EDUKACIJA

Literatura  |  Omladinske grupe  |  Škole ljudskih prava

 

EDUKACIJA

STRANA 1/2 ::: 1 | 2

INFO   :::  Edukacija - STRANA 1 > Mladi učili o diplomatiji, održana škola spoljne politike

 

Mladi učili o diplomatiji, održana škola spoljne politike

Oktobar 2023.

 

 

Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji organizovao je drugu po redu Školu spoljne politike “Normalizacija odnosa sa susedima i mesto Srbije u svetu”, u Beogradu od 11. do 15. oktobra 2023. godine. za studente, mlade profesionalce i novinare.

Škola je održana uz podršku Evropske unije i Ministarstva spoljnih poslova i međunarodne saradnje Republike Italije.

Tokom četiri dana, predavači i učesnici su analizirali geostrateški položaj Srbije i njene odnose sa susednim državama, EU kao mirovni projekat, odnose između Sjedinjenih Američkih Država i Balkana, ulogu Rusije u aktuelnim međunarodnim okolnostima, Kinu i njen međunarodni značaj, nove bezbednosne izazove u svetu, izveštavanje medija o međunarodnim odnosima i međunarodnu pravdu.

Predavači su bili eksperti u oblasti međunarodnih i regionalnih odnosa, spoljne politike i EU integracija:

Boris Varga, Jelica Minić, Srećko Đukić, Branka Latinović, Boško Jakšić, Ivan Vujačić, Duško Lopandić Dragan Đukanović, i Seška Stanojlović, Sonja Biserko i Branka Latinović i Jelena Stevančević.

 

 

Normalizacija odnosa sa susedima

 

Polaznike je sa osnovama spoljne politike Srbije na početku škole upoznala Sonja Biserko, osnivačica i predsednica Helsinškog odbora za ljudska prava u Srbiji. Normalizacija odnosa sa susedima postala je dominantno očekivanje međunarodne zajednice, a Srbiji i preduslov za članstvo u Evropskoj uniji. Najnovija prestrojavanja u međunarodnim odnosima, uzrokovana ratom u Ukrajini, pred Srbiju i njene susede stavljaju jasnija očekivanja i konkretne predloge za finalizaciju postkonfliktne stabilizacije. U tom procesu su, međutim, aktivni i akteri koji teže održavanju konfliktnog potencijala i držanju regije u stanju permanentne zaostalosti.

Prof. dr Dragan Đukanović bavio se emancipacijom balkanskih naroda od XIX do kraja XX veka i stvaranjem nacionalnih država. Teme: nacionalna država i identitetske politike - slučaj Srbija; razlike između zapadnih nation state i etnonacionalnih država Balkana; ograničenja etnonacionalnih država; liberalne i tradicionalne vrednosti, uključile su polaznike škole u aktivan dijalog od samog početka.

O regionalnim odnosima, političkim protokolima i sporazumima o ekonomskoj saradnji govorila je dr Jelica Minić.

Istakla je da su prve organizacije civilnog društva uspostavljale veze u regionu i ostale ključni akteri regionalne saradnje. Kako bi objasnila probleme regionalne saradnje govorila je o Berlinskom procesu i Inicijativi Otvoreni Balkan, istražujući njihove strukture, izazove i (ne)efikasnost. Rat u Ukrajini izazvao je značajne podele u regionu, posebno nakon što Srbija nije podržala sankcije Rusiji.

Prvi dan škole završen je predavanjem dr Ivana Vujačića koji je govorio o 1990. godini i problem oporavka regiona koji se još nije ostvario. Podelio je i nekoliko korisnih saveta za one koji razmišljaju o karijeri u diplomatiji: imati diplomatske odgovore prema svojoj okolini, sačuvati mirnoću, slušati više nego što govorite, ne zaboraviti da je služenje bitno i da su ambicije vrlo važne.

 

 

Nacionalizam kao dominantna ideologija u Srbiji

 

Drugi dan Škole spoljne politike protekao je vrlo dinamično. Predavanje dr Borisa Varge na temu geostrateškog položaja Srbije, o ukrajinskom ratu i novoj geopolitičkoj stvarnosti uključilo je sve polaznike u rszgovor. On je istakao da je spoljna ad hoc politika Srbije „četiri stuba“ neodrživa u svetu koji nastaje nakon rata u Ukrajini. Da pitanje odnosa sa Kosovom treba rešiti, jer je uzročnik autokratije u Srbiji i drži je u ruskoj sferi interesa, a Moskvi omogućava izlaz na Zapadni Balkan. “Najveći problem Srbije je nekonsolidovana demokratija, koja je državu vratila među autoritarne režime”, smatra Varga.

“Zapad je odgovoran za stvaranje nedemokratskog režima (stabilokratije) u Srbiji. Nacionalizam je tri decenije dominantna ideologija, zato nema suočavanja sa prošlošću i odgovornošću za ratne zločine počinjene 90-ih”, rekao je Varga.

Dr Duško Lopandić je govorio o mirovnom projektu EU, njenoj spoljnoj i bezbednosnoj politici i vrednostima koje promoviše, zašto je EU značajna za Srbiju i balkanske zemlje. Pričao je o nastanku EU, strukturi, načinu donošenja odluka, koristima i troškovima članstva u EU. Istakao je prednosti članstva u EU, naročito ekonomske: veću ekonomsku stabilnost ulazak u režim svetske trgovine, pristup razvojnim fondovima EU (oko 2 odsto BDP bespovratno godišnje). Za kraj dana, o Kini, njenom međunarodnom značaju, Srbiji kao kineskom habu za prodor u Evropu i projekltu Put svile, u, učesnici su razgovarali sa novinarkom i dopisnicom zagrebačkog Vjesnika iz Kine, Seškom Stanojlović.

 

 

Informacija je ključ diplomatskog posla

 

Novi bezbednosni izazovi u svetu, posebno u Evropi, bili su prva tema trećeg dana Škole spoljne politike. Polaznici su od ambasadorke Branke Latinović saznali više o multilateralnim organizacijama. Istakla je značaj informacija u diplomatiji do kojih se dolazi iz razgovora i kontakata, a ne javnog informisanja. Učesnike je najviše zanimalo mišljenje o aktuelnom sukobu između Izraela i Palestine i komentar na poistovećivanje Srba sa Palestincima zbog Kosova.

O ruskoj ulozi u novim međunarodnim okolnostima i aspiraciji da povrati svoju globalnu ulogu govorio je ambasador Srećko Đukić. „Ukrajina je definitivno raskrstila sa Rusijom i ne treba gajiti iluzije oko toga, da je išta moglo da se uradi. Mmoglo je do ovog rata, nakon njegovog izbijanja se ne može ništa učiniti. Zaista je pitanje hoće li biti normalnih odnosa između njih. Ukrajina je industrijski i vojno najrazvijenija Sovjetska Republika“.

Dan se završio posetom EU delegaciji u otvorenom razgovoru sa direktorom političke sekcije Dirkom Lorenzom. Učesnici su imali puno pitanja od toga koji je najteži zadatak koji Srbija treba da uradi da bi postala članica EU, kako popularizovati ideju EU među mladima, do sledećih koraka u dijalogu Beograda i Prištine.

 

 

Da li etika i novinarstvo mogu da sede za istim stolom

 

Novinar Boško Jakšić razgovarao je sa učesnicima škole o medijima i izveštavanju o međunarodnim odnosima. Na koji način mediji formiraju antizapadno iI antievropsko mnjenje, o internetu i društvenim mrežama u kreiranju javnosti i kako izveštavati o spoljnim odnosima. “Danas ne možemo govoriti o novinarstvu već o njegovoj istočnoj i zapadnoj varijanti. Savremena medijska tehnologija ima dva lica – olakšava širenje lažnih vesti, ali i omogućava njihovu lakšu identifikaciju. Političari misle da se sloboda medija sastoji u tome šta oni žele da čuju. Veruju da razotkrivanje njihovih grešaka stvara probleme zemlji, pa je zato nepatriotska. Nekritički pristup nije patriotizam već njegov surogat. Novinari ne treba da se bave time da li će mediji nekome doneti profit ili štetu.”

Na temu tranzicione pravde, o medjunarodnim sudovima i obavezama Srbije, govorila je Jelena Stevančević. Pitanja o Haškom tribunalu istakla su značaj i potrebu razgovora sa mladima na ovu temu.

 

 

Škola opravdala očekivanja učesnika

 

Škola je zvanično završena dodelom sertifikata polaznicima.

Ocenili su da je škola opravdala njihova očekivanja i da su saznali mnogo novih informacija koje ne mogu svakodnevno da čuju, na fakultetima ili u medijima. Kao posebnu vrednost istakli su nove kontakte i divno druženje.

 

GALERIJA:::

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EDUKACIJA

STRANA 1/2 ::: 1 | 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment