog idejnog izbora nego dobrim delom odražavaju slabu informisanost (neinformisanost - ?) i ograničeno znanje, odnosno skučen analitički kapacitet da se informacije kojima se raspolaže valjano, tj. tačno obrade. Mnogo je toga u našim opredeljenjima što bismo bez oklevanja odbacili kad bismo znali šta se iza njih krije. Opredeljenja se operacionalizuju kao ciljevi, a u pogledu ciljeva situacija je još nejasnija nego ona vezana za opredeljenja. Ciljevi kosovske politike u Srbiji ostaju sve vreme nepoznati, ali ne zato što političari odbijaju da ih saopšte nego zato što ni sami oni ne znaju šta su im ciljevi niti šta bi oni u vezi sa Kosovom trebalo da budu. Zbog svega toga niko ne zna šta će u vezi sa Kosovom naš politički establišment odlučiti, a te buduće odluke ne znaju ni njegovi pripadnici, uključujući i same čelnike.

Vreme je da se razjasni šta u ovom kontekstu predstavlja metafora ruski rulet. U jednom, ne nužno preovlađujućem, delu javnosti postoji procena da je status quo ne samo nepoželjan nego da je na putu da postane i neizdržljiv, a da Srbija nije sposobna da apsorbuje opor i trpak kosovski zalogaj; reč je o uverenju da bi Kosovo Srbiju potopilo. Nakon što su eliminisane te dve mogućnosti, ostaje kao održiva i probavljiva treća opcija – formalno priznavanje Kosova, pomirenje s tim entitetom koji bi u punom smislu reči postao država i koji bi najzad pristupio UN. Tako nešto ne bi pogoršalo položaj Srba na Kosovu; moglo bi samo da ga poboljša. Prema manjinskom uverenju koje se ovde razmatra, ogromna i nenadmašna prednost te opcije sastoji se u tome što je održiva i što zemlju oslobađa sve teže podnošljivih troškova status quoa, a što je, sa druge strane, ne opterećuje pritiscima koje ona ne može da podnese i hazardima koji bi joj slomili kičmu. Iz toga bi proizišlo da je priznavanje Kosova jedini izlaz i pravi spas za Srbiju.

To nije jedina procena koja se jasno razaznaje u Srbiji, ali je nesumnjivo da postoji i da bi mogla da bude verovatnija od drugih procena. Ruski rulet sastoji se u tome što Rusi u Savetu bezbednosti i drugde podržavaju Srbiju upravo u borbi za varijantu reintegracije koja je za nju krajnje nepovoljna, a koja se, zbog neostvarivosti u praksi, degeneriše u drugu jednako nepovoljnu varijantu status quoa. Svi su izgledi da bi se Srbija, ne baš svojom voljom, ali za svoje dobro, poodavno rešila tih dveju varijanti – a to su one za koje je teško identifikovati manje povoljnu – da nije takve ruske podrške. Tu su se državni ciljevi Rusije umnogome poklopili sa ciljevima ovdašnjeg političkog direktorijuma, koji – baš kao i upravljačke elite pre njega – na Kosovu zarađuje lepe političke poene.

Ako je upravo prezentirana analiza tačna, sledilo bi da Rusija i naš vladajući establišment uspešno i lagodno ostvaruju svoje – ipak partikularne – ciljeve na račun Srbije, tj. njenog društva i njenog stanovništva. To se, naravno, događa uprkos činjenici da i ta ogromna većina stanovništva u političkom procesu podržava opcije koje za tu većinu nisu dobre jer analitički nije osposobljena da egzaktno i trezveno utvrdi posledice inherentne preferiranim varijantama rešenja. Ruski ciljevi u ovoj stvari bez teškoća se mogu prepoznati, pa se bez većeg rizika može predvideti da će se sa odgovarajućom podrškom nastaviti i dalje. A to podseća na jedan stari vic. Kad je neki nasilnik nasrnuo na Lalu i počeo da ga bije, Crnogorac se odlučno stavio u njegovu odbranu i počeo da preti nasilniku: “Deder, udari ga još jednom ako smiješ, pa još jednom”, a u smislu odbrane nije ništa preduzimao. Kad se to izazivanje oteglo, a nasilnik nastavio da bije, Lali se u jednom trenutku ote vapaj: “Brate rođeni, nemoj više da me braniš!”

 

KOSOVO

STRANA ::: 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment