Organizacije
civilnog društva pozivaju gradski
štab za vanredne situacije u Boru da
povuče donete naredbe kojima se
ograničavaju ljudska prava.
Gradski štab za vanredne situacije u
Boru je 6. aprila usvojio 11 naredbi
kojima se uvode, između ostalog, i
mere odstupanja od ljudskih i
manjinskih prava, iako ni Ustavom ni
zakonima Srbije nisu predviđena
takva ovlašćenja gradskih štabova.
Naredbe, donete u suprotnosti sa
Ustavom i zakonom, u značajnoj meri
nezakonito ograničavaju ljudska
prava i uvode obaveze,
tj.odgovornosti pojedinim grupama
građana koje zakoni ne poznaju, te u
velikoj meri uvode pravnu
nesigurnost kod građana.
Naredba uvođenja obaveze „stavljanja
na raspolaganje svih raspoloživih
ljudskih resursa udruženja građana“
Gradskom štabu za potrebe podele
pomoći starijim licima, upućuje na
moguće uvođenje „prinudnog rada“
koji je Ustavom zabranjen.
Nepoštovanje zabrane da izletišta
mogu da se koriste u periodu od
ponedeljka do petka u vremenu od 10
do 15 časova i da lica mogu da se
kreću u grupi do dve osobe, na
rastojanju ne manjem od 2 metra,
povlači za sobom prekršajnu i
krivičnu odgovornost. U slučaju
maloletnika odgovornost snosi
roditelj ili staratelj. Po zakonu,
međutim, roditelji ni u kom slučaju
ne mogu odgovarati za prekršaj ili
krivično delo koje učine njihova
maloletna deca. Naredbom Gradskog
štaba uvedena je i stroža mera kojom
se nalaže svim građanima Bora da na
svim javnim površinama i u javnim
objektima obavezno nose zaštitu
preko usta i nosa (masku, šal,
maramu..) i rukavice. Ova naredba je
sporna jer propisuje strože mere u
odnosu na one koje su propisane
odlukama Vlade, ministra unutrašnjih
poslova i ministra zdravlja. Sporne
naredbe odnose se i na zabranu
matičnoj službi da izdaje bilo koja
dokumenata za lica koja su na
privremnom radu u inostranstvu,
odnosno lica koja nemaju stalno
boravište na teritoriji Bora za
vreme trajanja vanrednog stanja,
čime se vrši nezakonita
diskriminacija tih lica.
Osim činjenice da naredbe nisu
obrazložene, da su samo objavljene u
Službenom glasniku Grada Bora i da
postoji potencijalna opasnost da
građani ne budu pravovremeno
obavešteni o ovim merama, postavlja
se pitanje kako se naredbe mogu
osporiti. Imajući u vidu njihovu
spornu pravnu prirodu, pitanje je da
li se one mogu osporiti u upravnom
sporu pred Upravnim sudom ili u
postupku ocene ustavnosti i
zakonitosti pred Ustavnim sudom.
Naredbe su donete uz pozivanje na
Zakon o smanjenju rizika od
katastrofa i upravljanju vanrednim
situacijama iako u Srbiji, pa ni na
teritoriji grada Bora, nije
proglašena vanredna situacija, već
vanredno stanje. Po Ustavu za vreme
vanrednog stanja, kad Narodna
skupština nije u mogućnosti da se
sastane, mere kojima se odstupa od
ljudskih i manjinskih prava može
propisati Vlada, uredbom, uz
supotpis predsednika Republike, a ne
štabovi za vanredne situacije.
Kompletnu analizu na odluku gradskog
štaba za vanredne situacije u Boru
možete pogledati
OVDE.
Crta
Beogradski centar za ljudska prava
A11 - Inicijativa za ekonomska i
socijalna prava
Helsinški odbor za ljudska prava u
Srbiji
Partneri za demokratske promene
Srbija |